Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind

Vigtig byggeklods i digital strategi: SEO

For at opnå succes som virksomhed i dagens digitale verden kræver det, at den overordnede strategi spiller sammen med det digitale landskab. De er uadskillelige, lyder budskabet i en analyse fra SEO-bureauet Bonzer, der i en ny ebog beskriver de konkrete udfordringer, virksomheder står overfor. Den helt store digitale udfordring er at skabe synlighed, og her er et centralt redskab SEO, skriver Thomas Bogh fra Bonzer, der på kundelisten blandt andet har Modstrøm, Contractbook og Artland.

I 2019 sker der flere søgninger end nogensinde på verdens største søgemaskine Google, faktisk over 3,5 milliarder i døgnet. Udvikling mod flere søgninger understøtter et mønster, som har været undervejs i mange år: Digital tilstedeværelse er alene af den grund blevet fundamentalt for den enkelte virksomhed, for at nå ud til sine kunder.

Search Engine Optimization, SEO, er den metode, der kan føre virksomhederne frem i kundernes søgeresultater. Alligevel ser man stadig større og veletablerede virksomheder, som ikke evner at få sin overordnede vision til at spille sammen med den digitale profil. Her er SEO et bindeled, der altså kræver ligeså meget fokus som visionen selv.

Vi ser SEO som afgørende, fordi det ikke kun optimerer virksomheden til at blive høj prioritet hos Google, men også fordi det er med til at gøre hele virksomheden stærkere digitalt. Med andre ord er integration af SEO i virksomhedens forretningstænkning med til at gøre brandet stærkere i hele det digitale univers. Det forøger simpelthen den spillebane, som alle virksomheder arbejder under for at tjene sine penge.

SEO skal være et bindeled mellem afdelinger

I 2020 forventes det, at erhvervslivet alene i USA vil anvende mere end 80 milliarder dollar på SEO services. Det er altså investeringer, der gennem en bredere digital tilstedeværelse forventes at skabe merværdi. Men for at opnå succes, skal investeringen placeres i en skalerbar struktur. For at dette kan lade sig gøre, skal alle afdelinger i virksomheden arbejde sammen om et fælles mål, der bygger på digital tilstedeværelse.

Organisationers digitale strategi skal altså forankres dybt i virksomhedens kultur, men hvor teknologi er i fokus. For mange virksomheder er SEO ikke blot en del af virksomhedens strategi. Mange steder bør den være grundlaget for den samlede strategi. Hvor SEO tidligere blev anset for at være et delelement for at få flere besøgende, kan dette redskab være med til at sikre, at virksomheden overhovedet har en plads blandt de bedste virksomheders i sin branche.

Hvad betyder det for din virksomhed?

Som bestyrelse skal man tage stilling til, hvad der er det bedste træk for organisationen i relation til SEO. Derfor skal man også finde ud af, hvordan man bedste anvender mulighederne i SEO for at opnå de ønskede mål. SEO bygger på, at man gennem sin platform via både content på sit website og links fra relevante medier, gør sig populær hos søgemaskinerne.

På den måde kan virksomheden blive et førstevalg for de mange søgende hver dag på Google. Tilstedeværelsen på søgemaskinerne kan være helt afgørende for virksomhedens eksistens, da flere forbrugere og andre kunder bruger søgefelterne som deres centrale indgang til søgning efter produkter, information – ja alt hvad hjertet og hjernen begærer.

Også for etablerede virksomheder, som har stået stærkt i lang tid, gælder det om ikke at hvile på det traditionelle fundament, som indtil nu har fungeret fint på andre kanaler. For forbrugerne bevæger sig på i stigende omgang på Google i dag – og i mindre grad i de fysiske butikker. Forbrugeradfærden er altså under hastig forandring, og det er livsnødvendigt, at man som virksomheder forholder sig til dette .

Eksempelvis Fona var en velfungerende fysisk elektronikbutik, der blev overhalet indenom at ændrede indkøbsmønstre i den digitale verden. Trods FONAs størrelse var elektronikkædens ledelse ikke god nok til at møde den digitale udvikling og hermed gøre sig skarp på kanaler som netop Google. Det er til trods for, at søgninger efter netop elektronik på Google aldrig har været større, end de er i dag.

Search intent er et buzzword

En afgørende faktor for, om man overhovedet opnår succes på Google er ‘search intent’. Dette er et stort buzzword inden for SEO og handler om, hvorvidt vi som virksomheder rent faktisk imødekommer forbrugernes behov, og lever op til deres intention bag søgningen. Her er det vigtigt, at man ikke kun fokuserer på at rangere på søgninger med mange søgninger – der skal også være en mulig konvertering bag søgeresultatet. Det kombinationen af dette, som kan få din virksomhed til at vækste digitalt.

Det kan være en direkte trussel for virksomhedens synlighed på nettet ikke at være tilstede på de vigtigste keywords på Google. Men det kommer ikke fra den ene dag til den anden.  Vi fokuserer på to især dele, som skal danne et samlet mindset, nemlig drive og kompetencer.  Man skal i forlængelse af sin vilje til vækst været drevet af hele tiden at være opdateret på, hvad der bevæger sig på de tre vigtige områder; content, linkbuilding og teknisk optimering.

Hvor teknisk optimering bygger på en hjemmesides fundamentale struktur som opbygning og hastighed på websitet, er content alt det indhold, som en bruger møder på siden. Dette er denne samlede profil, som udgør hver en digital platform, og som alle ønsker kommer ud til flest mulige. Det er her det kendte udtryk ”linkbuilding” kommer ind i billedet, som bygger på alle de sider på nettet, som henviser til netop din side – et virtuelt like kan man sige. Formår du at samle disse tre gyldne områder og samtidig lever op til search intent, er du godt på vej til at vækste digitalt i de næste mange år frem.

Den amerikanske search ekspert, Jessica Bowman, er en af de store fortalere for integration af SEO i virksomheder. Hendes pointe er, at alle virksomheder hver eneste dag påvirkes af SEO, uanset om de ved det eller ej. De store virksomheder træffer “multi-million dollar decisions”, som enten hjælper SEO eller direkte skader det, da SEO er en del af hele den digitale profil. Så længe SEO ikke er klart defineret, bevæger man sig frem i blinde, hvad Google angår.

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang

I denne temaudgave fra Bestyrelsesguiden graver vi os ned i nogle konkrete gode råd omkring digital markedsføring, trends inden for ehandel og vigtigheden af at arbejde med SEO. Bestyrelsesguiden indeholder rigtig mange artikler om hvordan virksomheder kan indrette og arbejde med digital strategi. Her går vi helt ind i maskinrummet og giver nogle konkrete praktiske råd om, hvad virksomheden skal være opmærksom på.


Artikler i temaet:

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind