Det er simpelt: Når mennesker trives, trives virksomheder også. Alligevel opererer de fleste virksomheder under princippet, at medarbejdere bør skabe værdi for virksomheden – ikke omvendt. Men det giver ulighed i forholdet. En ulighed, som i sidste ende skader både mennesker og virksomheder. Konsulenthuset Deloitte dykker ned i begrebet ‘human sustainability’, og hvordan man kan skabe positive resultater ved at gå nedad den menneskelige bæredygtige vej.
I dag er det vigtigste element for de fleste virksomheder deres folk: Fra ansatte og freelancere til kunder og community-medlemmer. Disse menneskelige personlige forbindelser udgør fundamentet for alt, der har værdi.
Alligevel halter det med at prioritere disse vigtige forbindelser. Delvist fordi mange virksomheder er fanget i en gammeldags tankegang, der fokuserer på at udvinde værdi fra mennesker i stedet for at samarbejde med dem.
Undersøgelser har konsekvent vist, at virksomheder, der arbejder med menneskelig bæredygtighed, opnår bedre resultater. En analyse fra University of Oxford Wellbeing Research Center finder en “stærk positiv sammenhæng mellem medarbejdernes velvære og virksomhedens præstation.”
S’et i ESG-indsatsen lever typisk i skyggen af E’et, som er en del nemmere at forholde sig til og måle på. Den sociale del mangler ofte klare definitioner og er sværere at kvantificere. Det største problem er dog, at de sociale målepunkter – ikke altid, men nogle gange – er baseret på en envejs transaktion form for tankegang.
Som eksempel kan man finde på at måle medarbejderengagement, som fra virksomhedens synspunkt er en positiv ting. Men hvorvidt det er en god ting for medarbejderne er mere uklart. Igen er fokus på at udvinde værdi fra medarbejdere fremfor en dynamisk positiv relation.
Man kan sammenligne det med bæredygtighed i klima-og miljømæssig forstand. Vi bliver i stigende grad bevidste om, at jorden er et komplekst skrøbeligt system. Ikke en uendelig ressource, som vi tidligere har behandlet den som. Overgangen til menneskelig bæredygtighed repræsenterer et parallelt skift – mennesker er heller ikke en uendelig ressource. De har også brug for at blive opladt.
En virksomhed er først ægte bæredygtig, når den takler de strukturelle problemer, der ligger under overfladen. Ikke ved at pynte med endnu en medarbejderfordel, såsom fitnessmedlemskaber, meditationskurser eller lignende. Hvordan griber man det så an?
Overvej at starte med følgende tiltag:
Fokuser på at måle menneskelige resultater. Normalt er der fokus på at måle medarbejderes output og aktiviteter. Men i stedet bør man se på fremskridt i velvære, færdigheder, formål, inklusion og samfund.
Skab en forretningsmæssig case for menneskelig bæredygtighed. At ændre mindset til menneskelig bæredygtighed kræver ofte, at ledere og bestyrelsesmedlemmer har et klart overblik over de forretningsmæssige fordele ved denne ændring.
Knyt bonusser til KPI’er for menneskelig bæredygtighed. Man bør sætte mål for menneskelig bæredygtighed og knytte incitamenter til at nå disse mål.
Integrér governance for menneskelig bæredygtighed i bestyrelsen og ledelsen. Menneskelig bæredygtighed får i stigende grad en central rolle på bestyrelsens dagsorden. Bestyrelsen bør føre tilsyn, mens topledelsen sikrer, at virksomheden arbejder aktivt for at hjælpe mennesker med at trives.
Involver medarbejdere og andre i at co-create deres roller. For at skabe værdi for mennesker har virksomheder brug for input netop fra disse mennesker. Ledere kan engagere medarbejdere, fremtidige medarbejdere og medlemmer af lokalsamfundet om, hvad de værdsætter, og hvordan det kan forfølges.
Giv ledere ansvar for deres rolle i menneskelig bæredygtighed. I en undersøgelse sagde seks ud af ti medarbejdere, at deres job er den største faktor, der påvirker deres mentale sundhed. Den samme undersøgelse afslørede, at ledere har en lige så stor indflydelse på en medarbejders mentale sundhed som deres ægtefælle. Ledere spiller altså en afgørende rolle i at fremme menneskelig bæredygtighed.
Menneskelig bæredygtighed er en langsigtet indsats. Man vil ikke se resultater fra den ene dag til den anden. Det kræver, at ledere og virksomheder handler på det ansvar, de står med. De virksomheder, der omfavner dette perspektiv, kan skabe en positiv cyklus, hvor forbedring af trivsel også forbedrer virksomhedens resultater.
MAL