Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind

Guide: En velfungerende whistleblower-ordning

Ideen om, at virksomheder skal opmuntre potentielle whistleblowere til at afsløre ulovligheder, har for længst bredt sig til lovgivning og regelsæt. I Danmark dog kun som et løst formuleret punkt i anbefalingerne om god selskabsledelse. Men i hvert fald nogle virksomheder kan have en egeninteresse i sådan en ordning, fordi den kan fange urent trav nede i organisationen, inden det eksploderer som en stor skandale. Det er typisk en opgave, som ligger hos revisionskomiteen under bestyrelsen. At oprette en officiel instans, f.eks. en hotline, som whistleblowere kan henvende sig til, er dog kun et første skridt. Det kræver et større setup, hvis en sådan ordning skal være effektiv. Revisionshuset EY i USA har udarbejdet en tjekliste , som virksomheder kan bruge til at vurdere, om gevinsten står mål med omkostningerne, og, såfremt man allerede har en whistleblower-ordning, til at vurdere, om den fungerer optimalt. EY deler processen op i tre dele:

1. Oprettelse af en hotline: Det handler om mere end at oprette et telefonnummer og få det bemandet. Virksomheden må i udgangspunktet overveje, om medarbejderne vil være mest trygge, hvis funktionen ligger eksternt, f.eks. hos et revisionsfirma eller en advokat. Vedkommende skal kunne begå sig på de sprog, medarbejderne taler. Der er endvidere kun effekt af hotlinen, hvis medarbejderne kender den, og hvis de fornemmer, at ledelsen virkelig ønsker at standse ulovligheder. Eksempler på tjekspørgsmål: Er dem, som bemander hotlinen, sat tilstrækkelig ind i virksomhedens politikker og organisationen bag tjenesten? Kan også medarbejdere fra leverandører og kunder kontakte hotlinen?

2. Analyse af materialet: En hotline kan risikere at føre til et meget stort antal henvendelser. Det betyder, at nogen skal foretage en første screening og vurdere, om henvendelserne er troværdige, og hvilke implikationer, de eventuelt indebærer. Det er noget, der kræver mere end blot en enkelt begavet jurist: Hvis der viser sig at være reelle og alvorlige problemer bag en henvendelse, kan det i sig selv blive inkriminerende, hvis virksomhedens ledelse ikke har reageret på denne. For børsnoterede virksomheder kan der tillige være tale om, at man har pligt til at informere aktiemarkedet, når man har kendskab til en betydelig tabsrisiko. Man skal på den anden side sikre, at organisationen ikke bliver opslugt af at reagere på regelbrud af ringe betydning. Det kan f.eks. gøres ved at fastlægge tærskelværdier af den skønnede skadevirkninger, og så sortere henvendelserne ud fra dette.

I praksis håndterer virksomheder analysedelen vidt forskelligt, både som praktisk disciplin blandt juristerne og rent ledelsesmæssigt. I nogle tilfælde udpeger revisionskomiteen f.eks. et enkelt medlem til at følge processen. I andre kommer alle henvendelser direkte videre til den samlede komite. Eksempler på tjekspørgsmål: Er der et beslutningstræ til at vurdere de indkomne henvendelser? Er revisionskomiteen på det rene med, hvilke typer henvendelser den får at se? Sker der jævnlige tests af hotlinen for at se, om den fungerer som tilsigtet? Er de hændelser, der bliver indberettet, sammenfaldende med de overordnede risici, der er identificeret i forbindelse med strategiarbejdet?

3. Rapportering: Hvis revisionskomiteen nøjes med en eller anden form for regelmæssig rapportering fra hotlinen – hvilket er det mest almindelige – skal man beslutte sig for form og indhold af denne rapportering. Det handler ikke bare om at få kendskab til de konkrete lovbrud, men også om at følge, om der kommer flere eller færre henvendelser, om de kommer i specielle situationer og fra bestemte afdelinger og så videre.

Eksempler på tjekspørgsmål: Er der noget, der kan forhindre, at vigtige oplysninger kommer fra hotlinen til ledelsen og revisionskomiteen? Er der tilstrækkelig sikkerhed for, at fortrolige oplysninger fra hotlinen ikke kommer i hænderne på uvedkommende?
Også Bech-Bruun har for et par år siden givet nogle gode råd om whistleblower-ordninger . Det danske advokatfirma anbefaler bl.a., at ordningerne kun skal være rettet mod meget alvorlige forseelser, mens de mere banale sager bør foregå gennem f.eks. HR-afdelingen.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind