Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsidePraktisk BestyrelsesarbejdeBestyrelseskompetencerSådan skabes en målrettet kompetenceopbygning

Sådan skabes en målrettet kompetenceopbygning

Hvis man formår at systematisere kompetenceopbygningen i sin virksomhed, har man en god chance for at få et forspring til sine konkurrenter. Området bliver nemlig strategisk set prioriteret stadigt højere. Men alligevel har de færreste virksomheder rigtigt styr over det.

Det viser en undersøgelse fra det internationale konsulenthus McKinsey. Undersøgelsen viser, at cirka hver anden større virksomhed har intern kompetenceudvikling som en af sine tre højeste strategiske prioriteter. Det er særligt indiske og kinesiske virksomheder – formentligt i høj grad de, som har direkte kontakt med kunder i vesten – der lægger vægt på området. Omvendt er det i andre emerging markets-lande, man finder den mindste interesse for at udvikle medarbejderne. Det er især kundernes krav, der motiverer selskaberne til at arbejde med kompetenceudvikling.

I forhold til McKinseys seneste undersøgelse af området for fire år siden er der en klar tendens til, at det i stigende grad er personalet med den direkte kundekontakt, man koncentrerer sig om. Næstmest fokus har man på at udvikle topledelsen. Imidlertid kniber det gevaldigt med at finde ud af, hvordan man skal omsætte det strategiske fokus på kompetenceudvikling til praksis. Mange bruger ”on the job”-træning, og det kan være udmærket, men er i sig selv også den mest primitive fremgangsmåde. Kun en lille del af virksomhederne formår at specificere behovet og sætte målbare målsætninger for, hvad man vil opnå, såvel for den enkelte medarbejder som for den samlede stab. De nye digitale muligheder for undervisning, f.eks. e-learning, er i nogen grad kørt ud på et sidespor. Kun hver tredje virksomhed bruger det intensivt, og andelen er faldende. Selv om mange bruger ekstern hjælp fra f.eks. kursusvirksomheder, er det kun få, der bruger konsulenthjælp til at formulere og implementere strategien.

Som noget interessant er der siden 2010 sket et markant fald – fra 36 til 22 % – i virksomhederne, der oplever det som en stor udfordring, at medarbejderne ikke gider deltage i kompetenceudvikling. Accepten af det synes altså at være markant stigende. Men det har blot bragt endnu mere fokus på, om det nu også foregår hensigtsmæssigt, og især om at formulere en præcis vision, der passer til den konkrete virkelighed. McKinsey anbefaler ud fra en generel betragtning – behovet vil naturligvis variere fra virksomhed til virksomhed – tre ting, man kan gøre:

Systematisk granskning af status: Mange virksomheder konkluderer, at medarbejderne mangler kompetencer, ud fra simple konstateringer, f.eks. af at ordrer ofte går tabt i call-centret. Det bliver imidlertid nemt til overfladisk symptombehandling. En bedre fremgangsmåde er at sætte sig ned og fra scratch opgøre, hvilke kompetencer der ideelt skal være til stede for at drive forretningen. Man kan desuden gøre brug af objektive målinger af kompetencerne. Hvor de aldrig vil ramme helt præcist, fordi alle virksomheder er forskellige og ikke har behov for præcist det samme, har de den fordel, at det gør det muligt at sammenligne eget kompetenceniveau med det, man finder hos konkurrenter og hos lignende virksomheder.

Tilpas kompetenceudviklingen til den enkelte: 
Når man skal i gang med det praktiske, er det vigtigt, at man ikke hænger fast i generelle råd, men at man tværtimod handler efter den enkeltes behov. Det modsatte virker ikke i voksenundervisning. Kompetenceudviklingen kan med fordel gøre brug af en bred vifte af instrumenter – praktisk træning kombineret med kurser, e-learning, personlig coaching og så videre.

Forbind punkterne: I mange virksomheder er det enten de enkelte afdelinger eller HR-funktionen, der står for kompetenceudviklingen. Men det er som regel mere hensigtsmæssigt, at de deles om opgaven. Ellers risikerer man, at indsatsen bliver vredet skæv, således at ressourcerne bliver brugt på områder, der er uvæsentlige for virksomheden som helhed. McKinsey taler om at styre efter matricer, hvor man systematisk følger eksisterende kompetencer, behovet for nye kompetencer, og væsentligheden af området.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind