Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulEvaluering Af CeoSkal ledere have svar på alt? Nej, men være nysgerrige

Skal ledere have svar på alt? Nej, men være nysgerrige

Nogle topledere tror fejlagtigt, at de skal have svar parat på alt. Men så skyder de sig selv i foden. De stopper med at stille spørgsmål, med at være nysgerrige og åbne – og det ender med at spænde ben for dem. Konsulenthuset Russell Reynolds dykker ned i værdien af nysgerrighed, hvorfor den er så vigtig, og hvordan man kultiverer den.

Når ledere i løbet af et arbejdsliv, kravler op ad karrierestigen og opsamler erfaring, har de efterhånden prøvet lidt af hvert. De ved meget – men ikke alt. Problemet opstår, når de tror, at de ved alt, kan svare på alle spørgsmål, og løse alle problemer. For det er aldrig sandheden. Det kan føre til, at man som topleder bliver selvtilfreds og stoler for meget på egen dømmekraft. Egoet tager over, hovmod opstår.

Det ender typisk med, at man som leder sidder fast. Bruger samme metode som man plejer i stedet for at søge nye løsninger. Baserer alt på tidligere erfaring, i stedet for at søge nye indsigter. En stagnation, som i sidste ende hæmmer en som leder – især i en verden i konstant forandring, hvor viden og evnen til at tilpasse sig er altafgørende.

Succesfulde ledere har en anden tilgang. Fremfor alt er de nysgerrige. De fremmer løbende læring, stiller spørgsmål, er åbne for nye ideer og relationer. De er villige til at blive udfordret, og de har ikke noget imod at blive sagt imod. Målet er jo, trods alt, at skulle præstere bedst muligt – og det opnås blandt andet ved at være nysgerrig.

Men nysgerrighed bør bruges strategisk. De mest effektive ledere strukturerer deres nysgerrighed målrettet, så det ikke ender i kaos. Hvis man stiller spørgsmål til alt, bliver det uhensigtsmæssigt og kan forstyrre fokus. Man kan komme til at bruge unødvendige ressourcer og gå ned ad veje, der ingen steder fører hen.

Det handler om at skabe en kultur, hvor nysgerrighed og læring er en naturlig del af hverdagen under kontrollerede forhold. Hvis man formår dette, kan det bringe følgende fordele:

1) Optimal problemløsning. Nysgerrige ledere har et åbent sind, når de står overfor et problem. De anvender ikke blot de samme løsninger, som de plejer. I stedet ser de på problemet fra flere vinkler, graver dybere, analyserer og bringer utraditionelle løsninger i spil.

2) Bedre beslutningstagning. Nysgerrige ledere søger aktivt efter information, der udfordrer deres antagelser. De vil altid gerne gøres klogere. Denne konstante jagt på viden sikrer, at de har en bred mængde informationer og flere perspektiver, før de træffer beslutninger. Det resulterer i mere informerede og afbalancerede beslutninger.

3) Mere succesfulde transformationer. Nysgerrige ledere er mere åbne overfor forandring. De er i stand til at ændre strategier, omfavne ny teknologi og lede deres teams gennem transformationer med både tillid og entusiasme.

4) Stærkere relationer. Nysgerrighed skaber ægte interesse for andre, hvilket fører til dybere og mere meningsfulde relationer. Nysgerrige ledere stiller spørgsmål, lytter opmærksomt og forsøger altid at forstå forskellige perspektiver.

5) Kontinuerlig vækst. Nysgerrighed er en vigtig drivkraft for personlig udvikling. Nysgerrige ledere er mere tilbøjelige til at træde ud af deres komfortzone, være åbne og fleksible. De bliver ved med at holde sig opdateret og forbedre deres færdigheder. Som konsekvens forbliver de relevante.

Hvordan bliver man en mere nysgerrig leder?

1) Man bør starte med sig selv. De bedste ledere er nysgerrige på sig selv. De kender sig selv, ved hvad der udløser stress og ved også hvordan de skal komme ovenpå igen.

2) Et stærkt netværk. Ledere har brug for brede netværk – både internt, eksternt og på flere niveauer. De bedste ledere modtager input fra mange forskellige vinkler.

3) Inkludér andre perspektiver bevidst. Dygtige ledere inkluderer perspektiver fra alle hjørner i deres beslutningsprocesser. Uanset hvor skarp en leder end måtte være, vil de klare sig bedre, hvis de aktivt inddrager andre, når der opstår udfordringer. Kunsten at spørge om hjælp, få input og medtage andre perspektiver er uden sammenligning. Man skal modstå fristelsen til at klare alt alene.

4) Storytelling. At være historiefortæller kan være en effektiv måde at udvise autenticitet og sårbarhed på. Dog skal man sikre sig, at ens historie ikke lyder overfladisk eller påtaget. Her giver det mening med øvelse og feedback for at udvikle et par fængende historier.

MAL

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind