Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsidePraktisk BestyrelsesarbejdeBestyrelseskompetencerCFO rykkes længere frem i strategiarbejde

CFO rykkes længere frem i strategiarbejde

CFO’erne bør have en langt stærkere strategisk rolle end hidtil – næsten på lige fod med de administrerende direktører. CFO’erne beskæftiger sig med stort set de væsentlige emner, som CEO’erne – og bestyrelsen – tager sig af. De skal ikke bare være en ”Mister No!” De skal være med til at udforme nye muligheder og alternativer til den eksisterende strategi, men altså på basis af CFO’s analytiske arbejde og talknuseri. Man kan måske sige, at det kølige overblik skal opprioriteres.

Sådan lyder vurderingen i en rapport fra Deloitte. Den bygger bl.a. på godt 500 sessioner, som Deloitte har gennemført i sit CFO-program CFO Transition Lab. Rapporten kommer med interessante konklusioner og spørgsmål, som enhver bestyrelse må tage alvorligt, og som måske fører til et grundlæggende skifte i CFO’ernes rolle. Hvorfor er en CFO nødvendig i den strategiske udvikling? Hvordan kan han eller hun yde et særskilt bidrag i forhold til CEO’erne?

Der er nok ikke mange, der forventer at CFO’en er en visionær person, eller dyrker en stor kontaktflade internt og eksternt – lige bortset fra analytikerne og finanssektoren for en børsnoteret virksomhed. Rapporten fremlægger dog gode argumenter for at inddrage CFO’erne i virksomhedens strategi, netop ved at trække på den finansielle disciplin og no-nonse tilgang til arbejdet.

En CFO skal altså ikke blot udpege risici og trække i håndbremsen. Der er behov for – i nutidens omskiftelige erhvervsliv – at CFO’en påtager sig en fremadrettet rolle som en person, der ikke bare forvalter det eksisterende gods, men som er med til at skabe fremtidens værdier, f.eks. ved at komme med alternative muligheder. Rapporten nævner fire funktioner, som en CFO kan påtage sig i en udvidet rolle:

1. CFO’en kan være én, der så at sige svarer på alle de strategiske udfordringer, der foreligger. Det er især vigtigt i stærkt decentrale virksomheder. CFO skal være meget aktiv for at få data fra alle involverede, og CFO’en skal have en stærk afdeling, så en større vifte af data kan bruges i topledelsens strategiske arbejde.

2. CFO’en kan være en udfordrer for CEO’en og bestyrelsen ved meget mere aktivt at gå ind i en vurdering af risiciene ved forskellige strategier og det afkast de forskellige strategier kan give. CFO’en skal i dette tilfælde ikke bare kunne sige nej, men skal være parat til at komme med bud på en fremtidig satsning. Men det kræver, at CFO’en har adgang til flere data fra hele organisationen, end der er tradition for, og CFO’en skal altså have lov til at kunne udfordre de forskellige afdelingers strategier og ageren. CFO’en går dermed ind på CEO’ens bane.

3. CFO’en kan også gå et skridt videre og fungere som en arkitekt, der kommer med konkrete forslag til nye strategier og aktiviteter, men med basis i det finansielle område. CFO’en skal kunne gå ind i diskussionen ved at udvikle finansielle løsninger til visionære tiltag. I denne funktion vil en CFO også skulle sige ja. Det betyder, at CFO skal inddrages i strategiske diskussioner lige fra starten. Det kræver, at finansafdeling bliver stærk, så den kan løfte opgaven, og så CFO’en kan frigøres til en del strategisk arbejde. Afdelingen skal være en pro-aktiv partner i ledelsen.

4. Endelig kan CFO’en blive en førende partner over for CEO’en (rapporten sidestiller ikke CFO med CEO, men den kommer tæt på). CFO’en vil dermed få en rolle som én, der transformerer, dvs. som er med til at skabe forandring. Det er ikke just dét, de fleste forbinder med finansdirektøren. Men i denne funktion er CFO’en direkte med til at skabe den fremtidige strategi. CFO’en skal f.eks. komme med forslag til frasalg, vel at mærke ikke bare for at få penge i kassen, men for at kunne bruge provenuet på nye strategiske tiltag, der skal kunne give en endnu større indtjening. CFO’en kan også være en partner i vurderingen af, hvordan der f.eks. kan skaffes nye kunder for derved at styrke finanserne.

Kort og godt: CFO’erne skal sidde med ved det strategiske bord, men de skal gøre sig fortjent til det, netop ved at komme med et velkvalificeret, nærmest dokumenteret, modspil. Derfor skal CFO’erne stille flere kritiske spørgsmål på alle omåder, og de skal altså især gøre det for at finde nye vækstmuligheder – og ikke bare for at passe på bundlinjen.

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind