Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulFormandens OpgaverFremtidens bestyrelsesformand: fra tilsyn til fremsyn

Fremtidens bestyrelsesformand: fra tilsyn til fremsyn

I en verden i konstant forandring er det altafgørende med en dygtig og driftssikker styrmand: Men hvad adskiller en god bestyrelsesformand fra en fremragende bestyrelsesformand? Det giver Korn Ferry svar på i deres nye whitepaper ‘Board Chair of the Future’.

I årtier fungerede virksomheders bestyrelser som strukturerede kontrolorganer. De havde fokus på lovgivning og økonomisk ansvarlighed – at der var styr på tingene. Det fungerede dengang – i en verden, hvor alting gik lidt langsommere. I dag befinder vi os i en virkelighed præget af konstant forandring.

Som en bestyrelsesformand sagde: “Forandringerne i omverdenen sker langt hurtigere end forandringerne i bestyrelseslokalet”. Bestyrelsesformanden kan ikke længere tillade sig at være passiv tilskuer. De mest effektive formænd er aktive, visionære ledere, der former virksomhedens fremtid i forhold til den aktuelle omverden.

Korn Ferrys research bygger på indsigt fra 188 erfarne bestyrelsesformænd i nogle af verdens største virksomheder. Resultatet er et klart budskab på tværs af brancher: Bestyrelsesformænd skal ikke blot navigere i forandring – de skal være en katalysator for den. Så hvad forventes af en bestyrelsesformand anno 2025?

1) En strategisk leder. Hvor opgaven tidligere handlede om kontrol og tilsyn, forventes formænd i dag at gå aktivt til værks. Kontrol er stadig vigtigt – men det er kun det absolut basale. Nu handler det om at udfordre gamle antagelser, teste scenarier og spotte risici.

Nutidens formand er ikke bare en moderator – men en strategisk tænker, der samler trådene og aktivt er med til at sætte virksomhedens kurs. Arbejdet er blevet mere intenst og dynamisk. Mange formænd holder derfor flere, kortere møder, prioriterer løbende dialog og bruger digitale værktøjer til at kommunikere.

2) Coach for CEO’en. I dag forventes bestyrelsesformanden også at fungere som en slags coach for CEO’en. Selv erfarne topledere har brug for en fortrolig allieret. En, der kan give perspektiv, stille de svære spørgsmål, udfordre antagelser og hjælpe med at holde kursen.

En god bestyrelsesformand hjælper med at finde ro, retning og selvtillid – og mange trækker i dag på coachingredskaber som aktiv lytning, åbne spørgsmål og feedback. Som en formand fortalte: “Min rolle er at være en fortrolig rådgiver – en, CEO’en kan gå til, når der er brug for at tænke højt, reflektere eller være lidt sårbar.”

3) Interessenternes forventninger skal holdes i skak. Bestyrelsesformanden bør også gå ind i interessent-arbejdet. De skal kunne balancere krav og forventninger fra et voksende netværk af eksterne aktører – alle med deres egne agendaer. Flere formænd beskriver følelsen af at stå i krydsilden. Som en formand sagde: “Nogle gange står man som formand mellem ESG og bundlinjen, mellem langsigtede forandringer og kvartalsregnskaber.”

4) Successionsplanlægning. Få beslutninger har større betydning for en virksomheds fremtid end valget af den næste CEO. Alligevel bliver efterfølgerplanlægning ofte udskudt – og i nogle virksomheder opfattes det stadig som tabu.

Men tiderne er ved at skifte. Flere bestyrelser begynder nu at tale åbent og løbende om succession. De bedste bestyrelser har altid en opdateret nødplan klar, som kan sættes i gang med det samme – ikke efter seks måneders søgning. Som en formand sagde: “Man venter jo ikke med at købe en brandslange og lære at bruge den, til det brænder. Man forbereder sig – uanset om branden opstår eller ej.”

5) Hold bestyrelsen opdateret og relevant. Løbende fornyelse i bestyrelseslokalet er helt afgørende. Derfor arbejder de mest fremsynede bestyrelser systematisk med rotationsordninger og tidsbegrænsede mandater – for lang tid i samme stol kan skabe blinde vinkler. Men fornyelse skal balanceres med kontinuitet. For stor udskiftning kan hæmme samarbejdet. For lidt kan føre til stilstand.

6) Fremtidens bestyrelse. Den klassiske bestyrelsesmodel med pensionerede topchefer og branchekendte profiler er ved at miste sit greb. I dag er det ikke titler, der tæller, men kompetencer. Bestyrelser søger medlemmer der har teknologiforståelse, ESG-erfaring og globalt udsyn.

Hvert enkelt bestyrelsesmedlem skal gøre sig fortjent til sin plads. Det rejser også et vigtigt spørgsmål: Har man brug for specialister eller generalister? De fleste formænd, giver udtryk for, at det handler om balance. “Vi vil ikke have bestyrelsesmedlemmer, der kun kan én ting”, fortæller en formand.

MAL

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind