Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulRisikostyringRecession: Selv i modvind findes der vindere

Recession: Selv i modvind findes der vindere

Recessioner er en naturlig del af økonomiens cyklus. Alligevel får usikkerheden mange virksomheder til at bremse op – men nogle formår at vende krisen til deres fordel. McKinsey guider gennem den næste recession.

En recession er den del af en økonomisk cyklus, hvor det går ned ad bakke, hvor økonomien skrumper ind, folk har færre penge mellem hænderne. Men der er stadig meget, man ikke forstår om recessioner. Nogle ting ved man dog: Generelt opstår recessioner på grund af ubalancer i markedet, og bliver udløst af enten interne eller eksterne faktorer. En gængs definition er, at en recession er to kvartaler i træk med økonomisk tilbagegang.

Der er en reel mulighed for, at en recession kan ramme i den nærmeste fremtid, selvom de økonomiske signaler stadig er blandede. I marts 2025 vurderede cheføkonomen hos J.P. Morgan, at risikoen for en recession i USA var steget til 40 pct. – en stigning fra 30 pct. i begyndelsen af året. Den overbevisning er han ikke alene om: 95 pct. af de økonomer, som Reuters spurgte i marts 2025 i Canada, Mexico og USA, mente, at risikoen for recession var steget.

Når man rammer en recession, er det udgangspunkt man kommer fra altafgørende. De fleste virksomheder falder under én af fire kategorier:

Den første gruppe af virksomheder har medvind, de klarer sig fremragende. De har stabil efterspørgsel, produkter med høje avancer, nemt ved at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere, en enkel forsyningskæde. Økonomisk står de stærkt. Sorte tal på bundlinjen, lav gæld. Det er de færreste, der ligger i denne kategori.

Den anden gruppe er mere påvirkelig af markedet. De kæmper med lange og komplekse forsyningskæder, mister markedsandele og ser deres overskud blive spist af inflation. De har dog mulighed for at aktivt at gøre noget ved deres situation. Tilpasse sig og forbedre situationen.

Den tredje gruppe er i rigtig dårlig form. De skal kæmpe for at overleve. De har høj gæld, lav likviditet og stor risiko for at blive ramt af geopolitiske kriser. Der skal ikke meget til at vælte dem.

Den fjerde gruppe består af nyere virksomheder. De har indtil videre fokuseret på vækst fremfor indtjening. De står nu i en svær situation, fordi de skal skifte fokus til profit under en recession – nok det sværeste tidspunkt at lave det skifte på.

Fælles har virksomhederne i alle fire kategorier, at de bør arbejde på at opbygge systematisk robusthed.

Alle kan drage fordel af at indføre nogle grundlæggende tiltag, som f.eks. omkostningsbesparelser, prisjusteringer, bevaring af likviditet og styrkelse af forsyningskæder. Men offensive tiltag kan også være effektive – som målrettede opkøb, udvikling af nye forretningsområder, fokus på rekruttering og fastholdelse af medarbejdere.

McKinsey sammenligner recessioner med helbredsproblemer – på et eller andet tidspunkt vil vi alle støde på noget, stort eller småt. Jo sundere man er fra starten, desto bedre er chancerne for at komme godt igennem.

Nogle virksomheder klarer sig langt bedre under økonomiske nedture. Hvad gør de anderledes?

Mange virksomheder trækker følehornene til sig, når markedet er præget af usikkerhed. Men nogle formår alligevel at stå stærkt – og endda komme styrket ud på den anden side. Hvad er det, de gør rigtigt?

For det første har de stort fokus på margener – altså deres indtjening. De virksomheder, der klarer sig bedst gennem kriser, begynder tidligt at skære i driftsomkostningerne, mens de mindre robuste venter med sparetiltag, til det er for sent.

For det andet er de stærke virksomheder også hurtigere til at skille sig af med de dele af forretningen, der ikke klarer sig godt. Derefter geninvesterer de pengene i andre dele af forretningen.

Det kan virke i strid med ens intuition at investere midt i en recession – det føles måske mere naturligt at trykke på bremsen. Men det har vist sig at være et smart træk at trykke på speederen, når alle andre holder sig tilbage.

Et andet smart træk er at holde øje med muligheder, der opstår, når konkurrenter begår fejl. At stå klar i kulissen til at opkøbe aktiver eller hyre dygtige medarbejdere.

Virksomhedsledere, der tør investere i fremtiden – samtidig med at de tager højde for den nuværende usikkerhed – har de bedste muligheder for at komme ud på den anden side stærkere.

MAL

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind