Økonomisk Ugebrevs kortlægning af ESG-komponenter i danske topchefers bonusprogrammer viser, at mere end hver anden large cap-virksomhed har integreret ESG-komponenter i topledelsens bonusprogrammer. Klima indgår i hver fjerde topchefløn i large cap-kategorien. Det bringer store danske børsnoterede virksomheder langt foran deres engelske og amerikanske konkurrenter, der i deres variable lønpakker fokuserer mere på sociale ESG-komponenter som kundetilfredshed og diversitet & inklusion.
I forhold til at integrere egentlige klimakomponenter i topledelsens variable aflønningsprogrammer er danske large cap-selskaber langt foran deres engelske og amerikanske konkurrenter. Klimakomponenter i lønpakken indgår hos hver fjerde topleder i danske large-cap selskaber.
Ifølge en undersøgelse fra konsulenthuset Sempler Brossy Consulting Group indgår klima kun i fem procent af de amerikanske toplederes bonusprogrammer, for de engelske topledere er tallet ifølge en ny undersøgelse fra PwC 11 procent.
Omkring anvendelse af den samlede palet af ESG-komponenter i topchef-lønninger ligger danske virksomheder også foran de engelske og amerikanske. Økonomisk Ugebrevs kortlægning af bonusprogrammerne for topledelsen i danske large cap-selskaber viser, at 59 procent af alle danske large cap-virksomheder har integreret ESG-komponenter i topledelsens variable aflønningsprogram.
Lidt færre end i Danmark, nemlig 57 procent, af S&P 500-virksomhederne har ESG-komponenter i deres variable aflønningsprogrammer, viser undersøgelsen fra Sempler Brossy. Og blot 45 procent af de 100 store engelske børsnoterede selskaber i FTSE 100 indeks har integreret ESG-komponenter i topledelsens bonusprogram, viser undersøgelsen fra PwC.
Klimaaftryk topper
Af de ti udvalgte ESG-komponenter, der indgår i vores undersøgelser, er klimaaftryk den hyppigste. Novo Nordisk, der for øvrigt også demonstrerer best practice på rapportringsområdet, er blandt de selskaber, hvor topledelsens bonus afhænger af klimaresultater. Novo Nordisk oplyser i sin vederlagsrapport , at bonussen udløses, hvis klimaaftrykket for selskabets operationer er reduceret med 25 procent sammenlignet med 2019. Af rapporten fremgår det, at reduktionen endte på 43 procent, hvorved bonussen blev udløst.
De næstmest udbredte ESG-komponenter i danske large cap-selskaber er medarbejdertilfredshed og diversitet & inklusion, der begge indgår i 20 procent af chefløn-programmerne. For kundetilfredshed er tallet 18 procent.
Disse ESG-elementer omtales ofte uden præcis angivelse af, hvad målepunktet er. Eksempelvis oplyser Nordea blot i sin vederlagsrapport , at medarbejder- og kundetilfredshed udgør 15 procent af topledelsens årsbaserede bonus.
Lille efterslæb på diversitet og kundetilfredshed
Omkring diversitet og kundetilfredshed ligger de danske large cap-selskaber en anelse under deres amerikanske konkurrenter, hvor diversitet & inklusion indgår i 28 procent af chefløn-programmerne, mens kundetilfredshed indgår i 27 procent af lønpakkerne. For medarbejdertilfredshed er tallet 14 procent, altså en del under 20 procent, der er procentsatsen for danske large cap-selskaber. Vores undersøgelse viser, at det er de såkaldt operationelle ESG-komponenter, der traditionelt set er tæt knyttet til forretningsdriften, som eksempelvis kundetilfredshed og fastholdelse af medarbejdere, der dominerer. De så-kaldt bæredygtige ESG-komponenter, der er kendetegnet ved et bredere socialt og miljømæssigt sigte som eksempelvis klimaaftryk og vandforbrug, fylder samlet set en anelse mindre i chefløn-programmerne i de danske large cap-selskaber.
Sammenligner man vores 2022-undersøgelse af ESG-komponenter i danske large cap-selskabers bonusprogrammer for topledelsen med 2021 kortlægningen af bonusprogrammerne i Danmarks 100 største virksomheder, er det tydeligt, at særligt de bæredygtige ESG-komponenter spiller en langt større rolle i år, end de gjorde sidste år.
Claus Strue Frederiksen