Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideTemaserierLedelse under COVID-krisenFem erfaringer fra CEO’er, der tiltrådte under coronakrisen

Fem erfaringer fra CEO’er, der tiltrådte under coronakrisen

Hvordan har det været at overtage ledelsen i en virksomhed midt under en stor krise, hvor man måske ikke engang havde mulighed for at møde medarbejderne? Mange har stået i situationen, og de har måttet prøve sig frem. SpencerStuart har samlet deres erfaringer.

Som bekendt skal man være forsigtig med at skifte hest midt i et vadested, men i tilfældet med coronakrisen var der for mange virksomheder ingen vej udenom: De var allerede i gang med et topchefskifte, da ulykken ramte. I USA er foreløbig 250 topchefer i virksomheder med over 400 medarbejdere tiltrådt under lockdowns og andre restriktioner. Rekrutteringsfirmaet SpencerStuart har interviewet flere af dem. Udgangspunktet er, at selv om den besynderlige situation nu mest er historie, kan den komme igen, og også i fremtidige kriser af forskellig art vil det være nyttigt for nye CEO’er at vide, hvordan andre har håndteret situationen.

Konsulentfirmaet gennemgår i en guide de nytiltrådte topchefers erfaringer, og det er samlet i fem hovedpunkter:

Fokuser ekstra meget på nærvær og synlighed:
Enhver topchef ved, at ledelse ikke bare foregår ved at sidde på et kontor og udstede dekreter. Man skal bruge sin personlighed til at formidle budskaber om, hvilken retning man ønsker for organisationen, og hvilke værdier og handlinger, man lægger vægt på. Men netop personligheden er svær at vise på de digitale kommunikationskanaler. Derfor må man gøre sig så meget mere umage med kommunikationen. Nogle nye topchefer har f.eks. helt bevidst fravalgt det normale jakkesæt, og i stedet valgt afslappet beklædning, når de skulle deltage i videomøder. På den måde gav de medarbejderne et billede af, hvem de var privat. En CEO nævner også, at han var omhyggelig med at bekæmpe sin tendens til at gøre andre ting under de digitale møder, f.eks. når diskussionen handlede om noget, som ikke direkte angik ham. Det er vigtigt at vise nærvær og holde øjenkontakt.

Prioriter og fokuser indsatsen: Bestyrelser har været i vælten under coronakrisen. Mange steder har der været møder op til flere gange om ugen, og nogle formænd har mere eller mindre arbejdet på fuld tid. Det har været bekvemt for de nye CEO’er for så vidt, at de hurtigt har fået et nært forhold til bestyrelsesmedlemmerne, og særligt formændene. Men det har også været tidskrævende, og i nogle selskabsledelser er man nået til den konklusion, at man, den usædvanlige situation til trods, måtte gå tilbage mod en mere sædvanlig praksis, hvor CEO’en alene stod for den daglige ledelse. Begrænsningen i den tid, der er til rådighed, har også betydet, at nogle nye topchefer har måttet fravælge den nære kontakt med medarbejderne, som ellers havde været ideel. Det gælder særligt i de selskaber, der er hårdt ramt, eller hvor man f.eks. skal holde tungen lige i munden for at leve op til kompliceret lovgivning og sikkerhedskrav.

Kulturen er særligt vigtig i krisetider: Alle har en plan, der holder, indtil de får det første slag i ansigtet, sagde bokseren Mike Tyson. En topchef tegnede over for SpencerStuart dette billede på, hvordan det er med kriser og virksomhedskultur: Ligesom modgang gør det vigtigere for bokseren at holde fast i sin plan eller dele af den, er det også for virksomheder ekstra vigtigt, at medarbejderne ikke oplever, at den højt besungne virksomhedskultur og medarbejderpleje bliver ofret i problemtider. En ny CEO valgte at give en middag til alle 34.000 medarbejderne og deres familier, for på den måde at vise, at virksomheden værdsatte den tålmodighed, der blev vist overfor de anderledes arbejdsvilkår.

Forskellige teams til at håndtere nutid og planlægge fremtid: Topchefen skal på én gang styre krisen og bringe virksomheden i position til at klare sig godt efter den. Erfaringen hos flere af de nye CEO’er er, at det fungerer godt at lade forskellige teams arbejde med henholdsvis de aktuelle udfordringer og tiden derefter. Ellers vil det nemt ende med, at de højtstående ledere i praksis kun er fokuseret på en af delene. Men modellen forudsætter, at topchefen selv mentalt kan gabe over begge dele og samle trådene.

Træf beslutninger på trods af usikkerheden: I en ideel situation kan en topchef samle et fuldt sæt af informationer, før vigtige beslutninger træffes. Det har ofte ikke været muligt under coronakrisen. Men i mange tilfælde er det klart bedst at træffe beslutningen alligevel. Ikke blot fordi man jo skal gøre et eller andet, men også fordi en krise set gennem CEO-briller ikke bare er noget negativt. Den er også en mulighed for at gennemtrumfe de forandringer, man ønsker i virksomheden, eksempelvis fyring af overtallige ansatte, som ikke leverer varen.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind