Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 21

Guide: Opnå konkurrencefordele ved offensiv brug af AI

Generativ AI er godt i gang med at ændre processerne i mange brancher, og topledelserne i de enkelte virksomheder skal sørge for, at man følger med udviklingen. Men kravene er større end som så, for det er netop ikke nok, at man bare følger med: Man skal også se, hvordan man kan gøre det bedre end konkurrenterne for at opnå konkurrencefordele ved brugen af den nye teknologi.

”Yes!” Det må have været den spontane tanke hos mange topchefer – eller måske især finansdirektører – da ChatGPT blev præsenteret for offentligheden for to år siden. Mulighederne for at spare penge til mange interne administrative processer og kundevendte funktioner var åbenlyse.

Ved nærmere eftertanke er det imidlertid lige så åbenlyst, at også konkurrenterne kan spare penge. Dermed er man som udgangspunkt lige vidt, når det gælder det indbyrdes konkurrenceforhold. Med lavere omkostninger vil også salgspriserne alt andet lige blive konkurreret ned, og så tilfalder hele den økonomiske fordel kunderne.

Konsulentvirksomheden Boston Consulting Group (BGC) fremhæver i en guide, at det er afgørende, at topledelsen analyserer og forholder sig til, hvordan den nye teknologi kan give virksomheden en konkurrencefordel.

Jo større, jo bedre

Sværeste punkt på konsulenthusets to do-liste er at identificere de områder, hvor en sådan konkurrencefordel kan ligge. Det kan være alle steder i værdikæden. Men man skal altså holde sig for øje, at det ikke tæller i denne sammenhæng, hvis alle konkurrenter bare gør det samme.

En typisk konkurrencefordel kan opstå ud fra størrelse og volumen: Jo flere data, man har rettigheder til i forhold til konkurrenterne, jo større chance har man for succes med generativ AI. Fordi flere data også giver større indsigt i eksempelvis kundernes præferencer og adfærd.

Det giver altså også et bedre grundlag for at træffe de rigtige forretningsmæssige og strategiske beslutninger.

Store mængder data giver også fordele i virksomhedens forskning og udvikling. Her har AI evnen til at multiplicere udkommet af al viden og kreativiteten.

Eksempelvis biotekselskaber har mulighed for at øge hastigheden, hvormed mulige anvendelser af et stof bliver defineret i detaljer, så kliniske test kan indledes hurtigere end ellers.

I næste led skal man finde ud af, hvordan man anvender AI. Overordnet går det ud på at vælge, om man vil benytte et eksisterende AI-værktøj udviklet af eksterne udbydere. Eller om man vil udvikle sit eget system fra bunden. Det er langt det dyreste, men det kan også være langt det bedste.

Det er lidt af en faldgrube: Historisk er der mange eksempler på, at en relativt primitiv, men til gengæld billig, teknologisk løsning har slået de mere avancerede, men dyrere, løsninger af banen.

Når ledelsen har besvaret spørgsmålene om ”hvad”, er det tid til at beslutte ”hvornår”. Det er ikke nødvendigvis hurtigst muligt. Teknologien udvikler sig hastigt, og det kan f.eks. være, at man kan afvente, om den optimale løsning vil være tilgængelig om to-tre år – så man måske skal vente på den.

Omvæltninger i organisationen

Det kan også være et spørgsmål om, hvornår forbrugerne er rede til at tage imod AI-baserede kundedialoger eller AI-baserede ydelser. Hvornår vil de store streamingtjenester overveje, hvordan AI kan forfatte film og tv-serier? Og vil forbrugere betale for den slags?

Endelig er der spørgsmålet om, hvilke ansatte i virksomhederne, der skal føre alt dette ud i livet, når alle mulighederne i AI skal udnyttes.

Det handler ikke kun om at skaffe den fornødne arbejdskraft med de rette kvalifikationer. Anvendelsen af generativ AI kan også føre til, at hele organisationens ledelsesdiagram skal ændres, og ikke mindst at hele faggruppers selvforståelse kan ændre sig – i positiv eller negativ retning.

Eksempelvis programmørerne ser sig selv som udviklere, men også som håndværkere, der nørkler med at gøre programmerne fejlfri. Nu kan AI overtage en stor del af fejlfindingen, og så er der kun udviklingsarbejdet tilbage. Det er ikke nødvendigvis skidt, men det er under alle omstændigheder anderledes.

Sten Thorup Kristensen

Fremtidens leder: 2025-CEO’en er ærlig og modig

Hvad kommer til at adskille fremtidens CEO fra nu­tidens CEO? Dette spørgsmål har optaget konsulent­huset Korn Ferry, som igennem de seneste par år har talt med adskillige CEO’er verden over om, hvad det vil kræve at være leder i fremtiden. Seks grundlæggende elementer går igen, på tværs af lande og industrier.

1) Led med formål. I dag er det ikke længere blot en mu­lighed, men en nødvendighed, at lede med formål. Både kunder, medarbejdere og andre interessenter forventer, at deres CEO er drevet af en dybere mening og har en klokkeklar vision, som de stræber efter at realisere.

Fremtidens CEO’er bør dermed være i stand til at for­ene virksomhedens mål med en større samfundsmæssig vision. Derved står de bedre rustet til at tiltrække og fast­holde talentfulde medarbejdere og opbygge dybere rela­tioner til kunder og interessenter.

2) Grib enhver mulighed. Kriser og udfordringer op­stå fra det ene øjeblik til det andet, og de kræver ofte om­gående handling. At være lynhurtig til at takle det ufor­udsete er afgørende, men ikke tilstrækkeligt. Det handler også om at gribe de muligheder, der kan opstå i kølvandet på disse udfordringer.

I virkeligheden bør forandringer betragtes som mu­ligheder for transformation. Det kræver, at man holder hovedet koldt og sindet åbent, selv når man står over for ukendt territorium. Man bør se den konstante turbulens som en chance for at omforme og genopfinde sig selv. Det handler om at bevare fleksibilitet, åbenhed og en positiv indstilling over for de udfordringer og muligheder, der dukker op undervejs.

3) Vær ærlig. En ærlig CEO har større succes med at engagere medarbejdere og opbygge tillid. Desværre kan direktører nogle gange virke mindre menneskelige, sær­ligt på grund af det følelsestomme corporate-sprog, der ofte bruges. For at opnå ægte engagement hos medarbej­dere er det nødvendigt at være mere autentisk og ægte i kommunikationen. Faktisk viser forskning, at en virksom­heds succes i høj grad afhænger af menneskelig ledelse. En leder, der motiverer sit team, skaber en arbejdskultur, hvor medarbejdere føler sig værdsat og inspirerede til at yde deres bedste.

For at opnå dette, skal man tale fra hjertet, tale med mennesker – ikke til, og vigtigst af alt, lytte og reagere på de bekymringer og idéer, der kommer fra ens medarbejdere.

4) Tag modige beslutninger. Som fremtidig leder er det afgørende at have modet til at træffe store og svære beslutninger. Evnen til at tage hurtige beslutninger vægtes højt, da tempoet, hvormed tingene sker i dag, er næsten overvældende. Det betyder, at ledere ikke altid vil have adgang til den sædvanlige mængde data, de er vant til at basere deres beslutninger på.

I stedet vil beslutningstagning i stigende grad skulle baseres på en vision og en forståelse af mulighederne i sigte. Dette kræver ikke kun mod, men også tillid til beslut­ningsprocessen. Det kræver, at man tror på sin evne til at analysere situationen og stoler på sin intuition.

5) Prioritér samarbejde og sammenhold. Fremti­dens ledere vil blive nødt til at stole mere på deres team end nogensinde før. I en hurtigt skiftende verden kan in­gen CEO klare sig alene. Man bør arbejde på at nedbry­de hierarkier og opbygge stærkere relationer til sit team. En nøglekomponent bliver evnen til at sammensætte det rette ledelsesteam og uddelegere så meget ansvar som muligt. Det kommer til at være afgørende for at frigive det fulde potentiale i virksomheden.

Derudover er det også vigtigt at åbne for samarbejde med andre, herunder konkurrenter, der står over for lignen­de udfordringer, virksomheder fra andre industrier og in­novative start-ups, der bringer nye perspektiver og idéer på bordet. Læring fra andre og samarbejde på tværs af græn­ser kan være en uvurderlig kilde til viden og innovation.

6) Vær dig selv. Fremtidens ledere vil i endnu højere grad blive bedømt ud fra deres autenticitet. Det indebæ­re at være ærlig omkring sine svage punkter og uperfekt­heder, og erkende, at man ikke altid har svarene, men at man er villig til at lære. Dette kræver, at man som CEO er parat til at være åben, menneskelig og tro mod sig selv.

Den nye generation af CEO’er er mere varme, ægte og frygter ikke at tale fra hjertet. De viser sårbarhed og er i stand til at udvise empati, ydmyghed og selvbevidsthed, alt sammen mens de arbejder målrettet på at opnå resul­tater. Det er ikke længere tilstrækkeligt at være en “corpo­rate machine”.

MAL

Ledelsen bør fokusere på det arbejde, kun de kan udføre

Kaotiske foranderlige tilstande i geopolitik, makro­økonomi og omverdensforhold har fået topledere til at fokusere kortsigtet og gå mere praktisk til værks. Men i det lange løb er det en dårlig strategi, vurderer konsulenthuset Heidrick & Struggles.

Den øverste ledelse er blevet meget mere involveret i den praktiske udførelse af det daglige arbejde. I en sådan pe­riode kan det være svært for ledere at sætte tempoet ned i det operationelle og tænke langsigtet – strategisk. Ikke desto mindre er denne tænkning kernen i det øverste le­delsesteams arbejde.

Nu er det tid til at træde et skridt tilbage, genstarte og trække sig ud af den umiddelbare arbejdsrytme. Ledere bør fokusere på de opgaver, som kun de kan udføre, se længere ud i fremtiden og sørge for at positionere deres virksomhed. Det kræver ofte en ændring i arbejdsgangen og et stærkere fokus på de centrale ansvarsområder, som kun ledelsesteams kan håndtere, nemlig: vision og stra­tegi, ressourceallokering, ekstern kommunikation, kultur, personligt lederskab, talent- og teamudvikling samt orga­nisatorisk ansvar.

Vision og strategi. Ledelsesteamets ansvar er at se på fremtiden. De bør være klokkeklare omkring virksomhedens formål og vision. Det er dem, der skal holde fast i den kurs, der er lagt. De kan og bør ikke løbe efter de lavthængende frugter fra dag til dag. De skal holde fokus og styre virksom­heden i den rette retning. Det kræver at tænke langsigtet, tre til fem år ud i fremtiden, for at positionere virksomhe­den. Ledelsesteamet fungerer som det fyrtårn, der guider virksomheden og sikrer, at den forbliver på rette kurs.

Ressourceallokering. Ressourceallokering er det punkt, hvor strategi møder eksekvering. Hvor snak bliver til handling. Her gælder det for ledelsesteamet om at bak­ke den lagte strategi op ved at prioritere midlerne i over­ensstemmelse hermed. Og netop prioritering er nøgleor­det her. Man kan nemlig ikke gøre alt på en gang.

Det er lige så vigtigt at afgøre, hvad man ikke bør inve­stere ressourcer i, som det er at beslutte, hvor ressour­cerne skal fokuseres. Ledelsesteamet bør sætte tid af til løbende at analysere indvirkning og afkast for at sikre, at ressourcerne anvendes, hvor der er størst mulig effekt.

Ekstern kommunikation. At formidle virksomhedens historie er en afgørende opgave for ledelsen. Det er deres ansvar at sikre, at investorer og andre interessenter har en klar forståelse af virksomhedens formål og værdier. Kommunikationen bør være enkel, direkte og frem for alt autentisk. Helst bør den komme fra CEO’en selv, da det opfattes personligt og troværdigt.

Kultur. Kultur spiller en afgørende rolle i at definere, hvilken type virksomhed man er. Den kulturelle identitet påvirker på mange måder, hvordan virksomheden fun­gerer og trives. Alle virksomheder har en kultur, uanset om dens ledere er bevidste om det eller ej. Kulturen dan­nes naturligt gennem de værdier, adfærd og normer, der udvikler sig i virksomheden over tid. Det er dog ledelses­teamets opgave at tage kontrol over denne kultur, define­re den i klare termer og fungere som rollemodeller.

Personligt lederskab. Et vigtigt træk hos ledelsesteam­et er deres passion for det, de laver. Denne passion smit­ter af på andre og skaber positivt momentum. Ledere, der brænder for deres arbejde, inspirerer og motiverer med­arbejdere til at yde deres bedste. De bedste ledere forstår deres medarbejdere, deres styrker og svagheder. De priori­terer at lytte til dem, at forstå deres behov og bekymringer. Denne evne til at skabe relationer og kommunikere effek­tivt gør det muligt for ledere at motivere og engagere deres team på en måde, der fremmer fælles mål og succes.

Team- og talentudvikling. At lægge en strategi og prioritere talentudvikling bør ligeledes være på ledelsens agenda. Det indebærer ikke blot at sørge for, at medar­bejdere er effektive i deres nuværende rolle, men også at identificere og dyrke deres fremtidige potentiale. Ledere bør se talentudvikling som en strategisk investering, der er tæt knyttet til virksomhedens overordnede mål. Talent­udvikling handler også om at udfordre og støtte medar­bejdere i deres personlige og professionelle vækst. Dette kan omfatte uddannelse, mentorordninger, muligheder for at påtage sig nye udfordringer og meget mere.

Organisatorisk ansvar. Den øverste ledelse har det ultimative ansvar. Og det er vigtigt at de står på mål for det. Som øverste leder bør man se på virksomheden, som var den sin egen. Den anskuelse vil gøre, at man forplig­ter sig og tager ansvar, både for fortiden og, allervigtigst, fremtiden.

MAL

Sunstone-chef: Træk ikke seksløberen for tidligt

Toplederinterview: Skal du som leder skabe vækst i teknologivirksomheder kræver det, at medarbejder­ne har et klart billede af, hvor den bagvedliggende forretning reelt tjener pengene, lyder det fra Søren Lemonius, Sunstone Life Science Ventures. Han be­skriver sine tre vigtigste ledelseserfaringer for Øko­nomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge.

Søren Lemonius, general partner i Sunstone Life Science Ventures, frem­hæver tre ledelseserfaringer, som har vist sig afgørende for at få succes med de virksomheder, han har været med til at lede, både som operationel leder og som bestyrel­sesmedlem.

Som det første fremhæver han vigtigheden af at kom­munikere mål og formål til medarbejderne. Lykkes det at få medarbejderne til at forstå, hvor pengene faktisk bliver tjent, sker der noget magisk.

Som det andet er der tit mere at vinde end tabe ved at undgå at falde for fristelsen til at trække seksløberen og fyre kompetente, men besværlige, medarbejdere. Ofte sidder de medarbejdere på uvurderlig viden.

Endelig som den tredje ledelseserfaring understreger han vigtigheden af evnen til at træffe beslutninger på et ufuldstændigt grundlag, hvis man sørger for at afdække sig mod både de kendte og ukendte risici.

Hvorfor fremhæver du som den vigtigste ledelseserfaring, at alle medarbejdere forstår, hvad mål og formål er?

”I teknologivirksomheder har man som leder ofte medarbejdere, der er superfagligt dygtige indenfor et do­mæne, du intet kender til og derfor ikke kan give dem et fagligt modspil. Er du leder eller bestyrelsesmedlem i virk­somheder, der f.eks. arbejder med forskning og udvikling, skal du forstå, at de ofte hviler på meget forskellige faglige discipliner.

Det eneste ledelsesredskab, der trækker folk i den samme retning og sikrer et element af selvorganisering, er målforståelse: hvad er det, vi prøver at opnå? Jo mere kompleks, opgaven bliver, og jo flere faglige kompetencer, der er inde over, jo vigtigere bliver det at skabe den klare vision om, hvad det er vi prøver at udvikle. Det blev super­tydeligt for mig, da jeg som biolog blev leder i et ingeniør­firma.”

Hvordan sikrer du, at de meget forskellige medarbejdere forstår mål og formål?

”Forudsætningen for at få sat klare mål er, at man er i stand til at kommunikere det klart. Det indebærer at se på målet ud fra mange forskellige kontekster. I virkeligheden handler det mere om at skabe et billede end at opsætte et mål. Og du skal kunne sætte dig ind i, hvad det betyder for interessenterne, at vi når målet. Ultimativt handler det om at få medarbejderne til at forstå målet ud fra hver deres virkelighed.

Det kan virke abstrakt, når man taler om det på den måde, men det er afgørende for at få medarbejderne med dig. Det bliver rigtigt stærkt, hvis du formår at kommuni­kere et fælles mål, hvor du aktualiserer og synliggør målet, så det taler både til produktionsmedarbejderne og lederne.

Hvis du f.eks. taler til en gruppe på fem superkom­petente fagmedarbejdere, men med hver deres snævre fagkompetencer, har du ikke nogen forudsætninger for at tale deres sprog. Det har været en vigtig erkendelse for mig, at det med at forstå elektronikingeniører eller pro­grammører ender galt.

Du kan ikke matche deres kompetencer. I stedet er du i din kommunikation nødt til at belyse målet fra mange vink­ler, så du ikke risikerer, at de hver især forstår målet for­skelligt. Du skal have gjort klart for dem, hvad den bagved­liggende forretning er: altså hvor det er, vi tjener pengene.

Hvis alle forstår det, bliver det først rigtigt stærkt. Der sker et eller andet magisk, når alle medarbejdere grund­læggende forstår forretningen og begynder at hjælpe hinanden med at styrke der, hvor pengene bliver tjent. Så begynder du at få folk, der siger: Vi kunne også gøre sådan her. Så tjener vi flere penge.

I samme situation blev det klart for mig, hvad der er min anden læring om ledelse, at det oftere er lettere at forsø­ge at få eksisterende ressourcer til at fungere end at skifte dem ud. I management-verdenen er det god latin at skaffe sig af med de medarbejdere, der ikke præsterer godt nok.

Og det er der selvfølgelig et element af sandhed i, men har du med meget fagtunge kompetencer at gøre, bliver det meget vigtigt at forstå, hvordan får jeg den her totalt introverte nørd, der er alt andet end en holdspiller, til at fungere frem for blot at fyre ham og efterfølgende stå med et meget større problem.

Som ung leder er man måske mere til fals for den hur­tige løsning fremfor den mere besværlige fremgangsmå­de. Men jeg lærte, at hvis man formår at skabe en stærk forståelse af mål, er det med til at trække også de mere besværlige folk i den rigtige retning.”

Handler det så om at træde ud af rollen som leder for i stedet at optræde som coach?

”Det handler om at involvere sig for at få den pågæl­dende til at fungere optimalt sammen med andre perso­ner. Og at turde gøre det. Det er klart, at indimellem er den bedste løsning en udskiftning på holdet. Men min er­faring er, at alternativet altid er en overvejelse værd frem for at trække seksløberen og udskifte vedkommende.

Ofte kan det lade sig gøre. Der er som regel et rum for at finde andre løsninger, der ligger ud over at erstatte en medarbejder, der sidder med en dyb kompetence inden for et fagområde. Og det er altid værd at udforske. Det kan involvere coaching eller at finde en anden rolle til ved­kommende. Husk på, at det ofte er meget svært at finde en anden medarbejder til at træde ind i en funktion, hvor der har været en anden person før dem.”

Du fremhæver den tredje vigtige ledelseserfaring: vig­tigheden af at kunne tage beslutninger og stå ved dem? Umid­delbart betragtet er det vel noget, enhver leder skal kunne.

”Særligt i teknologivirksomheder med en høj grad af udvikling kan du studere dig selv ihjel. Du kan risikomi­nimere i en uendelighed. Ofte er udviklingsprocesser for­bundet med en række usikkerhedsmomenter, så du er simpelthen nødt til at acceptere, at der er risici forbundet med de beslutninger, der er forudsætningen for, at virk­somheden eller projektet bevæger sig frem mod målet.”

Hvis præmissen er, at man som leder må leve med, at man skal kunne tage beslutninger på ufuldstændigt grundlag, hvordan sikrer man så, at man har oddsene med sig?

”Her er du nødt til at have nogle processer, der sikrer, at du har afdækket dig i forhold til de risici, du kender til. Du skal være sikker på, at du har overvejet de risici, som er indeholdt i det forløb, det drejer sig om. Samtidig er du nødt til at have tænkt over, hvordan du er eksponeret i forhold til de risici, du ikke kender.

Den første type risici er som oftest kendt af virksomhe­den som en del af de erfaringer, den har gjort sig historisk. Den eneste måde at håndtere de ukendte risici på, er at teste produkter eller systemer op imod virkeligheden for at opdage, hvad du ikke har været opmærksom på fra start. Jeg er stor tilhænger af det, man på moderne dansk kalder rapid-prototyping, hvor man konstant tester ufærdige pro­dukter. Men igen, heller ikke det vil give dig et fuldstændigt beslutningsgrundlag. Måske for NASA, men ikke i vores vir­kelighed. Og det skal du som leder lære at leve med.”

Med risikoen for at have truffet forkerte beslutninger som noget, man må acceptere som leder følger vel også, at man som leder sikrer, at en forkert beslutning kan ændres med mindst mulige omkostninger?

”Der er et par niveauer i det her. For det første skal du skabe et arbejdsmiljø, så du bliver konfronteret med det så hurtigt som muligt. Medarbejderne skal føle sig til­strækkeligt involveret og hørt til, at de siger til, når de før­ste røde lamper begynder at blinke. Så du som leder kan genoverveje, om beslutningen er de risici værd.”

Hvilke af de tre ledelseserfaringer har sikret dig succes gennem karrieren?

”Den første. Jeg er uddannet cellebiolog, og jeg endte med at have en rolle som leder i en ingeniørvirksomhed, FOSS. Virksomheden var i min fortolkning bygget på bl.a. respektløshed overfor, hvor svære tingene er. Man havde nogle vidunderlige genier gående rundt nede i en kælder, som kom med nogle vilde ideer, som man så gik i gang med.

Når jeg fik en rolle som leder blandt ingeniører, var det fordi, jeg var i stand til at italesætte teknologiske løsninger. Senere blev jeg headhuntet til en batterivirksomhed, Danio­nics, som intet havde med biologi at gøre. Årsagen var min evne til at finde ud af, hvad der skal komme ud af et produkt her og derefter skabe en fælles forståelse af produktet, som gjorde, at medarbejderne havde lyst til at byde ind.

Den evne har skabt i hvert fald den første del af min kar­riere. Den anden ledelseskompetence følger naturligt der­efter, fordi du kommer til at sidde overfor ti unikke men­nesker, hver med fantastiske talenter og fagkompetencer, hvor en af dem måske fungerer bedst alene i en kælder. Her står du så med problemet, om vi så skal skaffe os af med vedkommende eller skal vi forsøge at få det til at virke.

Og man kan faktisk godt få det til at virke, hvis man afholder sig fra at forsøge at proppe det ind i specifikke personlighedsprofiler eller mærkelige teorier over, hvor­dan et team skal skrues sammen.”

Peder Bjerge

Guide: Sådan vil AI revolutionere salg og kundepleje

Relationen mellem virksomheder og nuværende og potentielle kunder er blandt de områder, hvor kon­sulenthuset McKinsey forventer stor værdiskabelse ved brug af kunstig intelligens (AI). Det vil ske i alle de situationer, hvor virksomheder og kunder ikke er på bølgelængde, og hvor parterne misforstår hinanden. Bedre kundeforståelse kan opnås med nogle relativt enkle redskaber, som ikke nødvendigvis er dyre, hed­der det i ØU’s artikelserie om AI-anvendelsen i ledelse.

Helt siden internettets barn­dom har det stået klart, at mar­ketingverdenen aldrig ville blive den samme igen. Men de nye muligheder i AI omkring kundeforståelse, kundenær­hed og dialog er stadig underligt uforløst for de fleste.

Konsulenthuset forudser i en ny rapport, at generativ AI kan vise sig at være ”the missing link”, der vil kvalitets­forbedre moderne salg og kundepleje, så den groft sagt bliver lige så god som før internettets tid. Men uden at blive lige så dyr, som den var dengang.

Før internettets tid bestod marketing groft sagt af to komponenter: Dels bred reklame, dels den personlige kon­takt mellem salgsrepræsentanter og eksisterende såvel som potentielle kunder. Begge dele fungerede godt – men var umådeligt dyrt. Da internettet kom til, lokkede det med en verden, hvor kontaktprisen i forhold til reelt interesse­rede kunder var langt lavere, og hvor kunderne selv kunne søge mange af de informationer, de havde brug for.

Vi ved alle, hvordan det er gået. Kontaktprisen er ble­vet lavere. Men det er også åbenlyst, at mange annoncer stadig rammer ved siden af den relevante målgruppe. For­brugerne på deres side rykker sig selv i håret af frustration over at skulle diskutere med fjerne callcentre eller, endnu værre, chatbots. Det er her, generativ AI kommer ind i bil­ledet. Den kan sørge for, at kontakten mellem virksomhed og kunde bliver langt mere præcis. Konsulenthuset ser især forbedringer på tre kontaktpunkter:

For det første vil chatbots blive bedre til at håndtere in­dividuelle klager og forespørgsler. Kunden vil måske stadig ikke opleve det som menneskelig kontakt, men bare det, at spørgsmål bliver besvaret og problemer løst vil være en stor forbedring. Samtidig vil chatbots i højere grad fremstå med virksomhedens stil og ”tone” på tværs af sproggrænser.

For det andet vil rigtige levende medarbejdere, der agerer på virksomhedens vegne, blive langt bedre stillet i bestræbelserne på at imødekomme kunden ved at kunne trække på AI. F.eks. vil det ikke længere være nødvendigt at bruge standardiserede manuskripter (altså salgstaler). Disse manuskripter kan tilpasses helt ned til den enkelte kunde. Medarbejderen kan også finde løsninger på proble­mer, kunden fortæller om, allerede mens de taler sammen.

For det tredje vil efterbehandlingen af kontakten med kunden, uanset hvordan den er foregået, blive me­get mere meningsfuld. Der kan på kort tid genereres re­suméer af kontakten og indgåede aftaler. Over tid kan den generative AI give et overblik over, hvilke tilgange til mar­kedet og kunderne, der fungerer bedst.

Alt dette er ikke bare teori. Selv om generativ AI endnu er en teknologi i sin spæde barndom er mange virksomhe­der begyndt at bruge den. McKinsey fortæller således om en ikke-navngivet virksomhed med 5000 ansatte i salg og kundeservice. Her har anvendelsen af generativ AI bety­det, at hver medarbejder kunne afslutte 14 pct. flere sager pr. timer, og antallet af krav fra kunderne om at tale med en chef faldt med 25 pct.

Måske især det sidste siger noget om, hvor stor en kva­litetsforbedring i kundekontakten generativ AI allerede på dets endnu primitive stadie, kan give.

Lave omkostninger

Og der er en god nyhed mere: I hvert fald en stor del af det er billigt. Ifølge konsulenthuset står salg, marketing og kundepleje, sammen med intern it, it-systemudvikling og produktudvikling, for 75 pct. af den værdiskabelse, der kan forventes fra generativ AI. For salg og marketing er det gevinster, der kommer af en meget lille investering på henholdsvis ca. 5 og 10 pct. af outputtet.

Kundeservicedelen er dog noget dyrere: Her forventes omkostninger på op mod 40 pct. af den merværdi, der bli­ver skabt. Samtidig skulle konkurrence i markedet i alle til­fælde gerne betyde, at det i sidste ende er kunderne, der høster forskellen mellem værdiskabelse og omkostninger­ne. Det vil motivere virksomhederne til at gå efter billige løsninger. Men rent teknologisk vil de under alle omstæn­digheder have muligheden for at gøre deres kunder glade.

Sten Thorup Kristensen

Fire plus ét spørgsmål fra bestyrelsen om generativ AI

Bestyrelser har fået endnu et arbejdsfelt, hvor de skal holde øje med og inspirere den daglige ledelse. Men det er svært, når man kun har overfladisk viden om dette nye område. De første spørgsmål, der skal afklares omkring generativ AI, er dog ret enkle. Men det bliver hurtigt komplekst og risikofyldt, og der skal over en bred kam lægges an til en opgradering af viden – både i og udenfor bestyrelseslokalet, vurderer konsulenthus i ØU’s artikelserie om AI.

De fleste, inklusive topchefer og deres direktionskolleger, blev overrumplede, da ChatGPT kom frem. Pludselig var generativ AI – altså maskiner, der kan danne tekst og billeder – ikke længere fremtidsmusik. Var det svært for direktørerne, som dog har et detaljeret og dagligt opdateret billede af virksomheden og dens marked, var det endnu sværere for bestyrelsesmedlemmerne.

De vidste, at her var endnu et fokuspunkt, hvor de skal teste og inspirere den daglige ledelse. Men hvilke spørgsmål stiller man om en teknologi, som man endnu kun selv kender ganske overfladisk? McKinsey gennemgår i en guide fire vigtige spørgsmål, bestyrelsen bør stille til direktionen – plus ét, de kan stille sig selv.

Det første spørgsmål er for så vidt ligefremt: Hvordan vil generativ AI påvirke vores branche? Konsulenthuset har analyseret sig frem til, at områderne med den mest nærliggende transformation er softwareudvikling, marketing og salg, kundeservice og produktudvikling.

Altså en bred buket, som langt de fleste virksomheder har et eller flere elementer fra. Men selv om ens virksomhed ikke står i forreste frontlinje, er det ikke for tidligt at begynde at forberede sig: Når først et gennembrud kommer, kan det gå hurtigere end noget, man har oplevet før. ChatGPT selv nåede 100 mio. brugere efter blot to måneder, hvilket er det hurtigste nogensinde set for en app.

Andet spørgsmål er mere komplekst, men endnu vigtigere: Hvordan balancerer vi nye muligheder med håndtering af risici? Det blev hurtigt alment kendt, at ChatGPT nogle gange rammer helt uden for skiven. Det skimmer internettet for informationer, men hvis internettet er fuldt af vrøvl om et givet emne, kan det gå igen i svaret til ChatGPT-brugeren.

Det kan man indtil nu more sig lidt over og måske også betrygge sig ved, at maskinen langt fra er mennesket overlegent. Men det store problem er netop, at mennesker kan manipulere den kunstige intelligens. Det åbner for helt nye typer af cyberkriminalitet.

Hvordan skal virksomheden organisere generativ AI? Mange virksomheder har i forvejen erfaring med andre typer af AI. Håndteringen af dette har man typisk overladt til de hjørner af organisationen, hvor anvendelsen er relevant. For mange virksomheder vil denne model ikke kunne genanvendes ved generativ AI – hertil er det for omfattende. I stedet foreslår McKinsey at ansætte en person med centralt ledelsesansvar i forhold til arbejdet med generativ AI. Vedkommende kan eventuelt få opbakning af en arbejdsgruppe med deltagelse af relevante specialister.

Har virksomheden de fornødne kompetencer? Konsulenthuset deler dette op i tre underpunkter: Teknologi, medarbejdere og organisationens kultur. For så vidt angår det første skal man være opmærksom på, at de kommende løsninger typisk vil trække på både interne og eksterne data. Derfor går det ikke længere at have en bedaget database, der ikke taler sammen med moderne databaser.

Omkring personale med de nødvendige kompetencer kan man forudsige alvorlige mangelsituationer, når alle eller mange virksomheder skal bruge medarbejdere med samme kompetencer.

Generativ AI vil dog også overflødiggøre meget it-arbejde, så for en stor del handler det om at være parat til efteruddannelse i stor skala. Kulturelt er det naturligvis vigtigt, at man er parat til at tage noget nyt til sig. Men det kulturelle aspekt rækker videre: Medarbejderne skal også opfatte det naturligt at tage et medansvar for at undgå den nye teknologis faldgruber.

Endelig er der tillægsspørgsmålet, som bestyrelsen kan stille sig selv: Har vi – altså i bestyrelsen – kundskaber nok til at bære ansvaret for generativ AI? De fire ovenstående temaer er jo, trods alt, kun en begyndelse. Det er specielt på tech-fronten en evig diskussion, for man er for længst forbi det punkt, hvor man bare kan vælge en specialist ind. Området “den digitale verden” er alt for stort og komplekst.

Sten Thorup Kristensen

Guide: Sådan forbereder du din tredje alder

Senior Advisor Christen Dalum fra headhunterfirmaet ESDA International skriver her om, hvordan erhvervsfolk kan forberede deres pensionering som erhvervsaktiv og overgangen til en eventuel bestyrelseskarriere eller en anden justering af karrieresporet. Flere og flere vælger en tidligere ”pensionering” og dermed også en ændring af den hidtidige karrierevej til en ny rute med andre og måske helt nye opgaver, skriver han.

Her er nogle overvejelser og tanker, som gerne skulle sikre en god overgang til ”den 3. alder”:

1) Lav din personlige strategiplan: Og gerne i god tid, så den kan justeres undervejs indtil tidspunktet for overgangen. Overvej diverse alternativer – så er der god tid til at tænke disse igennem. Det bør startes senest, når man er midt i 50’erne. Jeg har haft mange drøftelser med dygtige personer, der gerne vil satse på en bestyrelseskarriere som en betydelig andel af arbejdsopgaverne i den 3. alder.

2) Hvad er du god til: Strategiplanen skal indeholde realistiske mål, som kan opnås og realiseres. Derfor er det vigtigt at gennemtænke, hvad du er god til? – hvad vil du gerne? – hvad vil omverdenen bruge dig til? – hvad siger familien? Vær realistisk og selvkritisk, især på områder som – hvad betyder alder? – hvad betyder den ændrede jobstatus? – hvad tillader økonomien?

3) Afprøv dine overvejelser og planer på dine nære:
Altså med venner, ex-kolleger og andre, som kan have brugbare synspunkter. Husk, at det er menneskeligt at overvurdere sig selv – så gør hellere det modsatte for senere at blive positiv overrasket. Tænk også på, hvordan du vil passe dit helbred og fortsætte din træning og motion tilpasset den ændrede situation – et godt helbred er altafgørende!

Uden en realistisk plan med et grundigt forarbejde med realistiske mål, som beskrevet oven for, vil mange opleve en udfordrende og bøvlet overgang, der let kan tage ét eller to år. I den periode er sandsynligheden for et forløb, som kan opdeles i fire faser:

4) Fun-in-the-Sun: Fase 1 er den glade periode, som alle glæder sig til, men ofte skuffer, for nu skal der holdes ferie.

”Fun in the Sun” uden kalender med planlagte møder og en ny agenda hver dag. Man kan slappe af og gøre ingenting. Det kan forløbe på den måde et stykke tid og gå godt. Men i rigtig mange tilfælde afløses den positive oplevelse af følgende:

5) Opvågnen med tømmermænd: Fase 2, som kan vise sig at blive en noget mere barsk periode, hvor den opnåede frihed er udlevet, og den kan blive fulgt af andre tanker og ønsker om noget, der var engang, og som ikke kommer tilbage, herunder mistet selvtillid og personlige relationer, der forsvinder. Formålet med tilværelsen bliver udflydende, og humøret påvirkes i negativ retning. Der kommer altså en periode med frustrationer og nedture, som kræver en god psyke. Der opstår en erkendelse af, at mange af dagligdagens forhold er udfordrende, og det kræver tilpasning og evne til at finde glæden ved dem. Denne lidt dystre periode afløses af lysere tider:

6) Nytænkning i Trial-and-Error: Fase 3, som giver mulighed for at gøre ny status og nytænke i ”Trial and Error” baner, tanker og erfaringer fra fase 2, og hvor der forhåbentlig dukker nye aktivitetsmuligheder op.

Det kan være at studere, skrive erindringer, undervise hvis muligt, og professionelt finde de muligheder, andre vil bruge dig til. Eksempelvis som rådgiver, hvor du kan gøre nytte på en konkret måde, baseret på dine erfaringer og den ressource, det er at have rigeligt med tid. Altså, fokuser på andre realistiske aktiviteter. Muligheder er der nok af, hvis man vil. Hvis denne fase gennemleves på en god måde, og man er positiv, kan det være en særdeles god overgang til næste fase.

7) Livet genopstår: Fase 4 vil opleves som en genopdagelse af det gode positive liv med opstart af relevante aktiviteter, som er resultatet af fase 3. Glæden ved livet genopstår og alt sammen giver pludselig god mening. Ringen bliver sluttet, enten gennem god og rettidig planlægning eller gennem nogle års erfaringer med ”Trial and Error”, og hvor forannævnte mønster og faseopdeling ofte bliver virkeligheden.

Summa summarum giver livet efter de 55/60/65 år en ny mulighed for en meningsfuld hverdag med styret travlhed og opgaver, der giver glæde og mening i ”den 3. alder”.

Christian Dalum

Hos mange ledelser forbliver bæredygtighed ved snakken

Hvert år ser man store virksomheder udsende erklæringer om nye bæredygtige initiativer eller mål. Men det er jo let nok. Det svære er at omsætte ord til handling, og det kræver et særligt sæt ledelseskompetencer, skriver konsulenthus i guide.

Nu til dags virker det som om, at alle virksomheder er meget optaget af bæredygtighed. Det er de måske også. Men realiteten er, at for mange bliver det ved snakken. Virksomhederne sætter mål, diskuterer, sætter nye mål. De topledere, der formår at tage snakken om bæredygtighed videre til faktisk handling og skabe en bæredygtig forretning, har det tilfælles, at de er nysgerrige, søger ny viden og lader sig inspirere af deres omverden, skriver konsulenthuset Russell Reynolds. Konsulenthuset fremhæver de fire fællestræk, som man kan lade sig inspirere af:

Et ”aha-øjeblik”. Mange ledere begynder deres rejse mod en mere bæredygtig forretning med et aha-øjeblik, der ændrer deres tankegang. Dette øjeblik kan udspringe af en tilfældig oplevelse eller et bemærkelsesværdigt møde, der efterlader et stort indtryk: Det er altså et øjeblik, der omdefinerer deres syn på bæredygtighed.

Herefter er de ikke blege for fuldstændigt at transformere deres forretninger med bæredygtighed som grundsten. Bæredygtighed bliver da integreret helhjertet i virksomheden, ikke kun som en tilføjelse eller et ekstra initiativ, men som en central del af virksomheds grundlag, herunder formål, strategi og værdier.

Ny viden og indsigter. Næsten alle bæredygtige ledere har det til fælles, at de kontinuerligt uddanner sig og søger ny viden og indsigt. De stræber efter at forstå sig selv, de mennesker, de arbejder med og den verden, de lever i. Denne indsigt opnås gennem at lytte, læse, observere og rejse. Det er på dette grundlag, at man kan træffe velinformerede beslutninger og inspirere andre.
Bæredygtighed er et komplekst emne og skal behandles derefter. Man bliver ikke bæredygtighedsekspert på en eftermiddag. En måde, hvorpå ledere kan holde sig opdateret, er ved at deltage i netværksgrupper med fokus på bæredygtighed.

Disse grupper giver mulighed for at udveksle viden og indsigter med ligesindede og eksperter på området. De skaber også rum for at diskutere og udforske innovative løsninger sammen. Man bør ikke være bleg for at trække på andres erfaringer og ’best practise’ for at fremskynde bæredygtige initiativer.

En afbalanceret risikovillighed. En velafbalanceret risikovillighed er en vigtig faktor i bæredygtig ledelse, da det indebærer, at ledere er villige til at tage chancer for at fremme bæredygtighed. Forandringer og innovationer indebærer ofte usikkerhed og risiko.

Nogle gange er det nødvendigt at investere i initiativer, der måske ikke er fuldt udviklede eller afprøvede, men som har potentiale til at gøre en forskel. Dette kræver en vis grad af risikovillighed. Ledere bør altså ikke være bange for at tage chancer, men bør derimod være villige til at gå ud over det velkendte – for at udforske nye veje mod bæredygtighed. Hellere begå en fejl, end ikke at handle i tide.

En åben og kreativ kultur. Det er vigtigt at forstå, at virksomheder ikke kan etablere en bæredygtig forretning alene ved, at ledelsen udstikker retningslinjer og sætter mål. Man skal have hele virksomheden indover. Forandringer, der fører til bæredygtige løsninger, kræver engagement og aktive bidrag fra medarbejdere på alle niveauer.

Det er de mennesker, der arbejder tæt på processerne og produkterne, der ofte har de mest konkrete indsigter og idéer til at ændre status quo. For at det skal lykkes, kræver det, at ledere aktivt arbejder på at skabe en kultur, der fremmer innovation og kreativitet.

Det indebærer at skabe et arbejdsmiljø og en ramme, hvor medarbejdere opfordres til at udforske nye idéer og løsninger. Et miljø, hvor risikovillighed og kreativitet værdsættes. Det handler om at signalere, at det er i orden at tage chancer, eksperimentere og tænke ud af boksen for at finde nye måder at nå bæredygtighedsmålene.

Inden man begynder at udforme en erklæring om, at bæredygtighed nu står øverst på agendaen, bør man overveje, hvordan man kan bygge bro mellem de mål, man sætter, og praktisk handling, helt konkret. Dette udgør kernen af ægte bæredygtig ledelse.

MAL

Jimmy Fussing Nielsen: ”Truth”, ”love” og ”growth”.

Toplederinterview: Skal man have en virksomhed som Heartcore Capital med ligeværdige partnere og medarbejdere spredt ud over flere lande, er klare værdier afgørende, vurderer Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital. Her beretter han om sine ledelseserfaringer til Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge.

Jimmy Fussing Nielsen, managing part­ner og medstifter af ventureselskabet Heartcore Capital samt næstformand i brancheforenin­gen Aktive Ejere, har sammen med sine partnere valgt at fundere virksomheden på, hvad udenforstående ville kal­de bløde værdier, ”truth”, ”love” og ”growth”.

De er afgørende for ventureselskabets fortsatte vækst og for en organisation, hvor medarbejdere er spredt ud på flere lande. Samtidig stiller den værdibaserede ledel­sestilgang særlige krav til medarbejdere, der selv skal fin­de ud af at udfylde deres rolle inden for de givne rammer.

Hvornår valgte du at tage en lederrolle?

”I mine første jobs har jeg været professionel investor. I både Arbejdernes Landsbank, BG Bank og BankInvest var jeg specialist, hvor jeg stod for analyser og vurderinger. Da jeg så kom til Vækstfonden, blev min rolle som partner at være leder af et investeringsteam fokuseret på teknologi.

Det var reelt første gang, at jeg fik en rolle som leder. Samtidig skulle jeg også fungere som specialist. En rolle som spillende træner, som jeg har haft lige siden. Først i de senere år er Heartcore vokset så meget, at ledelses­rollen er begyndt at fylde mere, fordi organisationen har ønsket, at jeg skulle tage mere af den rolle.

Jeg har lært, at man kan læse alt, hvad man vil om ledel­se. Men det er uhyre svært at implementere, hvad andre har gjort. I stedet skal man koncentrere sig om at være autentisk: Her mener jeg, at man skal være fuldkommen åben om, hvad man ikke nødvendigvis er god til. Samtidig er det vigtigt at sætte en klar retning. Det er både min rolle internt, men også i forhold til de startups, vi investerer i; De skal have en klar retning og mål.

Hvad ligger der i at være autentisk? Betyder det, at man ikke kan efterligne forbilleder som Mærsk eller andre ikoner?

”Man skal være meget forsigtig med at efterligne iko­ner som f.eks. Mærsk, som man har læst om.

Meget af det, man læser om ledelse, er bundet op på amerikanske lærebøger, som passer fint på multinationa­le virksomheder. Her i Norden er vi mere inkluderende og konsensussøgende i beslutningsprocesserne, hvor de er mere hierarkisk opbyggede.

Vi fokuserer mere på, at gruppen er enige i retningen. Det gælder særligt i partnerbaserede virksomheder som os, hvor der er seks ligeværdige ejere af butikken. Som medstifter har jeg dog været med til at forankre virksom­heden og retningen fra start.

For mig handler autentisk om at vide, hvem jeg er. Jeg bliver anklaget for indimellem ikke at følge hårdt nok op. Det kommer særligt fra de af mine medarbejdere, der kommer fra en anden kultur end den danske. De skal vænne sig til, at Heartcores kultur er meget værdibaseret både internt og i forhold til de startups, vi investerer i. Den måde, vi agerer på, er forankret i at tænke meget langsigtet ud fra vores tre primære værdier, som kommer ud af det danske. Det er ”truth”, ”love” og ”growth”.

De nøgleord er vigtige, fordi vi er et ekstremt distribue­ret team, hvor der er kommet mange flere medarbejdere til på det sidste. Vi gør meget ud af dem, ikke bare internt, men også eksternt i forhold til iværksættere. Fundamen­tet for vores virksomhed er repeat business, altså vores relationer til iværksættere, så vi skal opføre os, så de kan stole på os.

Det er et langt samarbejde, hvor vi også skal tale om de ting, som man normalt ikke taler om: skilsmisser, stress og andre forhold, som man kommer igennem i en så svær proces, det er at drive en startup. Vi er nødt til at have sympati og empati i forhold til den slags svære emner.

Det er det, vi betegner med ”love” i vores værdier. For os er det ikke kun et finansielt game. Vi bekymrer os om, at den enkelte iværksætter rent faktisk har det godt. Hvis de har det godt, performer de godt. Ellers går det ofte galt.”

Hvor kommer den lektie fra?

”Det lærer man på den hårde måde. Når man har sid­det i bestyrelserne for rigtigt mange selskaber, ser man lidt af hvert. Det ligger i værdierne i vores selskab, som jeg ikke har fundet på alene. Og egentlig er de meget fornuf­tige, uanset hvilken landsdel eller land man kommer fra. I en verden med digitale nomader og work-from-home, er det svært at lede noget uden den fælles værdiforankring.

Den, der sidder i Italien, skal kunne fungere med den medarbejder, som sidder i København. I Heartcore er vores godt 18 medarbejdere fordelt på syv lande, hvor en gammeldags hierarkisk måde at lede på ikke vil fungere.”

Hvilke af dine ledelseskompetencer har været afgørende for, at Heartcore fik succes?

”Mit bidrag har været, at jeg dengang i den ret unge venturebranche har været ambitiøs nok til at få retning og vision på. Altså fra starten sige, at denne virksomhed skal være internationalt forankret og være villig til at forandre holdet, når de ikke passer med retningen.

Det gælder både i Vækstfonden, hvor vi lavede om på holdstrukturen, og i Heartcore har vi også indimellem måttet skille os af med nogle, som ikke længere skulle være her. Villighed til forandring er afgørende og at gennemfø­re dem, når det kræves.

Jeg tror også, at fordi jeg kommer fra specialistsiden, har jeg en naturlig autoritet, som har været vigtig for vores retning. Selv om vi er et partnerskab, har der været villig­hed til at lade mig tage de beslutninger. Det har givet mig mulighed for at påvirke det i en bestemt retning. Vores succeskriterie er jo, om vi har leveret de afkast til investo­rerne, som de er tilfredse med. Og de har jo geninvesteret mange gange.

Samtidig har jeg en fordel i at have indsigt i mange aspekter af vores forretning, også i forhold til investorer­ne, hvor jeg taler pensionskassesproget. Det betyder, at jeg er blevet bindeleddet mellem dem og selve venturesi­den, hvor vi rent faktisk foretager investeringerne. Mange i vores branche koncentrerer sig fortrinsvis om at foreta­ge investeringerne, uden at have så meget fokus på deres egne investorer.

Ud over det mener jeg, at vores tre grundværdier spil­ler en stor rolle. De ligger alle tre naturligt for mig og for min medstifter Christian (Lindegaard Jepsen, red.), og det har været retningsgivende for den måde, vi har gjort det på. Både med de fordele og ulemper, det nu giver. Altså med meget lidt oversight og krav om selv at udfylde din rolle indenfor rammerne.”

Her ligger også, at den frie form for ledelse stiller andre krav til medarbejdere og partnere end i mere hierarkisk op­byggede virksomheder?

”Ja, det stiller klart andre krav. Her har vi haft medar­bejdere, som har haft svært ved selv at udfylde deres rolle helt. De har klart forventet, at vi skulle levere noget mere retning. I den forbindelse har vi indtaget holdningen, at Heartcore ikke det rigtige sted for dem. Det kommer nok aldrig til at virke perfekt for dem i Heartcore, hvorimod der er mange andre, som ikke har noget imod selv at ud­fylde deres rolle inden for rammerne og har en masse ambitioner om, hvordan de vil gøre det. Så den type ledelse er ikke noget, som passer til alle former for medarbejdere.

De har måske været vant til et system, hvor det ligger klart, at nu skal de gøre det og så senere det. Og de kan have svært ved at tilpasse sig til Heartcore, hvor vi har kontorer i Berlin, København, Paris, Stockholm samt en medarbejder siddende i Austin, Texas, og anden i Lissa­bon. Det kræver nogle andre kompetencer.”

Men det gør vel ikke kravene til ledelse mindre, at man også skal håndtere medarbejdere i en så spredt organisation?

”Det gør det ikke. Her kan man sige, at det bliver meget vigtigere at være opsøgende og være meget klar omkring, hvad vi skal nå i en given periode. Man skal være meget klar i forhold til, hvad målene er. Vi har ikke indført OPR (Organizational Performance Review, red.) som i større virksomheder. Men vi er meget tydelige i forhold til, hvilke mål der skal nås, og hvor vi er henne. Og vi er samtidig meget tydelige i vores kommunikation, så alle føler, at de er en del af det. Det gør vi bl.a. med digitale town halls, hvor alle er med på et kald. Eller jeg opdaterer på Slack (digitalt samarbejdsværktøj, red.), hvor vi er henne.

Vi er samtidig meget klare i forhold til den enkelte med­arbejder om, hvad vedkommende skal arbejde med, hvis de vil udvikle deres nuværende rolle. Alt sammen er det forankret i nogle grundværdier, som man som medarbej­der er nødt til at købe ind på.

Som yngre investor skal man f.eks. være åben om at være nervøs i forhold til, om man nu vil foretage den og den investering. Men alligevel skal man være klar til at foretage den, selv om den måske er usikker. Mange af de helt unge hos os er bekymrede for, at en dårlig investering vil hæmme deres karriere. Her må vi være klare omkring, at hvis man ikke formår at tage en risiko, vil man aldrig blive rigtig god som investor.”

Peder Bjerge

Log ind