Hele to danske topchefer er kommet i fornemt selskab med McKinseys seneste bogudgivelse CEO Excellence. CEO Flemming Ørnskov fra det schweiziske medicinalfirma Galderma og Kasper Rørsted fra Adidas er blandt de 67 nøje udvalgte topchefer, som McKinsey beskriver som ”ekstraordinære”. I bogen fortæller de historier om deres erfaringer, og bogen zoomer ind på seks sæt af tankegange, der går igen og igen.
Da McKinsey & Company startede arbejdet med den netop udkomne bog CEO Excellence, lagde de ud med at kigge på data for 7800 CEO’s fra 3500 selskaber i 70 forskellige lande og 24 forskellige brancher for at identificere de topchefer, der havde haft den største succes i deres ansættelse.
Derefter begyndte processen med at skære ned og finde frem til de bedste og vigtigste topchefer, der havde gjort en ekstraordinær indsats og forskel og finde nogle fælles tankesæt blandt de deltagende.
Bogen er dermed ikke kun inspiration til andre CEO’s til, hvordan de kan udfylde deres job, men i lige så høj grad til bestyrelser, der skal ansætte en CEO eller en gang imellem bør spørge sig selv, om de giver virksomhedens CEO de optimale arbejdsbetingelser.
Lær at sige nej
Det endte med 67 topchefer, blandt dem Mary Barra fra GM, Peter Brabeck-Letmathe fra Nestlé, Ken Chenault fra American Express, Jamie Dimon fra JPMorgan Chase, Herbert Hainer fra hans tid som topchef i Adidas, Reed Hastings fra Netflix, Marillyn Hewson fra Lockheed Martin, Kaz Hirai fra Sony, Satya Nadella fra Microsoft og Peter Voser fra Shell.
Bogen bygger videre på arbejde, McKinsey & Company tidligere har lavet, men denne gang er det især topchefer selv og deres historie, der bliver lagt vægt på.
Og så altså også danske Flemming Ørnskov fra det schweiziske medicinalfirma Galderma, hvor han overtod chefstolen i 2019. Før det var han topchef i Shire plc, og tidligere har han arbejdet i Bayer, Bausch & Lomb og Novartis.
I bogen deler han ud af sin egen filosofi, blandt andet om, hvor meget af hans tid jobbet kræver, og hvor vigtigt det er også at kunne sige nej.
”Det er meget vigtigt for mig, at ikke hver eneste time på dagen behøver at tilhøre virksomheden. Jeg synes ikke, jeg bliver en god administrerende direktør på den måde. Få balance i dit liv og hold dig i form, for CEO-jobbet er mentalt og fysisk trættende og tidskrævende.”
For at få denne balance siger han:
“Det, jeg skulle lære, var at sige nej. Når nogen ringer til mig og siger: ”Vil du være hovedtaleren på den næste konference” eller ”Vil du ikke gøre det her et andet sted?’ eller ”Lad os spise en middag”, så føles det ubehageligt i starten at sige nej, fordi folk mener det på en venlig måde. Men at sige høfligt nej er vigtigt. Derefter er det centrale, hvordan jeg bruger de timer, jeg har sagt ja til, så produktivt som muligt.” siger Flemming Ørnskov fra Galderma i bogen.
Adidas og kriser
En anden dansker får også lidt plads i bogen, selv om det er hans forgænger i direktørstolen, der er mest fokus på. Og det handler om at håndtere kriser, specielt i den tyske sport-koncern Adidas.
Herbert Hainer, adm. direktør for Adidas fra 2000-2016, har denne filosofi.
“Det er lige meget, hvor svære tider er, der er altid en verden efter en krise. Selvom situationen ser dyster ud, så tro på dig selv og dine folk og bevar en positiv holdning, Lad ikke dig selv eller virksomheden blive påvirket for meget af ukontrollerbare omstændigheder.”
Og hans filosofi bliver fulgt op af den nuværende direktør, danskeren Kasper Rørsted.
“En krise kan faktisk være det bedste tidspunkt at lave radikale forandringer på. Man kan være dogmatisk og sige, ”Vi skal ikke gøre det her mere”, uanset om det er at skære ned på unødvendige rejser, udnyttelse af digitale kanaler eller noget andet. Det er en tid og mulighed til at rykke to eller tre år frem, hvor du ellers ville have været.”
Time management
Og der er rift om topchefens tid, så meget, at bøger om at effektivisere tiden næsten altid ligger på bestseller-listerne.
US Bancorps Richard Davis udtrykker sin filosofi på denne måde i bogen:
”Hvis du medbringer ethvert problem til hvert møde, vil dagen begynde at hobe sig op på dig. Du skal bare tage alt, som det er, og isolere det og håndtere det prioriteret. Medarbejderne vil hurtigt begynde at se, at du er disciplineret og fokuseret.”
Blandt kvaliteterne hos den gode topchef er, at de ikke ansætter ja-sigere, der snakker chefen efter munden. Eller hold-spillere, der går op i at skabe enighed og demonstrerer, at de er en del af holdet.
For Jamie Dimon fra JPMorgan Chase er definitionen af en god holdspiller næsten den modsatte.
”Den bedste holdspiller er den, der rækker hånden op og siger: ‘Jeg er ikke enig, for jeg tror ikke dette er i kundens eller virksomhedens bedste interesse.” siger han i bogen.
Følelser og menneskelighed
Andrew Wilson fra Electronic Arts mener, at folk i dag ser til administrerende direktører for mere end professionel vejledning: de leder efter personlig, spirituel og filosofisk støtte. Det er vigtigt at vise menneskelighed for at inspirere folk.
Han giver et eksempel. Under et pandemisk zoom-opkald med syv tusinde ansatte satte han opkaldet på pause for at lave et papirfly til sin fem-årige søn, der lige var gået ind i lokalet.
“Det tog tredive sekunder. Bagefter rakte folk ud og sagde: Tak. Du har lige givet os tilladelse til at være forældre og til at bruge tiden.”
“Når du taler med gode administrerende direktører, er de ting, jeg hører om, ikke, hvor stor virksomheden er, hvor høj aktiekursen er, hvor mange penge de tjener. Det er, hvordan de får deres folk til at føle. Det er arven enhver stor leder bør efterlade sig.” siger han i bogen CEO Excellence fra McKinsey & Coimpany.