Gode råd til det effektive bestyrelsesmedlem.
Vi har i tidligere udgaver af Ugebrev for Bestyrelser bragt de første to af tre afsnit i guiden om godt bestyrelsesarbejde, som Harvey L. Pitt, tidligere formand for det amerikanske finanstilsyn, Securities Exchange Commission, har skrevet til tidsskriftet Compliance Week. Guiden handler om, hvordan man forbliver et effektivt arbejdende bestyrelsesmedlem, på trods af de meget omskiftelige tider, hvor kravene til bestyrelsen hele tiden forandres og forfines. I de foregående udgaver har vi gennemgået 9 af de i alt 17 gode råd. Her kommer de sidste af Harvey L. Pitts gode råd til det effektive bestyrelsesmedlem:
10. Vær velforberedt: Ligesom investorer, bør bestyrelsesmedlemmer gøre deres hjemmearbejde grundigt. De skal forberede sig til hvert bestyrelsesmøde og eventuelt til møder i bestyrelseskomiteer, de deltager i. De bør insistere på at få fyldestgørende information om selskabet af direktionen, og denne information bør omfatte adgang til nøglemedarbejdere, revisorer og konsulenter. At gøre sit hjemmearbejde godt inkluderer også at holde sig opdateret om forhold vedrørende selskabet og selskabets marked.
11. Stil spørgsmål: Bestyrelsesmedlemmer bør stille de spørgsmål, som fornuftige aktionærer ville stille til selskabets ledelse. De bør også rejse de spørgsmål og tage de debatter med ledelsen, som fornuftige aktionærer ville ønske at tage op hen over selskabets levetid.
12. Forstå alternative løsninger: Ved enhver beslutning i bestyrelsen findes der et antal alternative løsninger, som bør være præsenteret og drøftet, før den endelige beslutning tages. Bestyrelsesmedlemmer bør fokusere på de forskellige valgmuligheder og grund- laget for den indstilling, direktionen kommer med, herunder de opstillede forudsætninger.
13. Vær engageret: At være bestyrelsesmedlem kræver opmærksomhed, engagement og et ganske betydeligt tidsforbrug. Medlemmer af bestyrelsen skal forberede sig og deltage i bestyrelsesmøder. Amerikanske undersøgelser viser, at bestyrelsesmedlemmer i større selskaber bruger knap 200 timer om året på at deltage og forberede sig til bestyrelsesmøder. Samtidig skal bestyrelsesmedlemmer gøre sig fortjent til deres honorar. Det betyder også, at de ikke skal engagere sig i for mange bestyrelser. At skulle passe et fuldtidsjob og samtidig en lang række bestyrelsesposter, kan hurtigt vise sig at være en ulempe for selskabet og aktionærerne.
14. Vær direkte: Bestyrelsesmedlemmer bør ikke undlade at stille de kritiske eller „farlige“ spørgsmål til formanden eller direktionen. Og hvis der ikke kommer et klart svar, bør man gentage spørgsmålet eller præcisere det. Det handler ikke om at anlægge en meget kritisk tone, men at fastholde ens ret til at få svar på relevante spørgsmål. Det er selvfølgelig vigtigt, at debatterne foregår i en ordentlig og godt klima, så det ikke går ud over bestyrelsens evne til at samarbejde på konstruktiv vis.
15. Vær opdateret: Bestyrelsesmedlemmer skal løbende sikre deres egen skarphed og indsigt gennem kontinuerlig uddannelse. Blandt andet omkring udviklingen indenfor bestyrelsesarbejdet er der mulighed for at tage kurser eller deltage i erfaringsudveksling. Der afholdes konferencer, seminarer, træningskurser og udgives nyhedsbreve (Ugebrev for Bestyrelser) om godt bestyrelsesarbejde. Også udveksling af erfaringer på tværs af selskabernes bestyrelser bør bruges til at udvikle bestyrelsesarbejdet. Bestyrelsesmedlemmer – og måske mest formanden – bør være forandringsvillige og erkende, at bestyrelsens traditionelle måde at arbejde på, ikke nødvendigvis er den bedste måde at gøre tingene på.
16. Sikre, at de nødvendige ressourcer er til rådighed: Det er afgørende, at bestyrelsen har adgang til de nødvendige ekspertressourcer, så bestyrelsen ikke blot gør, hvad der forventes af den, men proaktivt forsøger at identificere problemer, før de opstår.
17. Det er vigtigt at bestyrelsesmedlemmer ikke blot gør de rigtige ting, men også at man efterfølgende kan bevise, at man gjorde det rigtige: Efterprøvning, integritet og eftertænksomhed er alle vigtige bidrag til bestyrelsesarbejdet for et bestyrelsesmedlem. Men under og efter en krise, er det også vigtigt at kunne genskabe de processer, som gik forud for krisen og måske et kollaps. Altså de processer, som viser, hvad bestyrelsen gjorde for at tackle opståede problemer.
De resterende guidelines fra Harvey L. Pitt bragte vi i artiklerne