Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsidePraktisk BestyrelsesarbejdeKobling mellem ringe CSR og uetisk lobbyisme

Kobling mellem ringe CSR og uetisk lobbyisme

Det er med blandede følelser, at man i disse år betragter virksomhederne bruge stadig flere ressourcer på at udføre lobbyaktiviteter på egen hånd: På den ene side er det i sig selv positivt, at politikere og myndigheder får flere informationer, inden de træffer små og store beslutninger.

På den anden side medfører lobbyisme som institution, at den, som har flest ressourcer, kommer mest til fadet, og fagets fortrolige natur kan give udenforstående en mistanke om urent trav. En amerikansk undersøgelse tyder desværre på, at summen af gode og dårlige elementer er negativ, og dermed altså, at den nuværende udvikling i Danmark er uheldig: Det havde været bedre med det gamle system, hvor stort set al lobbyismen var formaliseret gennem brancheorganisationer og ikke sker gennem private lobbyfirmaer, som kæmper om de økonomiske lunser fra gadehjørne til gadehjørne. Husk Waterfront.

Nok viser undersøgelsen, at lobbyismen sammenlagt skaber værdi. Men meget tyder på, at det er de ”slemme drenge” i erhvervslivet, der får den klart største del af gevinsten. Det er også usikkert, om lobbyismen skaber en ekstra værdi i henseende til at formidle de virkeligt komplekse problemstillinger i erhvervslivet.

Undersøgelsen tager et lidt pudsigt udgangspunkt; nemlig i en erhvervsskandale fra 2006, som for længst er trængt i baggrunden af de skandaler med langt større rækkevidde, der skulle vise sig et par år senere. Sagen i 2006 var, at en fremtrædende lobbyist i Washington, Jack Abramoff, erklærede sig skyldig i en række tilfælde af bestikkelse af politikere. På den måde reddede han sine kunder fra yderligere anklager, hvorimod politikerne kunne retsforfølges. Den slags forløber naturligvis ikke, uden at politikere svarer igen og prøver at genoprette tilliden til det system, de repræsenterer. Modtrækket dengang var ny lovgivning, der over en bred kam begrænsede mulighederne for lobbyisme, og som også stillede krav om større åbenhed.

Forskernes tese er så, at har lobbyisme positiv værdi for virksomhederne, må det være et værditab for dem, når muligheden for lobbyisme blev begrænset. Og ganske rigtigt: Ud fra data fra aktiemarkedet, både da Jack Abramoff erklærede sig skyldig, og da den nye lovgivning blev introduceret, fandt forskerne, at de virksomheder, der havde et stort lobbybudget, mistede signifikant mere værdi end dem, der havde et småt lobbybudget.

Men en ting er den ”rene” lobbyisme, hvor virksomhederne bringer faktuelle informationer frem til politikerne. Noget andet den ”beskidte” del, hvor der også forekommer en praksis, som i bedste fald tenderer mod at være bestikkelse.

Forskerne havde naturligvis ikke noget statistisk grundlag for at fastslå, hvilke virksomheder der var på lovens kant. I stedet brugte de data, som kunne afspejle sådanne forhold: Dels at virksomhederne var straffede for urent trav i forbindelse med aktiehandel eller lignende – tesen er, at er man uredelig i én sammenhæng, er man det med større sandsynlighed også i anden. Dels kiggede man på virksomhedernes ry og rygte i henseende til CSR. Især på den sidste parameter var der udslag: Selskaber med en god track record i henseende til CSR tabte i gennemsnit 162.000 USD i værdi pr. 100.000 USD på lobbybudgettet. For virksomheder med en dårlig track record var tabet i værdi over ti gange så stort – nemlig 1,7 mio. USD. Også de virksomheder, der havde sager ved aktiemarkedsmyndigheden SEC, oplevede større værditab end andre virksomheder. Her var tabene dog ikke helt så markante, og de var heller ikke statistisk signifikante.

I en perfekt verden skulle værdien af lobbyisme især vise sig i de meget komplekse virksomheder – politikere og myndigheder har alt andet lige nemmere ved at forstå et supermarked eller en maskinfabrik, end de har ved at forstå en kemisk industri, der leverer usynlige indholdsstoffer til andre virksomheders produkter. Men forskerne fandt ikke, at de komplekse virksomheder tabte mere værdi ved den nye og mere restriktive lovgivning, end de mere simple virksomheder gjorde.

Forskerne påpeger dog, at dette sidste resultat kan skyldes, at de komplekse virksomheders lobbyaktiviteter bliver betragtet som ”renere”, og dermed heller ikke i nogen særlig grad blev ramt af den nye lovgivning. Det er dog i det hele taget en svaghed ved undersøgelsen, at den forudsætter, at aktiemarkedets reaktioner afspejler det reelle værditab. Denne forudsætning indebærer, at aktiemarkedet skal have en egentlig viden om, hvordan lobbyisme virker i praksis, hvilket næppe er tilfældet.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang

Lige efter finanskrisen var hovsa-ændringer i lovgivning eller regulering det risikoscenarie, erhvervslivets bestyrelser frygtede mest. Men det har ændret sig de seneste år: I dag frygter bestyrelserne i højere grad alvorlige skader på virksomhedernes omdømme. Efterveerne efter hvidvask skandalerne i Danske Bank og Nordea har sat sine tydelige spor, og kraften i shit-storms på de sociale medier gør helt sikkert også indtryk.

Problemet ved at få ridser i omdømmet er, at det stort set kan blive globalt med det samme. Mange siger, at der er flere og flere risici i verden. Men spørgsmålet er, om der vitterligt er det, eller om vi bare har et bedre kendskab til dem. Det handler ikke så meget om den virksomhed, der må hjemkalde nogle produkter med defekter. Det glemmer forbrugerne ofte hurtigt.

Det er mere de store moralske dilemmaer, som ved olieudslip og lignende. Det er ikke, fordi der er kommet mere af den slags end tidligere. Nyheden spredes bare hurtigere. Læs her nogle uddrag fra Bestyrelsesguiden om, hvordan topledelsen kan håndtere etiske problemstillinger


Artikler i temaet:

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind