Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind

Byggesten til en innovativ virksomhed

Nogle topledere, eksempelvis afdøde Steve Jobs fra Apple, bliver kendte for at være innovative helt ind i sjælen. Men omvendt behøver topchefen ikke være innovativ, for at virksomheden skal være det.

På dansk grund har f.eks. Lars Rebien Sørensen i Novo Nordisk og Niels Jacobsen i William Demant gennem mange år stået i spidsen for virksomheder, der har skabt svimlende milliardværdier på innovation. Men uden at de to topledere selv – i hvert fald udadtil – er kendte for personligt at være mere innovative end folk er flest.

Så måske er det i virkeligheden slet ikke vigtigt, at topchefen selv skal besidde en innovativ kraft, men blot at han/hun forstår den, og dyrker den i sin organisation.

En undersøgelse fra rekrutteringsvirksomheden Korn Ferry indikerer, at det faktisk er tilfældet, eller i hvert fald, at der på dette felt sker en nuanceret vekselvirkning mellem topleder og medarbejdere. Det viser sig, at de topledere som er højt ranket inden for innovation, målt på deres virksomheders faktuelle performance, bag sig har en betydeligt højere andel af innovative medarbejdere end den gennemsnitlige virksomhed.

For at kunne nå denne konklusion skal Korn Ferry naturligvis have et redskab til at måle innovativ kraft hos den enkelte medarbejder. Selskabet beskriver dette redskab i en artikel . Og med det redskab i hånden kan virksomheder også se, hvilke egenskaber de selv skal lægge vægt på hos ansøgere, hvis målet er at blive mere innovative.

Sagen er, at vi alle har en intuitiv fornemmelse for, hvad det vil sige at være innovative. Men den intuitive fornemmelse holder ikke i sig selv. For det er eksempelvis ikke nok, at en medarbejder har en stærk impuls til at gå nye veje. Vedkommende skal også kunne skelne mellem gode og dårlige veje, og man skal have udholdenheden til at stå igennem skuffelser og tilbageslag. Korn Ferry finder, at den innovative kraft består af fire forskellige egenskaber:

Kreativitet er det, man typisk forbinder med innovation. Det indebærer at få nye ideer – men også mere end det. Nemlig nysgerrighed, mental fleksibilitet, evnen og viljen til at tilpasse sig ændrede vilkår og forståelse for virksomhedens produkter og strategi. Kreativiteten er ofte drevet af, at personen bliver mere motiveret af udfordringer end de fleste andre – at den spontane impuls ikke er at forlige sig med dårligdommene, men at finde spændende veje uden om dem.

Samarbejde er måske noget, man i mindre grad forbinder med den innovative, som – i hvert fald i mytologien – ofte er den ensomme ulv, der i lang tid mest bliver venligt latterliggjort. Denne karakter findes også. Men i sidste ende er innovationen værdiløs, hvis ikke den kan bringes videre ud i organisationen, ligesom det i en udviklingsproces også er vigtigt at kunne tage imod kritik og ændringsforslag; selv når disse ikke er venligt formuleret. Derfor er kommunikative evner, sociale kompetencer, empati og endda ydmyghed ofte er en del af det innovative sind.

Mod er igen en af de egenskaber, som mere klassisk bliver forbundet med innovation. Udviklingsarbejde foregår altid under den risiko, at det hele kan blive kasseret igen, hvis det viser sig ubrugeligt, eller hvis man bliver overhalet af interne eller eksterne konkurrenter. Hvortil kommer, at nye ideer ofte vil blive latterliggjort. Det er imidlertid Korn Ferrys erfaring, at mod ikke blot er noget, man enten har eller ikke har i sig. Til en vis grad kan ledere lære det. Er de i en innovativ organisation, vil de hen ad vejen blive bedre til at håndtere risici.

Handlekraft (her valgt som mest rammende oversættelse af execution) giver næsten sig selv – men skal alligevel huskes. De fleste innovative virksomheder har givetvis oplevet, at ideer, set i bakspejlet, er blevet udført senere end ønsket og muligt, fordi de ”hang fast” blandt udviklerne. Der skal altså være nogle på holdet, som ser hele processen frem til målstregen for sig, og som ikke underkender de sidste led i kæden.

Måske ikke mindst af denne grund er det at lancere arbejde i grupper også det første af Korn Ferrys råd til virksomheder, der gerne vil være mere innovative. De øvrige råd fokuserer mest på at give plads til kreativiteten og intellektuelle processer – noget, som måske ikke falder naturligt i det organisatoriske hierarki.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind