Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsidePraktisk BestyrelsesarbejdeBestyrelseskompetencerDen ”nye” CEO i krydsild fra flere sider 2/

Den ”nye” CEO i krydsild fra flere sider 2/

Erhvervslivets betydning for samfundet, og forventningerne til den rolle, topcheferne skal spille, har ændret sig dramatisk de seneste år. I forlængelse heraf har samfundets forventninger til CEO’en også ændret sig markant. Det store spørgsmål er, hvordan nutidens topchefer udvikler de nødvendige kompetencer, så de kan leve op til de nye krav. På baggrund af interviews med 150 topchefer har headhunterfirmaet Heidrick & Struggles udarbejdet en analyse ”The CEO Report” som forsøger at besvare spørgsmålet. Konsulentfirmaet udgangspunkt er, at CEO’erne som helhed ikke har formået at tilpasse sig til de nye krav, og de har de seneste år udmøntet sig i stadig kortere åremål som topchef for virksomhederne. I denne del to af vores gennemgang af udvalgte dele af rapporten sætter vi fokus på den problemstilling, der handler om, at de stadig hurtigere ændringer i omverdenen stiller nye krav til CEO’en om at prioritere, og skille væsentligt og uvæsentligt.

Grundlæggende vurderer mange af de interviewede CEO’er, at de bruger meget tid på at forstå og forholde sig til ændringer i virksomhedens omverden, som virksomheden kan blive påvirket af. Budskabet fra Heidrick er, at toplederne ikke kun skal fokusere på speed i forandringer, men i høj grad også væsentlighed og effekter. Det påpeges, at CEO’en kan komme langt med at sikre sig en løbende rapportering om de igangværende omverdensændringer, så han har et godt beslutningsgrundlag omkring den videre prioritering. Er det noget han skal bruge tid på, eller er det ikke forhold, som får særlig stor betydning for virksomheden? Som udgangspunkt bør observerede ændringer opdeles i tekniske og fundamentale ændringer på den ene dimension. og på den anden dimension kan ændringerne ses som en evolution, der strækker sig over lang tid, eller en revolution, hvor ændringerne får stor effekt meget hurtigt. En CEO udtaler: ”You have to separate the noise and the normal stuff from the fundamental shifts, that are taking place, and then be able to determine how quickly those shifts are going to manifest or disrupt what you’re doing, versus those things that you have more time to adjust to.”

Det påpeges at de store begivenheder og megatrends ofte vil have en eller anden påvirkning på virksomheden, men at det vil afhænge meget af branche og markeder.

Eksempelvis er landbruget og fødevarevirksomheder påvirket af de geopolitiske begivenheder i relation til Ukraine og konflikten med Rusland. Inden for sundhedssektoren har Ebola-udbruddet i Afrika haft betydning, både med hensyn til eventuelle beskyttelsesforanstaltninger i de berørte lande, og virksomheder som Bavarian, der har sat ekstra fokus på udvikling af en vaccine. Det seneste halvårs styrtdyk i oliepriserne har effekt for de fleste virksomheder, hvor især energiforbrugende virksomheder kan kunne transformere lavere produktionsomkostninger til ekspansion eller nye investeringer. Nogle ændringer kan give anledning til interne justeringer i budgetter, men ikke på fundamentale forhold. Andre større ændringer kan nødvendiggøre revurdering af strategi, forretningsmodeller, kerneværdier og den overordnede mission.

Fundamentale ændringer kan også være nye krav fra virksomhedens stakeholdere. Det påpeges, at disse ofte bør tages seriøst. Ikke mindst fordi eksempelvis forbrugerkrav hurtigt kan vokse sig store på de sociale medier eller gennem bred mediedækning. Her kan både være tale om en evolution, som der ofte er tale om indenfor virksomheders fokus på CSR og mangfoldighed, eller en revolution, hvor der stilles bastante krav fra en ”larmende” stakeholdergruppe. En CEO udtaler om det at skille væsentligt fra uvæsentligt: ”You have to begin to sort out the results you’re getting. Are they a result of a broader macroeconomic or industry shift taking place, or are they more enterprice-specific?” Bundlinjen er, at CEO’en skal undgå at betragte alle omverdensændringer som vigtige og som hastesager. Det giver risiko for, at CEO’en fokuserer på de forkerte ting. Vigtigst er det altså at forsøge at forstå hvad de potentielt betyder for virksomheden, så CEO’en kan prioritere på baggrund heraf. Løbende evalueringer af de igangværende omverdensskift giver CEO’en mulighed for at fokusere og prioritere de store vigtige udfordringer.

 

Læs også første del af denne artikelserie på to artikler: Den ”nye” CEO i krydsild fra flere sider

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind