Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 14

Ny CEO: Sådan tackles pipeline-problem med mangfoldighed

Erhvervslivets bestyrelser bør starte langt tidligere med at opbygge en pipeline af talenter med bred mangfoldighed, som kan blive senere kandidater til CEO-posten. Med en bred og kreativ rekrutteringsproces samt mindre vægt på erfaring øges chancen for at finde den helt rigtige fremtidige CEO, skriver konsulenthuset Spencer Stuart i en guide.

Det halter stadig med mangfoldigheden i toppen af erhvervslivet. Mange virksomheder har homogene ledelser, domineret af et enkelt køn, nationalitet eller kultur. Det er ærgerligt. Dels fordi inklusion og mangfoldighed er essentielt for medarbejderes følelse af samhørighed og tillid. Men også fordi, det går ud over virksomhederne rent økonomisk.

Ved at afstå fra at tage brede dele af befolkningen i betragtning går man glip af lysende talenter og alle de medfølgende muligheder. Problemet med mangfoldighed på CEO-niveau er, at puljen af relevante kandidater til stillingen allerede er drænet for mangfoldighed.

Problemet med at skabe mangfoldighed opstår altså meget tidligere på karrierestigen. Selvom man ikke ser kønsspecifikke præstationsforskelle, har kvinder endnu ikke lige adgang og repræsentation på de fremherskende veje til at blive CEO. Derfor bør bestyrelser, ledelser og HR-chefer nytænke rekrutteringsprocessen, så diversitet kan få et nøk opad i morgen. Konsulenthuset foreslår indsats på seks forskellige punkter:

1. Vær eksplicit. Når man starter søgningen efter en ny CEO, bør man udtrykke klart og tydeligt, at man forventer en inkluderende proces med fokus på mangfoldighed og en diverse talentpulje. Man bør søge bredt og være kreativ i sin søgningsproces for at udvide feltet og udfordre status quo.

2. Opbyg en mangfoldig pipeline. Hvis man træder et skridt tilbage, handler det i virkeligheden om to ting: For det første er kulturen afgørende. Ledere skal være opmærksomme på, at organisationen har et inkluderende og rummeligt arbejdsmiljø. Hvis man ikke skaber rammerne for at forskellige talenter trives, forbliver andre initiativer underordnede.

For det andet bør man kortlægge den gængse rute til CEO-posten internt i virksomheden. Det er langs denne rute, at der sker fald i mangfoldigheden, jo tættere på toppen man kommer. Derfor bør man sikre, at den udvælgelsesproces, der finder sted, genererer en mangfoldig pulje af dygtige talenter ved at kaste et bredere net ud, ikke kun se på de åbenlyse valg, men også på hvem, der kunne udvikle sig til en dygtig CEO under de rette omstændigheder.

3. Undgå tokenisme.Tokenisme er et udtryk for lemfældig inddragelse af et enkelt medlem af en anden gruppe med formål at fremstå inkluderende. Tilstedeværelsen af to eller flere medlemmer af forskellige grupper i kandidatpuljen er dog med til at skabe en ny status quo, som væsentligt øger oddsene for, at alle kandidater vil blive retfærdigt evalueret. Det øger sandsynligheden for, at nogen med en utraditionel baggrund vil blive valgt. For at undgå tokenisme, bør man benytte dokumenterede, objektive værktøjer til at vurdere erfaringer og potentiale samt proaktivt bekæmpe bias.

4. Afvej erfaring med potentiale.I selve søgningen efter ny CEO er første skridt at formulere en klar og skarp defineret rollebeskrivelse. Det er vigtigt at være klar over, hvad der er – og hvad der ikke er – et krav for at opnå succes som CEO. At afgrænse den specifikke erfaring, der er ’need to have’, i forhold til hvad der er ’nice to have’, åbner for et bredere felt med større muligheder.

Man bør udfordre den konventionelle tankegang om, at erfaring altid er bedre, så bestyrelser og HR kan fokusere deres valg på de væsentligste evner, tankegange og potentialeområder, der er nødvendige for rollen. Spencer Stuart skriver, at deres forskning viser, at evnen til at tilpasse sig, lære og justere er det mest afgørende for topledere i dag.

5. Undgå bias. Bias påvirker mangfoldighed negativt, og man bør være meget opmærksom i ansættelsesprocessen. Bias er svært at tage fat i og håndtere, da det ofte er ubevidst. En måde at arbejde med det på er at have en eksplicit diskussion om implicit bias, så alle er opmærksomme. En anden metode er at få decideret træning i at undgå det. Vigtigst af alt skal ledere være villige til at udfordre fejlagtige antagelser, når de opstår.

6. Støt op. Endelig er det vigtigt, at den tiltrædende CEO bliver støttet i at udfylde den nye rolle på bedst mulig vis. Den nødvendige støtte bør identificeres af bestyrelsen, den afgående CEO og HR. Hvis der er erfaringshuller, kan de lukkes gennem coaching eller anden form for support.

Morten W. Langer

Guide: CEO-skifte bør anvendes til fornyelse

I perioden lige efter et CEO-skifte opstår en tilstand i virksomheder, som giver særlig mulighed for forandring og fornyelse. En mulighed, man ifølge McKinsey som ny CEO ikke bør gå glip af.

Man kan ikke forberede sig på, hvordan det er at blive CEO for første gang. Det kan være overvældende at stå øverst i hierarkiet og have ansvaret for hele organisationen. Læringskurven de første måneder, måske år, er stejle, og det kan tage tid at finde sig til rette.

Faktisk er det op mod halvdelen af nye CEO’er, der siges at have mislykkedes indenfor de første 18 måneder i jobbet. Dem, der klarer sig bedst, indser hurtigt, at de bliver nødt til at lede anderledes, end de gjorde på vej mod toppen. Og vigtigst af alt, dygtige CEO’er forstår, at muligheden for fornyelse ikke kun handler om dem selv, men gælder for hele organisationen. En CEO-overgang skaber nemlig en enestående mulighed for at nulstille organisationens arbejdsgange og katalysere ind i en ny optimeret version af organisationen.

McKinsey nævner fire faktorer der fælles leder mod en succesfuld start på CEO-livet:

Fokuser på organisationen, ikke personen. Som ny CEO vil man opleve skærpet opmærksomhed omkring sin person. Denne opmærksomhed kan hurtigt skabe et celebrity fænomen, hvor overgangen kommer til at handle om CEO’en som person. Succesfulde CEO’er lader ikke dette ske – de holder fokus på organisationen.

Det er menneskets natur gerne at ville blive anerkendt, så det er ikke nemt at sætte organisationen før sig selv. Men som CEO bør man huske på, at man ikke ejer virksomheden, men blot er kaptajn på skibet og bør fokusere på at efterlade skibet i bedre stand, end man fik det givet.

Først lytte, så handle. Som nyindsat CEO vil alle være ekstra interesserede i, hvad man har at sige. Men netop her gør man klogt i at holde igen. Hvert ord, man siger, vil blive overanalyseret, og hvis man taler for tidligt, kan det få uheldige konsekvenser. I stedet bør man fokusere på at lytte og finde ud af, hvad der foregår i organisationen, før man deklarerer, hvilken vej man agter at gå.

Man kan med fordel starte med at stille spørgsmål rundt i organisationen: Hvad er de største muligheder, som vi endnu ikke har udnyttet? Hvor findes de største trusler? Hvad kunne potentielt være den største fejl at begå som ny CEO?

Når man har et godt og grundigt billede af organisationen, og hvad der driver den fremad, er det tid til at identificere og prioritere det første store træk. Og her er timing afgørende, det må nemlig gerne gå relativt hurtigt. McKinsey skriver, at de CEO’er, der gennemfører disse afgørende træk tidligt i deres indtrædelse, outperformer dem, der først gør det senere.

Et godt førstehåndsindtryk. Et godt førstehåndsindtryk betyder noget – det vil sende et stærkt signal om, hvordan man har tænkt sig at lede virksomheden. For at gøre et godt førstehåndsindtryk, er der fire principper, man kan rette sig efter:

For det første bør man forstå, hvad der motiverer medarbejderne. Forstå deres ’why’. Ikke blot lytte til hvad de har at sige, men forstå hvorfor de siger, som de gør.

For det andet bør man være konsekvent med kommunikationen. Det, der bliver kommunikeret til bestyrelsen, er også det, der bliver kommunikeret til ledere og andre stakeholders – der bør kun være én version af sandheden. For det tredje bør man være åben og ærlig, både vedrørende muligheder og trusler. Det er altafgørende i forhold til tillid og troværdighed, at der både bliver kommunikeret på vej op og på vej ned.

For det fjerde bør man forberede sig ekstra grundigt de første gange man skal tale foran sit nye team, til første bestyrelsesmøde, første investorpræsentation, etc.

At prioritere. En vigtig indsigt at gøre sig er også, at man ikke kan, og ikke skal, ordne alt selv. Man bør lære at sætte grænser og være disciplineret omkring dem – ingen har gavn af en stresset CEO. Sørg derudover for at have A-medarbejdere i alle essentielle roller og vær villig til at tage de svære, men nødvendige, beslutninger om at sige farvel til C-medarbejdere, selv hvis de har været en del af virksomheden i mange år.

Yderligere kan man skabe betingelser for B-medarbejdere, så de kan forbedre sig, og vurder igen indenfor en tidsramme. Dernæst bør en robust driftsrytme etableres for virksomheden. Man kan på kontinuerlig basis afdække organisatoriske, operationelle og strategiske emner og derefter bestemme, hvor involveret man bør være.

Morten W. Langer

Kunstig intelligens kan gøre forsyningskæder mere robuste

Kunstig intelligens har længe været brugt til at optimere vareindkøb, distribution og lagerføring. Med generativ AI er der imidlertid kommet helt nye muligheder. Systemerne kan komme med kvalificerede forslag til at lægge hele processer om, og AI kan forudsige, hvad konsekvenserne vil være, når der kommer eksterne chok til forsyningskæderne, eksempelvis på grund af geopolitiske begivenheder og ændrede magtstrukturer. Artiklen indgår i artikelserien om erhvervslivets brug af kunstig intelligens.

Den 23. marts 2021 medførte en sandstorm en defekt i styringssystemerne på containerskibet Ever Given, der var på vej gennem Suez-kanalen. Skibet satte sig fast, og andre skibe måtte sejle den lange vej rundt om Afrika. Det varede kun en lille uges tid. Men det blev startskuddet til de proppede forsyningskæder og historisk høje fragtrater, der siden fik store følgevirkninger, bl.a. inflation og rentestigninger.

Noget inflation var kommet alligevel, men det er mærkeligt at tænke på, at forløbet kunne have været betydeligt anderledes – og mindre skadeligt – hvis en teknologisk innovation var kommet et par år før: Generativ AI, der første gang blev præsenteret for offentligheden i november 2022.

Konsulenthuset EY påpeger i en guide, at de selskaber og ledere, som håndterer logistik og lagerstyring, hele tiden har været langt fremme i skoene med at bruge kunstig intelligens. AI kan finde uventede mønstre i data og nyheder og kan – som et tænkt eksempel – forudsige, at en vejrtype den ene sommer kan udløse en større efterspørgsel efter kuglegriller i den følgende sommer. På denne måde kan detailhandlerne i god tid bestille så mange kuglegriller, der er brug for, men heller ikke flere.

Sådan var det også inden november 2022. Det nye er, at med generativ AI kan man bede sit it-system om at forudsige, hvad et eksternt stød til forsyningskæden vil få af betydning.

Med den teknologi til rådighed kunne man på den martsdag i 2021 have bedt sit it-system om at vurdere, hvad de langsigtede effekter af begivenhederne i Suez-kanalen havde været. Og så kunne man have indrettet sig efter det – i modsætning til, at man senere handlede i panik og bestilte så meget, som man kunne få igennem logistiksystemerne, og på den måde bidrog yderligere til problemerne.

Dengang var forsyningskæderne i forvejen pressede, fordi forbruget under pandemien flyttede fra services til varer. Begivenheden i Suez-kanalen blev strået, der knækkede kamelens ryg. Men reelt var kanalen kun lukket for trafik i en lille uges tid. I denne skala kan der ske mange andre stød til forsyningskæderne, f.eks. krige, strejker eller ulykker. Det sætter ikke trafikken i stå, men det kan gøre det relevant at enten fremskynde eller udskyde transportordrer. Det kan AI hjælpe med at vurdere.

Generativ AI kan også hjælpe med den daglige håndtering. Det, vi kender som fragtraterne, er resultatet af daglige forhandlinger om, hvad det skal koste at flytte en container. Disse forhandlinger er udført af mennesker.

Men ifølge EY har en stor (unavngiven) europæisk transportør aftalt med en stor kunde i amerikansk detailhandel, at kunden nu i stedet forhandler med en chatbot. Det lyder måske som dårligere services, men angiveligt foretrækker 65 pct. af de kunder, der har muligheden, at forhandle med en bot i stedet for at forhandle med et menneske.

For transportvirksomhederne betyder teknologien således, at de sparer lønkroner. Men for dem er der også andre fordele at hente. AI-systemerne kan komme med forslag til, hvordan de gør deres services mere brugbare, og hvordan de løfter produktiviteten. Det sidste handler f.eks. om, hvordan man indretter de enorme varehuse, hvor man pakker de produkter, der er solgt i nethandlen. Her har det stor betydning, hvordan varerne er placeret i forhold til hinanden, så en robot ikke skal bruge længere tid end højst nødvendigt på at summe rundt på gulvet.

Også på håndteringen af materiellet er der potentielle gevinster, for AI kan komme med kvalificerede bud på, hvornår forskellige typer af materiel næste gang vil have brug for reparationer.

Det er alt sammen løfterigt, men EY minder om to forbehold: For det første at generativ AI også på dette felt kommer med etiske og praktiske risici. For det andet at brugen af generativ AI ikke er nogen strategi i sig selv, men blot en hjælp til at føre strategien ud i livet.

Konsulenthuset råder til, at man identificerer de områder, hvor det, i forhold til den valgte strategi, giver bedst afkast at introducere generativ AI, og så fokuserer på at få det til at fungere, bl.a. ved at sørge for, at de fornødne kompetencer er til stede i organisationen.

Sten Thorup Kristensen

Vagn Sørensen: opstil risiko-scenarier

Toplederinterview: Økonomiske kriser og pandemier kan også åbne nye muligheder for virksomheder. Det har den erfarne erhvervsmand oplevet til fulde i de selskaber, han sidder i bestyrelsen for i rejsebranchen. Efter nedlukningerne har forbrugerne skruet deres forbrug af rejser og oplevelser markant i vejret. Men i udgangspunktet var det ikke sikkert, at det ville ende så positivt, fortæller Vagn Sørensen til Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge i dette toplederinterview i artikelserien om lederskab i en usikker verden.

Vagn Sørensen har i sit mangeårige bestyrelsesarbejde haft sit fokus på virksomheder inden for rejser og fritid, herunder hans poster som formand for bestyrelserne i bl.a. Scandlines, Air Canada og bestyrelsesposter i f.eks. Royal Caribbean Cruises. Han har været gennem en årrække, hvor disse selskaber først var nærmest lukket helt ned, og derefter har redet på en efterspørgselsbølge af rejselystne forbrugere. Men man kunne slet ikke på forhånd vide, at det ville gå sådan, fortæller han.

ØU: Efter pandemien syntes alle brancher at blive ramt af stigende priser på energi, højere inflation og stigende økonomisk og geopolitisk usikkerhed. Umiddelbart skulle man tro, at rejsebranchen ville blive ramt negativt, men det er gået lige omvendt. Hvordan kan man planlægge i så usikkert et marked?

VS: ”Vi ved jo, at der er en underliggende langsigtet trend mod, at forbrugerne prioriterer deres disponible indkomst over mod oplevelser. Den trend har vi set vokse frem indenfor de sidste ti år. Talrige undersøgelser viser, at konsumenter i dag prioriterer oplevelser meget højere, end de gjorde tidligere. Og tendensen er langsigtet, fordi den specielt er karakteristisk for millenials og endnu yngre, altså demografisk betinget: jo yngre, jo vigtigere er oplevelser. Selvfølgelig har det også noget med social media at gøre, hvor der er status i at vise, at man har mange oplevelser osv. Så det er en underliggende tendens, vi har været ret sikre på ville fortsætte.

Men i udgangspunktet er det rigtigt, at der er en række umiddelbart negative faktorer for branchen. Der er fortsat risiko for en recession, hvor en strammere privatøkonomi kan gå ud over forbrugernes rejselyst. Der er stigende energipriser, som gør det dyrere at rejse.

Men trenden mod at prioritere oplevelser betyder, at salget af oplevelser går bedre, end man ville kunne forvente. Eksempelvis i cruisebranchen leverer en virksomhed som Royal Caribbean jo rekordresultater. Det er aldrig gået så godt, som det gør nu. Vi er fuldt tilbage, hvor vi var i 2019 før pandemien, selv om vi dengang blev dømt ude.”

Hvordan forsøger man i branchen at forholde sig til de risici, som fortsat ligger lige under overfladen, eksempelvis en økonomiske afmatning og geopolitisk usikkerhed?

”Det er selvfølgelig forretningsmæssige risici, som vi forsøger at tage højde for, så vi kan mindske de negative effekter, hvis de rammer os. Det er status lige nu. Billedet er dog meget kompliceret, fordi der er mange faktorer at tage højde for.”

Hvilke redskaber anvender du i bestyrelseslokalet med din bestyrelse for at kunne håndtere disse risici?

”Det handler om at anvende en række ledelsesredskaber. En ting er, at man arbejder virkelig meget med scenarier. Man kigger på de faktorer, vi har talt om. Hvad nu, hvis den her faktor udvikler sig så negativt? Og hvad kan vi så gøre? Og hvordan kan vi afhjælpe det bedst muligt? Hvordan kan vi reducere effekten af en negativ udvikling på det felt?

Det er jo ikke sådan, at du bare laver ét budget, hvor det er skåret i sten. Nej, i stedet laver du en masse mulige tænkbare udfald, hvor du ser på, hvordan man håndterer den mulige situation. Så nr. et er at tænke i scenarier.

Nr. to er at skabe så meget som muligt fleksibilitet i din omkostningsstruktur, fordi det, som du i sidste ende har mest indflydelse på, er dine omkostninger, mens du ikke er herre over efterspørgslen.

Et tredje vigtigt ledelsesredskab er diversitet forstået som diversity of thought. Her kan du som bestyrelsesformand gøre en forskel ved at sikre en sammensætning af bestyrelsen, så du er godt klædt på til kriser i den ene eller den anden retning. Du vil f.eks. gerne have en person, der har prøvet at være med til en turnaround på et tidspunkt. Du vil gerne have nogen, som er stærk på dine store risici som f.eks. cybersikkerhed. Også kønsdiversitet spiller i allerhøjeste grad en rolle her.

Alt sammen er det med til at sikre, at du kommer rundt i alle kroge og får stillet de rigtige spørgsmål.”

Kan du uddybe vigtigheden af diversity of thought i en bestyrelse? Der står man jo med den udfordring, at de fleste ledere de seneste 20-30 år har været vant til en anden virkelighed end den vi står i nu.

”Ja, det er rigtigt. Og i den sidste ende, så har du kun et vist antal pladser omkring dit bestyrelsesbord, hvor du ikke kan afdække alt. Det kan være vanskeligt at forstå effekterne af den geopolitiske udvikling. Men hvis der er et marked, hvor efterspørgslen falder helt sammen på grund af en geopolitisk forandring, er det dog en operationel opgave for ledelsen at parere, mere end det er en opgave for bestyrelsen.

Hvad gør du så? Du kan ikke påvirke det geopolitiske alligevel, men du kan tage konsekvenserne af det. For eksempel i cruisebranchen er vi meget afhængige af geopolitiske forandringer: Krigen mellem Rusland og Ukraine betyder, at vi ikke kan sejle i den østlige del af Middelhavet. Vi var begyndt med at sejle ind i Sortehavet, hvad vi selvfølgelig kunne glemme alt om. Men den branche har den fordel, at du kan tage de produktionsmidler, du havde der, og flytte dem et andet sted hen.

Her har luftfarten det sværere. Vi kan f.eks. ikke flyve på eller over Rusland mere. Det har givet os i Air Canada længere flyveje lig med højere omkostninger. Det har gjort, at vi må skippe visse ruter, fordi det bliver for langt. Den branche bliver traditionelt ramt hurtigt og hårdt, men behøver tid til at omstille sig.

Vi er så hjulpet af et paradoks, nemlig at der er mangel på fly for øjeblikket. Derfor har vi kunnet genplacere dem andre steder. Men ellers ville de geopolitiske forandringer have ramt den branche endnu hårdere. Når vi ser på B2B-markedet, er forretningsrejser faldet med 20-25 pct. efter pandemien, men det er blevet overkompenseret af B2C-efterspørgsel. Det har været overraskende, at trenden med stigende efterspørgsel efter oplevelser har været så kraftig.”

Hvilke ledelseserfaringer er de vigtigste for dig i en krise som den vi står i?

”Der vil jeg pege på tre ting, der bl.a. var vigtige for, hvordan vi kom igennem pandemien og videre frem. Som det første vil jeg pege på vigtigheden af at have meget klare og få prioriteringer. Der vil være 30 ting, du kan arbejde på, men det er vigtigt som bestyrelse at hjælpe ledelsen til at definere og prioritere de vigtigste fem til ti.

Som nr. to vil jeg fremhæve noget, som kan lyde som lidt en floskel her, men det er virkelig rigtigt og vigtigt at se enhver krise som en mulighed, f.eks. om du i en krise skal skære ned. Pandemien var den ultimative krise for flyselskaber og ikke mindst krydstogtsrederier. I en krise skal du gennemføre de tiltag, som giver dig effekt på kort sigt, men også er rigtige langsigtet.

Den tredje er at bygge så meget fleksibilitet, som du kan, ind i din omkostningsstruktur, fordi det er det, du først griber til i en krise: altså hvad kan jeg selv påvirke? Der er du glad for den fleksibilitet, som du har. Et banalt eksempel er flybranchen, hvor selskaberne ikke ejer alle fly selv, så andre sidder med den ejerrisiko.”

Peder Bjerge

Guide: Alle selskaber er i bund og grund softwareselskaber

Alle erhvervsvirksomheder bør i nutidens verden se ud, tænke og opføre sig som softwarevirksomheder, hvis de fortsat vil konkurrere og vækste i en digital verden, skriver McKinsey.

Intet tyder på, at den opadgående kurve for softwareindustrien har nået toppen. Software udgør en voksende andel af erhvervslivets værdiskabelse, da digitaliseringen giver langt bedre mulighed for at differentiere forretningen: købsoplevelsen, personalisering af produkter, leveringsmuligheder for at nævne nogle få.

Konsulenthuset skriver, at syv ud af ti top-performende virksomheder anvender deres egen software til at differentiere sig – og at en tredjedel af dem profiterer direkte på deres software. Mange virksomheder har altså forstået vigtigheden af at integrere software.

Desværre kommer de fleste fejlagtigt til at betragte software som en separat del af forretningen, der kan plastres oven på den eksisterende. Tværtimod kræver det fundamental forandring at transformere til softwarevirksomhed. Både når det kommer til kompetencer, ledelse og organisation – og det er svært.

Kun syv pct. af verdens softwareindtægter stammer fra non-tech virksomheder. McKinsey har analyseret 20 vellykkede softwaretransformationer og talt med de ledere, der har stået i spidsen for dem. Det har resulteret i seks principper, som udgør kernen i, hvad det kræver at blive en softwarevirksomhed.

1. Opbyg en kultur omkring software. Vil man gøre software til virksomhedens centrale omdrejningspunkt, bør man ligeledes opbygge en kultur omkring software. Det handler om at værdsætte kreativiteten og håndværket i softwareudvikling samt forstærke fokus på kunder og produkter. Og, måske vigtigst af alt, et ledelsesteam med en stærk forståelse af software-forretningsmodeller og teknologi.

McKinsey foreslår at indsætte minimum to bestyrelsesmedlemmer med softwareerfaring. På den måde vil der naturligt holdes fokus på fremskridt indenfor teknologi samtidig med, man kan opsætte specifikke software-KPI’er.

2. Investér i produktchefer.Konsulenthuset understreger vigtigheden af dygtige produktchefer. I tech-verdenen er betydningen af produktchefer velkendt, men få non-tech virksomheder giver dem tilsvarende ansvar og indflydelse. Det er en fejl. Dygtige produktchefer udmærker sig ved for det første at gå ekstremt meget op i data og anvende det til stort set alt. For det andet at have en skærpet intuition, hvad angår deres arbejde. Når de står foran en udfordring, forstår de instinktivt, hvordan teknologien kan anvendes til en løsning.

3. En flad organisation.Softwareudvikling og en hierarkisk organisation er et dårligt match. Det er vigtigt, at teams har frihed til at eksperimentere, afprøve innovative metoder og udvikle deres helt egen løsning. Produktchefer har brug for frihed og ansvar til at lede deres teams. Denne selvstændighed kan understøttes af mekanismer, såsom mål og KPI’er, til at fremme ansvarsfølelse for resultater og begrænse risici.

4. Anvend softwareøkosystemet. Softwaresystemer i dag er levende organismer, der er afhængige af hinanden, og som sammen udgør et stort økosystem. Softwarevirksomheder har i stigende grad brug for at udnytte dette brede økosystem for at få adgang til talentmassen af softwareudviklere.

5. Specifik software go-to-market. Salg af software kræver et dybere engagement med kunden. Sælgere bør stå til rådighed med hensyn til alt fra at kommunikere opgraderinger og tracke, hvordan kunderne bruger softwaren, til at stille tekniske eksperter til rådighed, der kan oplære kunderne i hvordan de anvender softwaren. McKinsey skriver, at flere virksomheder har kreeret en separat softwaresalgsenhed og rekrutteret softwaresalgseksperter, da de har større forståelse for kundeadfærden.

6. Hold fast på talent. Konkurrencen om tech-talent er benhård. Virksomheder, der giver medarbejdere mulighed for at videreudvikle kompetencer, har nemmere ved at rekruttere og holde på talenter. Softwareingeniører ønsker autonomi, muligheder for at vokse og forbedre deres færdigheder. Også virksomhedens mission og vision spiller en rolle. Anvend for eksempel et dashboard til at spore tilfredshed.

Morten W. Langer

Guide: Fem punkter til at håndtere en mulig krise

Nogle virksomhedskriser kan undgås, andre kan ikke. Her er fem punkter for, hvordan man spotter de gule eller røde advarselsflag og håndterer dem, før de udvikler sig yderligere, samt hvad man som virksomhedsledelse skal huske på, hvis krisen alligevel bryder løs.

Det er ikke sjældent at man ser en virksomhed trække uhensigtsmæssige medieoverskrifter på grund af en opstået krise. Ofte sker det, at virksomheden har overset de røde advarselslamper eller kommer til at gå frem med et modsvar, der virker utilstrækkeligt og uigennemtænkt, hvor der tydeligvis ikke har været en klar plan at gå efter.

Især nu, hvor de eksterne trusler ligger på stribe og venter, bør bestyrelsen og ledelsen sætte krisehåndtering højere op på agendaen, skriver konsulenthuset KPMG. Eksempler er mulige cyberangreb, øgede geopolitiske uroligheder, supply chain-problemer og global opvarmning. Negative forhold i virksomheden kan med tidens sociale medier spredes som ringe i vandet, hurtigere end nogensinde før. Det er opskriften på en mareridtskrise, når negative forhold spredes til den brede offentlighed. Ikke mindst fordi virksomhedernes stakeholders nu mere end nogensinde har høje forventninger til, at virksomheder tager den moralske ’high road’.

For at komme krisen i forkøbet er udgangspunktet at sørge for, at alt det grundlæggende er på plads: kultur, tonen i toppen, etik og compliance, whistleblowerordning og risikostyring. Man bør kortlægge, hvor virksomheden er sårbar, opstille scenarier og udføre skrivebordsøvelser. KPMG oplister fem huskepunkter til en gennemgang:

1. Skab et trygt arbejdsmiljø. Målet er at skabe et trygt rum, hvor medarbejdere opmuntres til at stå frem og være ærlige. Hvis medarbejdere føler sig trygge, tør de sige det højt, når de ser eventuelle problemer. Det kræver et behageligt arbejdsmiljø, hvor det føles naturligt at stille spørgsmål, være uenige og diskutere vanskelige emner.

For at skabe trygge rammer bør man være meget konkret omkring, hvilken opførsel virksomheden har nul tolerance overfor. Virksomhedens guidelines og politik skal afspejles i, hvem der bliver hyret, fyret og forfremmet. Det giver indirekte medarbejdere en idé om, hvilken form for opførsel, der bliver belønnet, og hvilken der ikke tolereres.

Her kan medarbejdere ligeledes se, om der ligger konkret handling bag de fine ord. Lever man op til det, man siger, viser virksomheden, at den er til at stole på, hvilket skaber tryghed og viser, at der er styr på tingene.

2. Stil spørgsmål. For at undgå kriser skal man have systemer til at spotte gule flag og tage sig af dem, før de bliver røde. Det gøres ved at se efter afvigende tendenser. Stil spørgsmål og start samtalen om, hvorfor det f.eks. går så godt eller så dårligt i en given afdeling. Her skader sund skepsis ikke, selvom det er nemt at glide hurtigt hen over en afdeling, en sag eller en ny tendens, der på overfladen ikke ser bekymrende ud. Det er også en fordel at komme rundt i organisationen og tage temperaturen ved at bygge relationer på tværs af afdelinger og niveauer.

3. Del indsigter. Formændene for de forskellige bestyrelsesudvalg (f.eks. revisionsudvalg eller vederlagsudvalg) har ofte forskellige synsvinkler på kultur, etik og potentielle sårbarheder og risici. Derfor giver det mening jævnligt at bringe udvalgsformændene sammen, også med virksomhedens ledergruppe, for at koordinere og kalibrere.

4. Hav en plan. Hvis virksomheden befinder sig i en krisesituation, står man naturligvis stærkere, hvis man har forberedt sig på den. Det gør man ved at identificere mulige krisescenarier og planlægge modreaktioner. Gå systematisk til opgaven ved at definere hvilke typer af kriser, der kan opstå, og derefter indøve modsvarene som skrivebordsøvelser.

Sørg for at have en protokol at følge: Hvem har ansvaret for hvad, hvilke kompetencer skal hives ind osv. Det kan føles dyrt og tidskrævende. Men det er investeringen værd. Derudover kan man med fordel se på andre peer-virksomheder og lære af deres krisehåndtering og fejl.

5. Fokusér på gennemsigtighed og ansvarlighed.
Udover at have en plan, er det vigtigt at virksomheden tager ansvaret for krisen på sig. Søforklaringer eller at tie situationen ihjel virker næppe. Der skal tages ejerskab over situationen. Sørg for at kortlægge det fulde omfang af krisen og vær derefter effektiv i kommunikationen.

Del så meget som muligt med medarbejderne og offentligheden. På den måde er der større chance for at undgå misforståelser, rygter og fejlagtige informationer. CEO’en er ansigtet udadtil og bør stå for kommunikationen.

Morten W. Langer

De fleste CFO’er drømmer om at blive CEO

CFO’ens rolle og placering er bredere end nogensinde før. De fleste CFO’er formår at opretholde en tilfredsstillende balance mellem arbejds- og privatliv, selvom de har overtaget rigtig mange CEO-roller. Og så drømmer mange af dem inderst inde om at blive CEO, skriver Egon Zehnder på baggrund af en global undersøgelse.

Rekrutteringsfirmaet Egon Zehnder har for nylig gennemført en omfattende undersøgelse af CFO-rollen, hvor de har talt med næsten 600 Chief Financial Officers fra hele verden. Undersøgelsen giver et dybere indblik i CFO’ens verden – hvad der fungerer godt, hvilke udfordringer de står overfor, og hvilke forandringer der er undervejs. Et slags 360-graders blik på CFO-rollen.

Baseret på denne undersøgelse er de kommet frem til fem interessante pointer:

CFO-rollen har vokseværk. CFO’er gør mere end nogensinde før. Deres rolle er bredere, og ansvaret er større. De skal kunne lidt af det hele. 82 pct. af de adspurgte siger, at deres rolle er vokset betydeligt inden for de seneste fem år. Det inkluderer blandt andet ESG-området og M&A, der er kommet ind under CFO’ens paraply.

Det ser ud til at fortsætte i den retning med øgede ansvarsområder. Da CFO’erne blev spurgt om de vigtigste kompetencer i de kommende fem år, var det at drive forandring, forme strategi og udvikle talenter, der rangerede højest på prioritetslisten.

CFO’erne forventer, at kunstig intelligens (AI) og maskinlæring (ML) vil have størst indflydelse på finansfunktionen i fremtiden, hvilket understreger behovet for, at finansledere er i stand til at eksperimentere på disse områder.

Tilfredsstillende work-life balance. Selvom arbejdsbyrden vokser, og ansvaret bliver tungere, vurderer de fleste CFO’er, at deres work-life balance fungerer. 80 pct. af dem angiver den som ‘ok’ eller ‘god’. Det efterlader kun omkring 20 pct. af CFO’erne, der rapporterer om en ringe work-life balance.

Selvom dette stadig kan virke som en betydelig andel, er det faktisk ikke så dårligt, i forhold til hvor arbejdstung en stilling de besidder. For at opretholde denne balance anvender CFO’erne en række strategier. De anvender velkendte metoder til et afbalanceret liv, såsom at tilbringe tid med familien, dyrke sport, spise nærende og prioritere søvn. De har passion for deres arbejde, samtidig med at de dyrker interesser og aktiviteter uden for arbejdet.

Det bliver sværere at tiltrække dygtige finansfolk. 40 pct. af de adspurgte CFO’er mener, at det er blevet sværere at tiltrække talent til finansstillinger sammenlignet med for to år siden. Ifølge CFO’er skyldes denne udfordring fyringer, det stramme jobmarked og en stigning i kravene til medarbejdere.

Ikke desto mindre står ikke alle virksomheder over for denne udfordring. CFO-respondenter delte nogle bevidste strategier, de anvender til at tiltrække medarbejdere. Dette inkluderer at forbedre omdømmet for deres virksomhed, omfavne remote arbejde og være førende i overgangen til bæredygtige praksis’er. Desuden er et stærkt finansteam også et stærkt salgsargument for potentielle medarbejdere. Talent tiltrækker talent, og yngre mennesker ønsker at arbejde for førende virksomhedsledere.

Eftertragtede i markedet. CFO’er bliver tilbudt nye jobmuligheder oftere: 47 pct. bliver kontaktet med et par måneders mellemrum, 28 pct. på månedsbasis og 8 pct. ugentligt. Det, der betyder noget er, om ledelsen er topklasse, og om der er muligheder for udvikling.

Det vægter altså højere, hvem man skal arbejde sammen med end selskabets størrelse og lønkompensationen. Virksomheder, der har fokus på ledelsesudvikling, er altså bedre rustet til at tiltrække toptalent. En CFO fortæller, at han aldrig ville takke ja til et CFO-job, hvis ikke han følte, at der var enighed med CEO’en omkring kultur, ledelsesfilosofi og virksomhedens vision. Kemien CFO og CEO er ofte også afgørende.

Drømmer om at blive CEO. 60 pct. af de adspurgte CFO’er drømmer om at blive CEO, enten nu eller på et tidspunkt i fremtiden. Men der er nogle barrierer, der adskiller dem fra denne drøm. Den største er netværk og synlighed. Som CFO står man ofte i skyggen af CEO’en.

Derudover nævnes mangel på kunde- og markedsindsigt samt operationel ekspertise som forhindringer. Men det er ikke alle CFO’er, der aspirerer til at blive CEO. Nogle CFO’er, som har været i gamet i mange år, overvejer, om det vil være passende at gå den vej, når man tænker på energiniveauet. Nogle har mere lyst til at trappe ned i stedet for at avancere.

MAL

Talentudvikling bør gentænkes – og det starter hos bestyrelsen

I en verden, der ændrer sig med rasende fart, er det menneskene i virksomhederne – medarbejderne – der står i centrum for denne acceleration. De skal lære nye færdigheder, uddanne sig og opkvalificeres for at følge med. Det er bestyrelsens ansvar at sætte dette på dagsordenen. Ifølge Deloitte bør bestyrelserne prioritere dette højere og være langt mere proaktive.

Selvom virksomheder altid har været en del af samfundet, er dynamikken anderledes nu. Det er ikke længere en mulighed at lukke sig inde i sin egen boble og ignorere omverdenen. Tiden er knap, og der er presserende emner at tage stilling til: AI’s indtog, løsninger på klimakrisen, mangfoldighed, ligestilling, inklusion, og udfordringer i det økonomiske, politiske og geopolitiske landskab.

Alt dette ændrer den bane, som virksomheder spiller bold på, og det er medarbejderne, der skal lære at navigere på den nye bane.

Deloitte har gennemført en undersøgelse med næsten 500 bestyrelsesmedlemmer og topledere for at forstå, hvordan de kan opbygge en robust og modstandsdygtig arbejdsstyrke klar til fremtiden. De vigtigste pointer gennemgår vi nedenfor. Men den væsentligste læring står klart: Bestyrelser bør være langt mere proaktive.

Talentagendaen bør rykkes frem. Kun 36 pct. af de adspurgte i undersøgelsen synes, at samtalerne i bestyrelseslokalet vedrørende talent er tilstrækkelige. Dette skyldes sandsynligvis, at der er så mange forskellige emner, der kæmper om opmærksomheden ved hvert bestyrelsesmøde.

Forandring er en konstant, og der vil hele tiden opstå nye ildebrande, der skal slukkes. Det betyder, at bestyrelser skal lære at prioritere hårdt, mht. hvad de skal bruge deres tid på. De skal både håndtere de pludseligt opståede udfordringer og samtidig holde fokus på fundamentale og langsigtede emner som medarbejdere, kultur og bæredygtighed. At prioritere tiden er en af de sværeste – og vigtigste – opgaver for enhver bestyrelse.

Det er dog vigtigt at huske, at bestyrelsens opgave primært er at føre tilsyn, mens det er ledelsen, der skal drive forretningen. Et område, hvor bestyrelsen alligevel bør være mere praktisk involveret, er successionsplanlægning for topledelsen. Her bør de være langt mere proaktive og strategiske.

Da der er mangel på talent i toppen, og konkurrencen er benhård, bør bestyrelser oftere drøfte, hvordan de griber rekrutteringen til topledelsen an. Det bør være en kontinuerlig proces og et centralt punkt på dagsordenen.

Den store udfordring er mangel på talent. 78 pct. anser tilgængeligheden af færdigheder og talent – eller mangel derpå – som en stor udfordring i fremtiden. Allerede nu mangler mange virksomheder de relevante færdigheder til at nå deres milepæle. Der kommer til at blive et behov for at uddanne og opkvalificere en stor del af arbejdsstyrken.

En del af problemet skyldes et skifte i magtforholdet mellem arbejdstager og arbejdsgiver, som virksomheder har svært ved at navigere i. Medarbejdere har i dag meget mere indflydelse end tidligere. Tidligere indordnede medarbejdere sig i højere grad efter virksomhedens retningslinjer, men nu ser vi den omvendte situation udfolde sig.

For virksomheder, der ønsker at fastholde deres medarbejdere, handler det blandt andet om at skabe en følelse af tilhørsforhold og formål i det arbejde, man udfører. Når medarbejdere udvikler sig og lærer nyt, føler de sig mere forbundet til virksomheden og har derfor større tilbøjelighed til at blive.

AI og talent. AI er allerede i gang med at transformere den måde, vi arbejder på. 58 pct. af de adspurgte siger, at deres virksomheder kun lige er begyndt at udforske, hvordan integration af AI vil påvirke deres arbejdsstyrke. Kun 2 pct. siger, at de har introduceret en langvarig strategi for AI. Der bliver peget på, at AI udvikler sig meget hurtigt, og det er svært for enhver ledelse at have et klart billede af, hvordan det vil se ud bare tre år ud i fremtiden.

Den betydeligste virkning ligger i det faktum, at næsten alle skal aflære og genlære, hvordan tingene gøres. Arbejdsmetoder skal videreudvikles, og roller skal omdefineres. Dette strækker sig ud over blot virksomheder. Det handler også om undervisning og hvordan AI bør inkorporeres i uddannelse.

Man skal overveje, hvordan man bedst forbereder den kommende generation, før de indtræder på arbejdsmarkedet, bl.a. i skoler, gymnasier, universiteter og handelsskoler.

MAL

Guide: Fem måder at optimere samarbejdet med bestyrelsen

Enhver topleder bør gå meget op i, hvordan han eller hun interagerer med “sin” bestyrelse. Selvom man ty­pisk kun mødes 4-6 gange om året, har det stor indfly­delse på ens professionelle virke, at samarbejdet med bestyrelsen og især formanden fungerer godt og tillids­fuldt. PwC har oplistet fem huskepunkter, der vil hjæl­pe topledere med at brillere på bestyrelsesmøderne.

Som topleder har man i de fleste sel­skaber begrænset tid til at bevise sit værd overfor den fulde bestyrelse. Bestyrelsesmøderne repræsenterer ofte et kort tidsvindue, hvor man skal præ­stere og udnytte tiden til fulde. Det er her, man har mulig­heden for at demonstrere den værdi, man som topleder og ens ledergruppe bidrager med.

Her er fem arbejdsredskaber, der kan gøre forskellen på, om man som topleder præsterer fremragende på be­styrelsesmøderne eller kun præsterer godt.

1) Opbyg personlige relationer. Jo stærkere forholdet til bestyrelsen og de enkelte bestyrelsesmedlemmer er, jo nemmere vil det også være at diskutere svære og sensitive emner. Der vil være større forståelse fra begge sider, når uenigheder opstår, hvis forholdet i forvejen bygger på re­spekt og empati.

Da man oftest kun ses 4-6 gange om året til bestyrel­sesmøder, bør man udnytte eller skabe sociale begiven­heder, der kan anvendes til at styrke de personlige relati­oner. En anden måde at vise velvilje over for bestyrelsen på, er at spørge efter feedback, også hos enkeltmedlem­mer. Det vil være med til at styrke forholdet til de enkelte bestyrelsesmedlemmer og forbedre effektiviteten til be­styrelsesmøderne.

2) Skræddersy dit materiale. ’Pre-read’ materialet, som skal forhåndslæses af bestyrelsen op til næste møde, lægger grundlaget for præsentationen til selve bestyrel­sesmødet og former den efterfølgende dialog. Med andre ord er det meget vigtigt, at materialet er udarbejdet på den mest hensigtsmæssige måde.

Hvis det ikke er det, kan det have stor betydning for ef­fektiviteten til mødet, og om der sker en relevant priorite­ring af tidsforbruget. Bestyrelsen kan f.eks. være negativt indstillet allerede inden mødet er begyndt, fordi materia­let er sjusket eller mangelfuldt.

Bestyrelsesmedlemmerne får ofte tilsendt bunker af skriftligt materiale op til bestyrelsesmøderne. Og her er det vigtigt at overveje hvilket format og hvilken detalje­grad i materialet, der vil være mest hensigtsmæssig.

Gør det nemt og overskueligt for dem uden at udelade relevante oplysninger. Få gerne feedback fra bestyrelsen: Hvad er ’need to know’, og hvad er ’nice to know’?

3) Kend dit publikum. En bestyrelse er ofte sammen­sat af mennesker med forskellige indsigter og erfaringer. Det kan derfor være en prøvelse at formidle budskaber med den rette detaljeringsgrad og grad af forudsat ind­sigt. Man kan med fordel sætte sig ind i, hvilke baggrun­de de forskellige bestyrelsesmedlemmer har, og tage det med i overvejelserne om, hvor meget eller hvor lidt man bør gå i dybden.

Der vil ofte være forskellige præferencer fra bestyrelses­medlemmerne i forhold til hvor høj detaljegrad, der fore­trækkes. Her kan det være en idé at tale med andre ledere og høre deres erfaringer med, hvad der fungerer for dem.

4) Udnyt din tid strategisk. Den verbale præsentation for bestyrelsen bør sætte ’pre-read’ materialet i kontekst og give det perspektiv. At lave en detaljeret gennemgang af det materiale, de allerede har læst, vil ofte være spild af tid.

Formålet er at bringe indsigter på bordet. Give per­spektiv og sammenhæng – forbinde brikkerne. Bestyrel­sen forventer, at man som øverste leder på området tager komplekse data og informationer og uddrager det vigtige i forhold til strategi, muligheder og risici.

Vær skarp på hvad der er de absolut vigtigste punkter i præsentationen, og hvilke der kan cuttes af om nødven­digt. Ved at begynde med hovedbudskaberne kan man være mere fleksibel med sin præsentation, hvis bestyrel­sens spørgsmål trækker i en anden retning, end den man selv havde forudset.

5) Hold fokus på dit budskab. Hvordan man præsen­terer sine pointer, har betydning for meget af det kom­munikerede, der bliver samlet op af bestyrelsen. For at få pointerne igennem bør man kommunikere med alminde­ligt talesprog, være engageret og holde øjenkontakt. Over­dreven brug af jargon, direkte oplæsning og manglende øjenkontakt under præsentationen vil aflede opmærk­somhed fra budskabet.

Morten W. Langer

Log ind