Hvilke tendenser optager verdens topledere netop nu? Det har McKinsey kortlagt i en omfattede undersøgelse: Tre tendenser fylder mest på topchefernes agenda, nemlig digital disruption, makroøkonomisk usikkerhed og geopolitiske brændpunkter.
Konsulentfirmaet McKinsey har spurgt CEO’er for verdens største virksomheder, hvilke trends der har størst indflydelse på deres arbejde i 2023. Tre emner får markant højere prioritet end andre, nemlig 1) nye disruptive digitale teknologier, 2) risikoen for langvarig høj inflation og makroøkonomisk afmatning og 3) eskalering af den geopolitiske situation.
Her gennemgås de tre højest prioriterede temaer i CEO’ernes håndtering af situationen:
Digital disruption. Digitale teknologier er fortsat i førersædet ved topledelsens vigtigste prioriteringer. Især tre punkter bliver fremhævet som fokusområder:
1) Anvende ’advanced analytics’ til at skabe konkurrencefordele. Der er stadig store fordele at høste ved at se dybere ind i anvendelsen af data. Lanceringen af ChatGPT er blot et eksempel på de endnu uanede muligheder, der ligger gemt her. Der ses et kæmpe potentiale i bedre forbrugerindsigter, fremtidsforudsigelser og anbefalinger til beslutningstagere.
2) Forbedre cybersikkerhed, da truslen om cyberangreb er stigende. Man bør overveje modernisering af sin interne og eksterne infrastruktur, udføre løbende kontrol af cybersikkerheden og optræne medarbejdere til at være mere opmærksomme på eventuelle brud.
3) Automatisere arbejde og processer, da manuelt arbejde bør undgås, hvor det kan undgås. Herunder reducere administrative opgaver og dermed optimere processer. Kort sagt, mindske rugbrødsarbejde ved brug af teknologi.
Makroøkonomisk usikkerhed. Høj inflation og generel stor makroøkonomisk usikkerhed har fået CEO’er til at skære ned på omkostninger samtidig med at gribe de muligheder, nedturen byder på. Fokus har været:
1) Reducere driftsomkostninger, da virksomheder bør agere tidligt for at mindske omkostninger, før den faktiske nedtur, og det giver grundlag for at komme stærkere ud af krisen end deres konkurrenter. På den måde står de meget stærkere, når markedet vender igen.
2) Redesigne produkter og services for at tiltrække nye kunder og holde på de eksisterende. Det giver mening at gå offensivt til værks, når resten af verden fokuserer defensivt. 3) Revurdere antagelser for at undersøge om de økonomiske og strategiske antagelser stadig holder stik – og hvis de ikke gør, justere strategien derefter. At være omstillingsparat og tilpasse sig det omskiftelige marked er altafgørende. CEO’er bør revurdere deres strategi løbende.
Geopolitisk uro. Der er konsensus blandt CEO’erne i opfattelsen af det geopolitiske landskab som værende på vej ind i en ny æra. Man bør have en gameplan klar med flere potentielle scenarier for, hvad der sker i de mest presserende brændpunkter. Tre fokuspunkter for CEO’erne er: 1) Mere compliance. Mange virksomheder udvider og forbedrer deres screening af kunder og samarbejdspartnere.
2) Robust leverandørnetværk. De dygtigste CEO’er har allerede adresseret de faldgruber, der er i deres forsyningskæde. Næste skridt er løbende at optimere og sikre, at forsyningskæden og netværket af leverandører er robust, modstandsdygtig og tilpasset omstændighederne.
3) Overvågnings- og varslingssystemer. Succesfulde ledere ved, at man bør have effektive varslingsindikatorer. Evnen til at handle hurtigt i krisetider kan potentielt vende en trussel til en mulighed.
Talent, Ways of Working, Klima
De næste dagsordenener, som også ses som vigtige, er:
Talent. Efter flere år med fokus på at hjælpe medarbejdere igennem pandemien og andre udfordringer, er det nu tid til igen at fokusere på medarbejderperformance og dermed intensivere vurderingen af arbejdsindsatsen.
Ways of Working. Derudover forventer man også at medarbejdere i 2023 vil være mere fysisk til stede, både hos kunder og på kontor. Grunden hertil er, at det i sidste ende er godt for både medarbejdere og kunder – det øger mentorskab, bygger fællesskab, kickstarter innovation og skaber en stærkere følelse af mening på arbejdspladsen.
Klimaforandringer. CEO’er er stadig interesserede i at skabe positive resultater på klimafronten. Især hvis der kan genereres omsætning på den grønne omstilling, altså hvor det giver mening både økonomisk og miljømæssigt at sætte ind.
Morten W. Langer