Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsidePraktisk BestyrelsesarbejdeCEO-profil & CEO-skiftBag om den ”Meningsfulde” virksomhed

Bag om den ”Meningsfulde” virksomhed

”Den Meningsfulde Virksomhed”. I den seneste udgave af Økonomisk Ugebrev Ledelse gennemgik vi første artikel i artikelserien ”Den meningsfulde virksomhed” baseret på en banebrydende rapport fra den engelske tænketank ”The Innovation Center.” I denne artikel går vi dybere ind under overfladen på ”den meningsfulde virksomhed”, for at beskrive, hvordan man skaber en sådan virksomhed, og hvilke initiativer og konkrete actions, der anses som vigtige.

Bundlinjen for den meningsfulde virksomhed er ifølge The Innovation Center en bedre aktiekursudvikling, en mere retvisende regnskabsaflæggelse, bedre operationel performance, mere værdifuld innovation og lavere kapitalomkostninger. Det er nogle af de effekter, som følger i kølvandet på en mere effektiv rekruttering af dygtige medarbejdere, fastholdelse og motivation af de ansatte og mere decentraliseret beslutningstagning.

Det påpeges i rapporten, at der er forskellige dimensioner i opnåelse af ”meningsfuldhed” i de forskellige brancher, virksomhederne opererer i. Det er fortsat afgørende, at de enkelte virksomheder indtænker ”meningsfuldhed” i forretningen, som er i overensstemmelse med den aktuelle strategi og forretningsmodel. Begynder man at bøje tingene for meget, kan det virke modsat på værdiskabelse og virksomhedens udvikling.

Tænketanken skriver, at virksomheder, der vil opfattes som meningsfulde, konkret bør demonstrere, hvorfor og hvordan den ser sig selv som ”meningsfuld”. Det skal være en troværdig historie, som følges op med konkrete handlinger, og som også forfølges i tider med finansielt pres. Det understreges, at denne tænkning kræver dedikation på øverste ledelsesniveau og spredning til alle niveauer i virksomheden.

De konkrete handlinger, som kan understøtte tænkningen, er fremme af ledere, som i særlig grad har vist forståelse og commitment i forhold til arbejdet med at gøre virksomheden ”meningsfuld”, offentliggørelse af offentlige statements om, hvad virksomheden konkret foretager sig på dette felt, og deltagelse i nationale og internationale initiativer.

Ifølge The innovation Center udgør investortænkningen i disse år en barriere for udvikling af ”meningsfulde” virksomheder, idet kortsigtede investorer i dag har afgørende indflydelse på, hvordan virksomhedsledelserne agerer. Hvor langsigtede investorer med fokus på at fremme CSR og meningsfulde virksomheder kan skubbe på virksomhedernes tækning i den retning, forholder det sig modsat med kortsigtede investorer, lyder budskabet. Kortsigtede investorer vil ofte have mest fokus på, at virksomheder på den korte bane skaber det største mulige overskud, uden at tage meget hensyn til, hvordan det sker.

Den meningsfulde virksomhed søger at tage hensyn til alle interessenter, altså både kreditorer, ansatte, kunder, leverandører og det omgivende samfund: ”The corporation has lost the capacity to provide such commitments and been unbalanced by emphasising the interests of short-term shareholders over other parties, making purpose hard to achieve. One key function of the firm is to enable the implementation of ‘idiosyncratic ideas’. These are ideas based on visions of the founders and entrepreneurs that are difficult to communicate to outside investors. Placing control in their hands may threaten the adoption of visionary innovations that in the long-term are extremely valuable.”

Ifølge rapporten vil børsnoterede selskaber med hovedaktionærer typisk have lettere ved at dyrke en langsigtet dagsorden og dermed blive meningsfulde selskaber. Det påpeges også, at pensionskassers og andre storinvestorers stigende brug af kapitalforvaltere, som konkurrerer hårdt indbyrdes på passive strategier og om kortsigtede afkast, gør det vanskeligt for de børsnoterede selskaber at forfølge de langsigtede målsætninger, herunder profilen som meningsfuld virksomhed. Som bekendt søger netop EU via arbejdet med Shareholder Rights Directive at fremme langsigtet ansvarligt ejerskab.

Om kapitalforvalterne hedder det: “Too much of the industry is incentivised by short-term performance – and this, in turn, has a strong bearing on the extent to which managers churn their portfolios, an emphasis that is ultimately passed along to investee companies. Pension fund trustees often lack relevant experience and knowledge so they turn to external advisors.”

Morten W. Langer

Følg med i artikelserien “Den meningsfulde virksomhed”, hvor tidligere artikler kan hentes I Økonomisk Ugebrevs nye artikelarkiv . Abonnenter kan logge ind i arkiv med abonnementsmail og password, som kan hentes her med emailen.

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind