Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideBestyrelsesformandens GuideBestyrelsen bør være selskabets ambassadører

Bestyrelsen bør være selskabets ambassadører

Hele selskabets bestyrelse bør spille en langt mere aktiv og offensiv rolle i forhold til offentligheden og inden for investor relations.

I en amerikansk bog med titlen „Board Perspectives: Adding Value Through Investor Relations“ argumenteres for, at hele selskabets bestyrelse bør spille en langt mere aktiv og offensiv rolle i forhold til offentligheden og indenfor investor relations. Bogen gennemgås af det anerkendte amerikanske tidsskrift „The Corporate Board“ som indgår i ugebrevets internationale medieovervågning, og som danner grundlag for denne artikel.

Hovedbudskabet er, at bestyrelsen bør deltage meget mere aktivt i selskabets kommunikation med omverdenen, ikke mindst i forhold til investorerne. Traditionelt har bestyrelsesmedlemmerne ikke deltaget i investorpræsentationer, med at udarbejde pressemeddelelser og kommunikere selvstændigt med virksomhedens interessenter. Traditionelt har det kun været formanden for bestyrelsen, som har udtalt sig. Men på den måde udnytter man altså ikke de oplagte „ambassadører“, selskabet råder over:

Der er to gode grunde til at fremme denne udvikling: For det første er det vigtigt, at de enkelte bestyrelsesmedlemmer har stærk fornemmelse og forståelse af investorernes behov, ønsker og spilleregler. For det andet kan bestyrelsesmedlemmerne faktisk optræde som selskabets ambassadør i forskellige sammenhænge.

Budskabet lyder også, at bestyrelsens deltagelse i kommunikationen kan styrke tilliden til virksomheden, da det også understøtter opfattelsen af, at bestyrelsen agerer selvstændigt og uafhængigt. Det handler ikke om at opfinde ny kommunikation, men om at udvide den aktuelle eksterne kommunikation for at opnå et større afkast i form af investorers og analytikeres forståelse af og støtte til virksomheden.

Det påpeges, at der er risiko for, at der i visse situationer kan komme meldinger, som ikke passer helt sammen, medmindre der sker en koordinering af præsentationerne. Ved at flere forskellige bestyrelsesmedlemmer optræder, gives interessenter et indtryk af, at der er flere personer, som har styr på og overvåger „butikken“.

Den „nye“ kommunikation kan etableres omkring en række forskellige begivenheder:

Generalforsamlingen: Deltager alle bestyrelsesmedlemmer i generalforsamlingen, og bidrager enkelte eller alle bestyrelsesmedlemmer med kommentarer eller præsentationer. Med etablering af bestyrelseskomiteer har formanden for aflønningskomiteen mulighed for at redegøre for direktionens aflønningsforhold, og formanden for revisionskomiteen kan præsentere revisorerne og redegøre for, hvordan den interne risikostyring er skruet sammen.

I selskaber uden komiteer kan præsentationen leveres af udvalgte bestyrelsesmedlemmer.

Redegørelse om corporate governance: Som bekendt er corporate governance i høj grad spørgsmål, som fastsættes af bestyrelsen, da emnet vedrører den overordnede ledelse af selskabet og relationer til interessenter og direktion. En grundig redegørelse fra bestyrelsen om selskabets syn på corporate governance vil kunne øge tilliden til selskabet og give en bedre forståelse af, hvordan det har indrettet vigtige ledelsesprocesser.

Synspunktet er, at selskabet også kan skabe forøget tillid ved at redegøre for andre holdninger end de gængse corporate governance-anbefalinger. Bestyrelsen kan også redegøre for, hvordan den ser på selskabets udvikling indenfor dette felt.

Offentlighed og omdømme for bestyrelsen: Udgangspunktet er her, at de enkelte bestyrelsesmedlemmers (og direktørers) offentlige handlinger og omdømme har betydning for den måde, de formår at kommunikere på i forhold til omgivelserne. Også hvis det drejer sig om private forhold eller begivenheder tidligere i deres erhvervskarriere.

Det nævnes dog, at hvis der først er klare skandaler eller lignende, hjælper det sjældent særligt meget, hvis bestyrelsesmedlemmerne og direktøren er højt profilerede erhvervsfolk. Der er set mange eksempler på markante erhvervsfolk, som ikke har kunnet „beskytte“ selskabet mod skandaler eller anden negativ presseomtale udløst af konkrete begivenheder.

Holdningen er, at hvis et bestyrelsesmedlem er involveret i en „sag“ i en anden virksomhed, gælder det om at holde lav profil og ikke knytte offentlige kommentarer hertil. Er der tale om en privat handling, som er relateret til selskabet, eksempelvis mistanke om insider handel, bør selskabet først og fremmest tænke på eget omdømme og ikke bestyrelsesmedlemmet.

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind