Globale CEO’er forudser store omvæltende forandringer de kommende år, og de ved, at de skal reagere og forholde sig til de ændrede omverdensforhold. Men de er ikke sikre på, om deres virksomheder vil overleve mere end et årti ved at fortsætte den nuværende kurs, viser PwC’s årlige CEO Survey baseret på svar fra 4702 CEO’er. Læs her hovedpunkterne i undersøgelsen.
1) Genopfindelse er et krav. I en tid præget af AI’s ankomst og klimaforandringer er spørgsmålet om, hvordan man skaber værdi, oppe i clouden. Ifølge undersøgelsen har 76 pct. af CEO’erne i de seneste fem år truffet væsentlige beslutninger, der har påvirket deres forretningsmodel fundamentalt. Alligevel tvivler op mod halvdelen af respondenterne på, om det ville være nok til overlevelse i det kommende årti, hvis de blot fortsatte i nuværende spor.
2) Et eksternt pres. Presset til fornyelse kommer fra eksterne kilder. Ny teknologi, ændrede kundepræferencer og klimaforandringer tvinger CEO’er til at ændre måden, de skaber og leverer værdi på. CEO’er står over for en kompleks opgave, hvor de skal tage hensyn ikke kun til kundernes behov, men også til interessenternes ønsker, herunder leverandører, partnere, investorer og samfundet som helhed.
3) Klima og miljø. Klima står som et af de helt store fokusområder. Der er dog store udsving i CEO’ernes fremskridt på området. Omkring halvdelen angiver, at de arbejder på at skabe nye klimavenlige produkter og tjenester, men mange virksomheder halter bagud. Selvom det ikke bliver nemt, bør CEO’er lede efter muligheder for at skabe ’naturpositive’ forretningsmodeller, der ikke kun mindsker risici og styrker finansielle afkast, men også gavner samfundet.
4) AI potentialet. En anden megatrend er generativ AI. Inden for de næste tre år forventer syv ud af ti CEO’er, at AI vil øge konkurrencen, ændre forretningsmodeller og kræve nye færdigheder hos arbejdsstyrken. Generelt ser CEO’er positivt på AI, hvor 60 pct. betragter det som en mulighed snarere end en risiko. Men ikke alle medarbejdere deler disse positive synspunkter. CEO’er skal derfor huske at håndtere de uundgåelige spændinger mellem kortsigtede jobtab og det langsigtede potentiale for jobskabelse over for deres medarbejdere.
5) AI udfordringen. En række eksperter på området udtrykker bekymring over de potentielt store utilsigtede konsekvenser, der kan opstå, når AI’s rækkevidde vokser – og CEO’erne deler den bekymring. Cybersikkerhed, øget risiko for spredning af misinformation og større bias mod specifikke grupper af medarbejdere eller kunder er nogle af de udfordringer, der kan opstå.
6) Forandringsbarrierer. CEO’erne blev spurgt om, hvilke forhindringer de ofte støder på, når de står over for store forandringer. Svarene var meget sektorspecifikke, men der var nogle blokader, flertallet var enige om. Bureaukratiske processer, begrænsede økonomiske ressourcer, medarbejdernes færdigheder og teknologiske evner var nogle af de mest nævnte. Især ineffektivitet var et område af bekymring for mange CEO’er. De rapporterede i gennemsnit, at 40 pct. af tiden brugt på møder, administrative processer og e-mails.
7) Fundamentale forandringer. Den faktiske forandring opstår ofte, når virksomheder tager meningsfulde og omvæltende initiativer. Når de tør tage skridt, der fundamentalt laver om i måden, der drives forretning på. PwC’s analyse af årets data viste en positiv sammenhæng mellem overskudsmarginer og forretningsmæssige tiltag, der havde en stor eller meget stor effekt på respondenternes forretningsmodeller – såsom udvikling og implementering af ny teknologi, nye prismodeller og strategiske partnerskaber.
8) Forventninger til klimaprioriteter. Når CEO’er fastlægger deres prioriteter for de kommende år, anerkender mange, at klimaforandringerne kommer med både særlige muligheder og risici. Næsten en tredjedel forventer, at klimaforandringer vil ændre den måde, de skaber og leverer værdi på i løbet af de næste tre år. Dette forklarer delvist, hvorfor 41 pct. af CEO’erne siger, at deres virksomheder har sat lavere grænseværdier for klimavenlige investeringer sammenlignet med andre investeringer.
9) Hold antennerne ude. I sin erindringsbog fra 1996 skrev den afdøde Andy Grove, tidligere CEO for Intel, at ‘Før eller senere vil kun de paranoide overleve.’ At være paranoid betyder i denne kontekst, at man har antennerne ude, er ekstra opmærksom og holder et vågent øje med, hvad der sker omkring én.
MAL