Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsidePraktisk BestyrelsesarbejdeToplederens løn i den meningsfulde virksomhed

Toplederens løn i den meningsfulde virksomhed

Topledernes samlede aflønning er over tre årtier steget markant mere end medarbejderes aflønning. På den ene side kan virksomheder skyde sig selv i foden, hvis de blindt underlægger sig offentlighedens forargelse over tårnhøje cheflønninger. På den anden side bør de forholde sig til den, lyder vurderingen i rapport.

Kommentatoren David Trads foragter alt det, som Nets-direktør Bo Nilsson står for, skrev han i sin blog på Jyllands-Posten . Anledningen var den velkendte personlige bonus på en halv mia. kroner, efterfulgt af et underskud i selskabet af samme størrelsesorden. Med de hårde ord er Trads vel inden for Institut for Menneskerettigheders definition af hate speech. Men han udtrykker givetvis en holdning, som mange deler. Og det er Nets og alle andre selskaber, som udbetaler gigantiske lønninger til deres ledere, nødt til at forholde sig til.

Men trods de opsigtvækkende eksempler, som Nets, er området langt fra entydigt, fremhæver Big Innovation Center (BIC) i en rapport om ”den meningsfulde virksomhed,” som tidligere har været omtalt i Økonomisk Ugebrev Ledelse. BIC understreger, at virksomhederne er nødt til at tage vreden over eksorbitante lønninger og bonusser alvorligt.

Det erkendes også, at der er tilfælde, hvor den udbetalte aflønning ikke er velbegrundet. Men samtidig er der mange myter forbundet med emnet. Eksempelvis er det ikke entydigt sådan, at ledernes aflønning er eksploderet, og i mange tilfælde kan det være skadeligt for alle parter blot at skrue ned for lønpakkerne.

Nuancerede undersøgelser
BIC fremhæver, at mange undersøgelser om lederaflønningen fra efter 1998 (hvor der kom krav om offentliggørelse af cheflønninger) frem til finanskrisen afdækker, at CEO lønningerne steg dramatisk, også i forhold til afkastet på aktiemarkedet. Men både i perioden forinden og efterfølgende faldt CEO lønningerne faktisk, relativt til investorernes afkast. Bundlinjen er, at ser man på hele perioden fra begyndelsen af 1980’erne, hvor erhvervslivet for alvor blev globaliseret, og til nu, er der – i hvert fald i Storbritannien – et nogenlunde sammenfald mellem afkast på aktiemarkedet og topchefernes lønstigninger.

De menige medarbejdere vil naturligvis snarere sammenligne med den løn, de selv modtager. Her er det sandt, at de er faldet langt bagud i forhold til topcheferne. Men de er også faldet tilsvarende langt bagud i forhold til andre specialister med særlige kompetencer.

Hvor topchefernes lønninger og bonusser nok er meget synlige, går man således skævt af problemstillingen, hvis man tror, at den specielt handler om dem. Det gør den ikke. Endvidere fremhæver BIC, at det ikke kun er i børsnoterede virksomheder, at topcheflønningerne er steget. Det samme ser man, når kapitalfonde, som ellers typisk vil komme med den udtalte hensigt at skære omkostninger til, overtager en virksomhed. De betaler markedsprisen for at få den bedste mand på posten.

Det vil måske ikke i sig selv være nogen stor trøst for medarbejderne, at de lønmæssigt er faldet bagud for mange andre end deres chef. Men de skal gøre sig klart, hvad deres interesse nøgternt set er. Eksempelvis vil en dyr, men dygtig, topchef måske skabe fremdrift i virksomheden, så der er grundlag for bedre løn til de menige medarbejdere og højere jobsikkerhed – end i den kriseramte virksomhed. I mange tilfælde skaber den høje chefløn altså nogle incitamenter, som stiller alle i virksomheden bedre, målt i penge.

Konkrete anbefalinger
Det fører alt sammen frem til fem anbefalinger om, hvordan den ”Meningsfulde virksomhed” bør agere i forhold til toplederlønninger:
• Man kan ikke se isoleret på topledelsens lønninger. Den må sammenlignes med de øvrige ansattes lønninger.
• Omhyggelig kontrol og forarbejde må sikre, at virksomheden ikke forfalder til uberettigede stigninger i lederaflønningen. I en del tilfælde, hvor der er givet usaglige lønstigninger, skyldes det, at man uden videre omtanke har reageret på lønstigninger i andre virksomheder.
• Fokus på ledelsesaflønning er afgørende for at genopbygge tilliden fra offentligheden.
• De menige medarbejdere må inddrages i dette arbejde.
• Der er behov for at forberede transparensen omkring lederaflønning, herunder også sammenhænge med andre lønninger i virksomheden og de konkrete KPI’er, der udløser bonus til topchefen.

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind