Executives på C level reagerer ofte kraftigere på en fyring end andre ledere og medarbejdere. Erhvervspsykolog, cand.psych., Christina Kanstrup, som har mere end 20 års erfaring med personlig udvikling hos topledere, gennemgår her fem gode konkrete råd til topchefen, der bliver fyret. Hun er også forfatter til bogen ”Du er fyret – Tillykke!”.

Vær bevidst om den personlige krise, som sikkert rammer dig: Topchefer reagerer kraftigere på en fyring end andre ansatte. Topchefen er tæt knyttet til virksomheden og identificerer sig stærkere med den, end andre ledere gør. Som fyret topchef er det ofte vanskeligt at komme tilbage i en lignende position. Omgivelserne stiller nemlig ekstremt høje krav til dagens CEO, og alene denne erkendelse kan give en nedtur efter fyringen. Som CEO kandidat skal man både kunne fremvise stærke konkrete resultater fra karrieren. Men man skal også matche på den personlige kemi med bestyrelsesformanden, både menneskeligt men også med en professionel fælles opfattelse af, hvor virksomheden skal hen og hvordan det sker. Foruden resultatskabelse og faglighed, lægger man derfor vægt på lederens personlighed, ambition, motivation, samt den måde, lederen forvalter sin personlighed på og vælger sine kampe. Profilkravene er dermed snævre og toplederjobbet svært at få. Den erkendelse gør, at den fyrede CEO ofte føler sig usikker på fremtiden.

Håndter krisen med nogle enkle grundregler: Ordet ”krise” betyder ”et vendepunkt”. Det vil sige, at du må forholde dig til en den nye situation, altså fremtiden og ikke fortiden. Det er normalt, at reagerer unormalt, i unormale situationer. Når du ikke kan kende dig selv og dine reaktioner, er det normalt og en del af kriseprocessen. Krisen følger ofte et mønster: chok (12-72 timer), vrede/benægtelse (ca. 14 dage), bearbejdning (2-6 mdr.) og accept, som varer til du har fået nyt job. Det er faser, alle skal igennem og som følger hinanden.

Læs også:  Guide: Sådan designes en kundedrevet kultur

Man kan med andre ord ikke lave genveje. Investerer du i et personligt udviklingsforløb i denne periode, vil dit fundament oftest være langt stærkere, end hvis du var det foruden. For naturligvis kommer du gennem krisen. Spørgsmålet er blot, hvor villig du er til at give dig selv et ”serviceeftersyn” og få justeret de detaljer som gør forskellen på, i hvor høj grad du lærer af dine erkendelser og refleksioner under vejs.

Arbejd på at udvikle et stærkt netværk: For at udvikle dit netværk optimalt, er det bedst at vente med kontakt, til du er personligt afklaret og ved, hvad du kan og ønsker at bidrage med i dit nye job. Dine budskaber skal være præcise for at andre forstår, hvad du ønsker hjælp til. Det kræver, at du er langt i bearbejdningsprocessen. Udsæt kaffemøderne til du tydeligt kan formulere dit næste mål. Tænk strategisk når du identificere de profiler, du vil i kontakt med. Sæt dig ind i deres udfordringer og mød velforberedt op. Da bliver dialogen ligeværdig of du viser din kompetence gennem de råd, du giver andre. Bed dine relationer om navne på andre, de mener, kan hjælpe dig.

Undgå de klassiske faldgruber: Faldgruberne er mange. Mange vil først overveje konsulentvejen, men det er ikke nødvendigvis den rigtige vej. Konsulentvejen kan du overveje, hvis du konkret har kunder, der vil betale for din viden og du reelt holder dig i gang. Ellers risikerer du at spilde tid. Vil du købe dig ind i en virksomhed, kan det være en idé, hvis du har en helt speciel kompetence at bidrage med. Ellers er de fleste virksomheder, som er til salg (og tilgængelige for enkeltinvestorer) skrantende med likviditetsmangel. Ejeren bevarer sin majoritet og din investering er risikofyldt. Måske vil du gå bestyrelsesvejen? Men de fleste bestyrelsesposter opnås, når du er i job. Læg hellere din energi i jobsøgningen.

Læs også:  Uløste konflikter i bestyrelsen koster dyrt

Sådan skaber du succes fra dag-1 i dit nye job: Når du får dit nye job, så følg disse enkelte råd for succes: Vent 2-4 uger med at starte i jobbet. Brug tiden til forberedelse. Gør din tilgang klar, afhængigt af jobbets formål: En vækstvirksomhed? Hvordan ser det ud med likviditet og it? Turn-around? Hvem skal blive – hvem må du afskedige? Og hvordan vil du eksekvere afskedigelserne? Revitalisering? Hvordan vil du arbejde med virksomhedens kultur og antagelser? Gør jobbet til dit: se for dit indre blik, hvordan du agerer og former stillingen. Som nytiltrådt er det klogt at overveje, hvordan du bygger relationer til bestyrelsen og dine lederkolleger. Husk, du oftest ikke kender de indbyrdes relationer. Forhold dig derfor professionelt og neutralt overfor alle. Fokuser på de kort- og langsigtede mål og arbejd parallelt på at indfri dem. Da er du godt i gang.

Om skribenten: Christina Kanstrup er grundlægger af Mind Connection (i 2008), som tilbyder erhvervspsykologisk rådgivning inden for Executive Career Transition, Executive Development og Executive Coaching. Læs mere om hendes bog her