Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulHr PolitikkerBæredygtighed: Når mennesker trives, trives virksomheder også

Bæredygtighed: Når mennesker trives, trives virksomheder også

Det er simpelt: Når mennesker trives, trives virksom­heder også. Alligevel opererer de fleste virksomheder under princippet, at medarbejdere bør skabe værdi for virksomheden – ikke omvendt. Men det giver ulig­hed i forholdet. En ulighed, som i sidste ende skader både mennesker og virksomheder. Konsulenthuset Deloitte dykker ned i begrebet ‘human sustainability’, og hvordan man kan skabe positive resultater ved at gå nedad den menneskelige bæredygtige vej.

I dag er det vigtigste element for de fleste virksomheder de­res folk: Fra ansatte og freelancere til kunder og commu­nity-medlemmer. Disse menneskelige personlige forbin­delser udgør fundamentet for alt, der har værdi.

Alligevel halter det med at prioritere disse vigtige for­bindelser. Delvist fordi mange virksomheder er fanget i en gammeldags tankegang, der fokuserer på at udvinde værdi fra mennesker i stedet for at samarbejde med dem.

Undersøgelser har konsekvent vist, at virksomheder, der arbejder med menneskelig bæredygtighed, opnår bedre resultater. En analyse fra University of Oxford Wel­lbeing Research Center finder en “stærk positiv sammen­hæng mellem medarbejdernes velvære og virksomhe­dens præstation.”

S’et i ESG-indsatsen lever typisk i skyggen af E’et, som er en del nemmere at forholde sig til og måle på. Den so­ciale del mangler ofte klare definitioner og er sværere at kvantificere. Det største problem er dog, at de sociale må­lepunkter – ikke altid, men nogle gange – er baseret på en envejs transaktion form for tankegang.

Som eksempel kan man finde på at måle medarbej­derengagement, som fra virksomhedens synspunkt er en positiv ting. Men hvorvidt det er en god ting for medarbej­derne er mere uklart. Igen er fokus på at udvinde værdi fra medarbejdere fremfor en dynamisk positiv relation.

Man kan sammenligne det med bæredygtighed i klima-og miljømæssig forstand. Vi bliver i stigende grad bevidste om, at jorden er et komplekst skrøbeligt system. Ikke en uendelig ressource, som vi tidligere har behandlet den som. Overgangen til menneskelig bæredygtighed repræ­senterer et parallelt skift – mennesker er heller ikke en uendelig ressource. De har også brug for at blive opladt.

En virksomhed er først ægte bæredygtig, når den tak­ler de strukturelle problemer, der ligger under overfladen. Ikke ved at pynte med endnu en medarbejderfordel, så­som fitnessmedlemskaber, meditationskurser eller lig­nende. Hvordan griber man det så an?

Overvej at starte med følgende tiltag:

Fokuser på at måle menneskelige resultater. Nor­malt er der fokus på at måle medarbejderes output og ak­tiviteter. Men i stedet bør man se på fremskridt i velvære, færdigheder, formål, inklusion og samfund.

Skab en forretningsmæssig case for menneskelig bæredygtighed. At ændre mindset til menneskelig bære­dygtighed kræver ofte, at ledere og bestyrelsesmedlem­mer har et klart overblik over de forretningsmæssige for­dele ved denne ændring.

Knyt bonusser til KPI’er for menneskelig bæredyg­tighed. Man bør sætte mål for menneskelig bæredygtig­hed og knytte incitamenter til at nå disse mål.

Integrér governance for menneskelig bæredygtig­hed i bestyrelsen og ledelsen. Menneskelig bæredyg­tighed får i stigende grad en central rolle på bestyrelsens dagsorden. Bestyrelsen bør føre tilsyn, mens topledelsen sikrer, at virksomheden arbejder aktivt for at hjælpe men­nesker med at trives.

Involver medarbejdere og andre i at co-create de­res roller. For at skabe værdi for mennesker har virksom­heder brug for input netop fra disse mennesker. Ledere kan engagere medarbejdere, fremtidige medarbejdere og medlemmer af lokalsamfundet om, hvad de værdsætter, og hvordan det kan forfølges.

Giv ledere ansvar for deres rolle i menneskelig bære­dygtighed. I en undersøgelse sagde seks ud af ti medarbej­dere, at deres job er den største faktor, der påvirker deres mentale sundhed. Den samme undersøgelse afslørede, at ledere har en lige så stor indflydelse på en medarbejders mentale sundhed som deres ægtefælle. Ledere spiller altså en afgørende rolle i at fremme menneskelig bæredygtighed.

Menneskelig bæredygtighed er en langsigtet indsats. Man vil ikke se resultater fra den ene dag til den anden. Det kræver, at ledere og virksomheder handler på det an­svar, de står med. De virksomheder, der omfavner dette perspektiv, kan skabe en positiv cyklus, hvor forbedring af trivsel også forbedrer virksomhedens resultater.

MAL

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind