Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulBestyrelsens KompetencerRetsvæsenets juryer kan lære virksomheder noget om mødekultur

Retsvæsenets juryer kan lære virksomheder noget om mødekultur

Juryens arbejdsform går stik imod mange af de tiltag, virksomheder forsøger sig med for at undgå, at møder kommer til at sluge alt for meget tid. Men konceptet har bevist sit værd og gennem 800 år sikret rå beslutningskraft, selv i de mest penible situationer.

Møder kan være godt, gammeldags træls, når f.eks. diskussionen kommer ud på et sidespor, eller når en eller flere deltagere kommer med deres egne dagsordner. Mangt og meget har virksomheder gjort for at undgå alt for meget tidsspilde på den konto. Typisk arbejder man med faste tidsrammer, der skal tvinge deltagerne frem mod en konklusion, og i nogle sammenhænge skal deltagerne også stå op, så de ikke bliver fristet til at blive ved i det uendelige, bare for hyggens skyld.

Det kan alt sammen være udmærket. Men klummeskriveren Bartleby i The Economist peger på et mødekoncept, der er gået i en helt anden retning, men som ikke desto mindre har leveret solide resultater siden senmiddelalderen.

Der er tale om de juryer, man bruger i de angelsaksiske retsvæsener, og som også har påvirket hverdagen i bl.a. danske domstole.

Formen opstod i England i det 12 århundrede og blev oprindeligt brugt til at afgøre nabostridigheder om f.eks. skel. Siden blev den også taget i anvendelse i strafferetten.

Kendetegnende for konceptet er, at juryen har en meget klart defineret opgave. Som Bartleby bemærker: Den skal afgøre, om den tiltalte er skyldig eller ej, og den kan ikke vælge at dreje temaet til f.eks. at handle om, hvorvidt den omhandlede forseelse overhovedet burde være strafbar, eller om det var bedre at indrette retsvæsenet på en anden måde.

Til sammenligning: Hvor mange gange er det ikke sket i en virksomhed, at mødedeltagere har undveget den problemstilling, de havde på bordet, ved at begynde at diskutere noget andet?

En anden ting er det med varigheden. Den er der ikke lagt begrænsninger på. Begrænsningen ligger alene i, at deltagerne skal løse det problem, de har fået forelagt.

Og så er er antallet af deltagere. Det har været 12 helt fra starten i Henrik 2.’s tid, hvilket er en indikation for, at man gennem tiden har fundet dette antal passende som en afvejning mellem to hensyn – at få forskellige tilgange til problemstillingen, og at forsamlingen skal være overskuelig. Også de danske nævningeting i landsretterne havde indtil 2008 12 deltagere. Nu er tallet dog sat ned til 9.

En ting mere om sammensætningen: Man er omhyggelig med udvælgelsen. Deltagerne skal komme fra forskellige sider af samfundet, og de må ikke forud være tilbøjelige til at nå en bestemt konklusion.

Sidst, men ikke mindst, gør man sig umage med at præsentere sagens forskellige fakta og synsvinkler for juryen. Det sker i form af vidneudsagn og advokaternes fremlæggelser under retssagen.

Af en række forskellige grunde er jury-formen sjældent fuldt ud anvendelig ved møder i en virksomhed. Men måske kan man i forskellige sammenhænge lade sig inspirere af dens bestanddele.

Og engang imellem kan man vælge at bruge hele pakken. Det kan for eksempel være, hvis virksomheden skal flytte til nye og større lokaler. Det vil have betydning for alle ansatte.

Direktionen kan finde en håndfuld muligheder, som opfylder de strategiske behov, og som ligger inden for den økonomiske ramme, og derefter sætte en ”jury”, sammensat af ansatte på forskellige niveauer og fra forskellige afdelinger, til at blive enige om, hvilken løsning der er bedst.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind