Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelsesguiden Brief
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Køb adgang
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulEvaluering Af CeoStyrken i at være en ‘likeable’ leder

Styrken i at være en ‘likeable’ leder

En ægte leder behøver ikke puste sig op og udgyde frygt for at skabe respekt. De mest succesfulde ledere er nemlig likeable. De er velansete, sympatiske og behagelige – og det smitter af på resten af organisationen, skriver konsulenthuset Egon Zehnder.

Det har længe været en antagelse, at en ægte leder er en hård negl, har spidse albuer, når der er brug for det, og måske ligefrem er usentimental. At sådanne karaktertræk kræves for at kunne drive en virksomhed fremad. At være sympatisk eller behagelig blev ofte forvekslet med at være ‘for blød’. Men dette syn på toplederen bliver udfordret.

Flere og flere eksempler viser, at nogle af de mest velansete og succesfulde ledere er dem, der udstråler empati og god vilje – og ikke frygt og hård autoritet. Disse likeable ledere formår at skabe kulturer, hvor medarbejdere bliver længere, trives bedre og præsterer stærkere. Konsulenthuset er dykket ned i research og tendenser på området og peger klart på én konklusion: Likeable er vejen frem.

Når en leder udstråler venlighed, smitter det af på resten af virksomheden. Medarbejdere møder deres leder – og hinanden – med den samme følelse, som de selv bliver mødt med. De spejler den. Det er en rullende effekt: Når venlighed er det, man bliver mødt med, er venlighed det, man selv får lyst til at give videre. Så stiger lysten til at hjælpe hinanden og gøre det bedste for teamet som helhed.

Det kaldes ‘emotional contagion’ direkte oversat til følelsesmæssig smitte – et fænomen, hvor man utilsigtet spejler følelser. Og netop derfor er det vigtigt, at smitten er positiv. For den kan selvfølgelig også gå i den anden retning, hvis det er frygt eller usikkerhed, der præger kulturen.

Det er ikke kun topledere, der har gavn af en sympatisk tilgang. Alle medarbejdere kan styrke deres karriere ved at gå den vej. Som Egon Zehnder skriver: Hvem sætter ikke pris på en behagelig kollega, der er nem at arbejde sammen med?

Det handler i høj grad om emotionel intelligens – EQ. At være bevidst om og kunne regulere egne følelser. Og at forstå følelserne hos dem omkring én. Mennesker med høj EQ klarer sig ofte bedre. De er mere innovative, mere tilfredse i deres arbejdsliv og bliver typisk stærkere ledere.

Likeability kan også have en strategisk effekt udadtil, når man taler brand management. Forbrugere interesserer sig i dag langt mere for, hvem der står bag de produkter, de køber, og de services, de bruger.

En rådden kultur bliver hurtigt afsløret. Konsekvensen kan nemt være, at kunder vender sig mod konkurrenterne, hvis de ikke kan lide, hvad de ser. Likeable ledere fremstår overfor offentligheden som mere kompetente og troværdige. De styrker virksomhedens omdømme og forstærker i sidste ende kundernes loyalitet.

Innovation kræver mod – og mod kræver, at man tør tage risici uden frygt for at fejle. Her kommer psykologisk sikkerhed ind i billedet. Det er en kultur som bygger på ærlighed og tillid. Hvor ideer og konstruktiv kritik kan deles åbent, uden at man skal bekymre sig om hånende kommentarer eller rullende øjne. Når medarbejdere føler sig trygge, tør de tage chancer, teste nye løsninger, eksperimentere.

Der findes ikke én lige vej til at blive mere likeable. Mennesker er forskellige, og likeability kan ikke trylles frem med et fingerknips. Det tager tid. Det handler om at være konsistent i sin måde at opføre sig på og om at skabe små, men vedvarende, ændringer i sin adfærd.

Der er dog et par tydelige greb, som gør en reel forskel. For det første: Lyt til medarbejderne – deres idéer, deres input, deres bekymringer. Det bliver helt sikkert værdsat i den anden ende.

For det andet: Anerkend deres indsats. Send en takkemail, ros dem offentligt, eller markér en indsats med en lille gave eller note. En lille gestus kan gøre en stor forskel. Derudover kan uformelle check-ins være en praktisk metode at ty til. Som leder er det en nem måde at gøre sig selv mere tilgængelig på, og medarbejdere føler sig langt mere set og hørt.

Selvom man er en venlig og behagelig leder, ændrer det ikke ved, at man stadig er virksomhedens øverste chef – den, der tager de endelige beslutninger. Likeability er ikke det samme som passivitet. Det er ikke ensbetydende med, at man bør være en pushover.

Tværtimod: Gode, likeable ledere holder høje standarder, sætter klare forventninger og er ikke bange for at tage modige beslutninger. Likeability og stærkt lederskab udelukker ikke hinanden – de er ofte hinandens forudsætninger.

MAL

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind