Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulStrategiCEO-guide: Fra vækstdrømme til virkelighed

CEO-guide: Fra vækstdrømme til virkelighed

De mest succesfulde erhvervsledere nøjes ikke med at håbe på fremskridt – de arbejder målrettet for at skabe det. De omsætter visioner til konkrete planer. Konsulentfirmaet McKinsey guider med fem strategier for at opnå den ønskede vækst.

Vedvarende vækst er det ultimative mål for de fleste virksomheder. Men at skabe – og især fastholde – vækst kræver hårdt arbejde. Og selv det er ingen garanti. Ifølge McKinseys research har kun én ud af ti virksomheder formået at opretholde en vækst over BNP-niveau og samtidig forblive en del af S&P 500-indekset i over 30 år. Det er altså en kæmpe udfordring at skabe vedvarende vækst.

Mange topledere har de rette ambitioner. De har mange visioner for fremtiden og drømmer stort. Det, der ofte halter, er evnen til at omsætte ambitionerne til handling. Virksomheder, der overgår deres konkurrenter, er dem, der effektivt lukker kløften mellem tanke og handling.

De skaber en kultur, hvor strategier ikke blot forbliver planer, men bliver eksekveret på. Konsulentfirmaet har kogt det ned til fem prioriteter, man som topleder kan forholde sig til.

Prioritér vækst. Det lyder måske elementært. Og de fleste ledere mener, at de allerede prioriterer vækst. Faktisk har 72 pct. af de adspurgte virksomheder sat højere vækstmål end gennemsnittet i deres branche. Alligevel viser undersøgelsen, at der er en markant kløft mellem ambitioner og evnen til at omsætte dem i praksis.

Virksomheder, der klarer sig bedst, fokuserer mere på langsigtede initiativer end på kortsigtede tiltag. Alligevel bruger ledere i gennemsnit kun 22 pct. af deres tid på langsigtede initiativer – resten af tiden går med korte og mellemlange projekter.

Tag modige beslutninger. At skabe vækst kræver mod. Mod til at tænke kreativt, tage risici og gå nye veje. Undersøgelsen viser, at 83 pct. af de virksomheder, der klarer sig bedst, aktivt opfordrer deres teams til at teste nye idéer, fejle og lære af erfaringerne. Men størstedelen af de adspurgte kæmper stadig med at være modige nok.

47 pct. fokuserer primært på mere subtile tiltag som prisjusteringer eller automatisering frem for at tage større chancer. Ledere, der tør afprøve nye idéer – selv når udfaldet er usikkert – skaber de bedste forudsætninger for læring, innovation og vækst.

Sæt kunden i centrum. Positive kundeoplevelser driver vækst, øger afkast og reducerer omkostninger. Virksomheder, der sætter kundeoplevelsen i centrum, oplever dobbelt så høj omsætningsvækst som dem, der ikke prioriterer det. På trods af dette er der ofte en kløft mellem ambition og handling. 63 pct. af virksomhederne ser kundefeedback som en vigtig kilde til idégenerering, men kun 15 pct. benytter reelt kundernes input.

Virksomhederne, der klarer sig bedst, forstår kundernes ønsker og behov. De anvender generativ AI til at forbedre kundeservice, personalisere kommunikationen og sikre hurtige, præcise svar. Det handler om at omsætte kundeindsigt til handling.

Tiltræk og udvikl talent. Engagerede medarbejdere er nøglen til vækst. Alligevel viser McKinseys research, at 69 pct. af virksomhederne oplever betydelige kompetencemangler. Mindre end 8 pct. har stor tillid til deres samlede talentstrategi. Der er dermed en tydelig kløft mellem, hvor vigtig virksomhederne anser talentagendaen for at være, og de handlinger, der tages for at sikre en stærk medarbejderstyrke.

De virksomheder, der klarer sig bedst, ansætter ikke kun fra deres egen branche, men henter medarbejdere fra andre brancher for at få friske perspektiver. Derudover har 36 pct. af dem en mere dynamisk model, hvor toptalenter kan flyttes internt fra en rolle til en anden.

Vær disciplineret. Struktureret ledelse spiller også en stor rolle. Topvirksomhederne er disciplinerede i den måde de løbende måler resultater på og konsekvent justerer strategien efter. De overvåger udviklingen nøje og korrigerer kursen, når noget ikke fungerer.

Derudover går dygtige ledere ind og tager ansvar for at fjerne barrierer. De rydder aktivt forhindringer af vejen for deres medarbejdere, så de kan fokusere på deres kerneopgaver uden unødvendige begrænsninger.

Der er også fuldstændig klare beslutningsprocesser og tydelig ansvarsfordeling. Topvirksomheder skaber en kultur, hvor ansvarlighed er i højsædet. De giver initiativtagere reelle beføjelser til at tage beslutninger. Medarbejdere bør føle ejerskab over deres opgaver og have tillid til processen.

MAL

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind