Alle erhvervsvirksomheder bør i nutidens verden se ud, tænke og opføre sig som softwarevirksomheder, hvis de fortsat vil konkurrere og vækste i en digital verden, skriver McKinsey.
Intet tyder på, at den opadgående kurve for softwareindustrien har nået toppen. Software udgør en voksende andel af erhvervslivets værdiskabelse, da digitaliseringen giver langt bedre mulighed for at differentiere forretningen: købsoplevelsen, personalisering af produkter, leveringsmuligheder for at nævne nogle få.
Konsulenthuset skriver, at syv ud af ti top-performende virksomheder anvender deres egen software til at differentiere sig – og at en tredjedel af dem profiterer direkte på deres software. Mange virksomheder har altså forstået vigtigheden af at integrere software.
Desværre kommer de fleste fejlagtigt til at betragte software som en separat del af forretningen, der kan plastres oven på den eksisterende. Tværtimod kræver det fundamental forandring at transformere til softwarevirksomhed. Både når det kommer til kompetencer, ledelse og organisation – og det er svært.
Kun syv pct. af verdens softwareindtægter stammer fra non-tech virksomheder. McKinsey har analyseret 20 vellykkede softwaretransformationer og talt med de ledere, der har stået i spidsen for dem. Det har resulteret i seks principper, som udgør kernen i, hvad det kræver at blive en softwarevirksomhed.
1. Opbyg en kultur omkring software. Vil man gøre software til virksomhedens centrale omdrejningspunkt, bør man ligeledes opbygge en kultur omkring software. Det handler om at værdsætte kreativiteten og håndværket i softwareudvikling samt forstærke fokus på kunder og produkter. Og, måske vigtigst af alt, et ledelsesteam med en stærk forståelse af software-forretningsmodeller og teknologi.
McKinsey foreslår at indsætte minimum to bestyrelsesmedlemmer med softwareerfaring. På den måde vil der naturligt holdes fokus på fremskridt indenfor teknologi samtidig med, man kan opsætte specifikke software-KPI’er.
2. Investér i produktchefer.Konsulenthuset understreger vigtigheden af dygtige produktchefer. I tech-verdenen er betydningen af produktchefer velkendt, men få non-tech virksomheder giver dem tilsvarende ansvar og indflydelse. Det er en fejl. Dygtige produktchefer udmærker sig ved for det første at gå ekstremt meget op i data og anvende det til stort set alt. For det andet at have en skærpet intuition, hvad angår deres arbejde. Når de står foran en udfordring, forstår de instinktivt, hvordan teknologien kan anvendes til en løsning.
3. En flad organisation.Softwareudvikling og en hierarkisk organisation er et dårligt match. Det er vigtigt, at teams har frihed til at eksperimentere, afprøve innovative metoder og udvikle deres helt egen løsning. Produktchefer har brug for frihed og ansvar til at lede deres teams. Denne selvstændighed kan understøttes af mekanismer, såsom mål og KPI’er, til at fremme ansvarsfølelse for resultater og begrænse risici.
4. Anvend softwareøkosystemet. Softwaresystemer i dag er levende organismer, der er afhængige af hinanden, og som sammen udgør et stort økosystem. Softwarevirksomheder har i stigende grad brug for at udnytte dette brede økosystem for at få adgang til talentmassen af softwareudviklere.
5. Specifik software go-to-market. Salg af software kræver et dybere engagement med kunden. Sælgere bør stå til rådighed med hensyn til alt fra at kommunikere opgraderinger og tracke, hvordan kunderne bruger softwaren, til at stille tekniske eksperter til rådighed, der kan oplære kunderne i hvordan de anvender softwaren. McKinsey skriver, at flere virksomheder har kreeret en separat softwaresalgsenhed og rekrutteret softwaresalgseksperter, da de har større forståelse for kundeadfærden.
6. Hold fast på talent. Konkurrencen om tech-talent er benhård. Virksomheder, der giver medarbejdere mulighed for at videreudvikle kompetencer, har nemmere ved at rekruttere og holde på talenter. Softwareingeniører ønsker autonomi, muligheder for at vokse og forbedre deres færdigheder. Også virksomhedens mission og vision spiller en rolle. Anvend for eksempel et dashboard til at spore tilfredshed.
Morten W. Langer