Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsidePraktisk BestyrelsesarbejdeCEO-profil & CEO-skiftFremtidens leder: 2025-CEO’en er ærlig og modig

Fremtidens leder: 2025-CEO’en er ærlig og modig

Hvad kommer til at adskille fremtidens CEO fra nu­tidens CEO? Dette spørgsmål har optaget konsulent­huset Korn Ferry, som igennem de seneste par år har talt med adskillige CEO’er verden over om, hvad det vil kræve at være leder i fremtiden. Seks grundlæggende elementer går igen, på tværs af lande og industrier.

1) Led med formål. I dag er det ikke længere blot en mu­lighed, men en nødvendighed, at lede med formål. Både kunder, medarbejdere og andre interessenter forventer, at deres CEO er drevet af en dybere mening og har en klokkeklar vision, som de stræber efter at realisere.

Fremtidens CEO’er bør dermed være i stand til at for­ene virksomhedens mål med en større samfundsmæssig vision. Derved står de bedre rustet til at tiltrække og fast­holde talentfulde medarbejdere og opbygge dybere rela­tioner til kunder og interessenter.

2) Grib enhver mulighed. Kriser og udfordringer op­stå fra det ene øjeblik til det andet, og de kræver ofte om­gående handling. At være lynhurtig til at takle det ufor­udsete er afgørende, men ikke tilstrækkeligt. Det handler også om at gribe de muligheder, der kan opstå i kølvandet på disse udfordringer.

I virkeligheden bør forandringer betragtes som mu­ligheder for transformation. Det kræver, at man holder hovedet koldt og sindet åbent, selv når man står over for ukendt territorium. Man bør se den konstante turbulens som en chance for at omforme og genopfinde sig selv. Det handler om at bevare fleksibilitet, åbenhed og en positiv indstilling over for de udfordringer og muligheder, der dukker op undervejs.

3) Vær ærlig. En ærlig CEO har større succes med at engagere medarbejdere og opbygge tillid. Desværre kan direktører nogle gange virke mindre menneskelige, sær­ligt på grund af det følelsestomme corporate-sprog, der ofte bruges. For at opnå ægte engagement hos medarbej­dere er det nødvendigt at være mere autentisk og ægte i kommunikationen. Faktisk viser forskning, at en virksom­heds succes i høj grad afhænger af menneskelig ledelse. En leder, der motiverer sit team, skaber en arbejdskultur, hvor medarbejdere føler sig værdsat og inspirerede til at yde deres bedste.

For at opnå dette, skal man tale fra hjertet, tale med mennesker – ikke til, og vigtigst af alt, lytte og reagere på de bekymringer og idéer, der kommer fra ens medarbejdere.

4) Tag modige beslutninger. Som fremtidig leder er det afgørende at have modet til at træffe store og svære beslutninger. Evnen til at tage hurtige beslutninger vægtes højt, da tempoet, hvormed tingene sker i dag, er næsten overvældende. Det betyder, at ledere ikke altid vil have adgang til den sædvanlige mængde data, de er vant til at basere deres beslutninger på.

I stedet vil beslutningstagning i stigende grad skulle baseres på en vision og en forståelse af mulighederne i sigte. Dette kræver ikke kun mod, men også tillid til beslut­ningsprocessen. Det kræver, at man tror på sin evne til at analysere situationen og stoler på sin intuition.

5) Prioritér samarbejde og sammenhold. Fremti­dens ledere vil blive nødt til at stole mere på deres team end nogensinde før. I en hurtigt skiftende verden kan in­gen CEO klare sig alene. Man bør arbejde på at nedbry­de hierarkier og opbygge stærkere relationer til sit team. En nøglekomponent bliver evnen til at sammensætte det rette ledelsesteam og uddelegere så meget ansvar som muligt. Det kommer til at være afgørende for at frigive det fulde potentiale i virksomheden.

Derudover er det også vigtigt at åbne for samarbejde med andre, herunder konkurrenter, der står over for lignen­de udfordringer, virksomheder fra andre industrier og in­novative start-ups, der bringer nye perspektiver og idéer på bordet. Læring fra andre og samarbejde på tværs af græn­ser kan være en uvurderlig kilde til viden og innovation.

6) Vær dig selv. Fremtidens ledere vil i endnu højere grad blive bedømt ud fra deres autenticitet. Det indebæ­re at være ærlig omkring sine svage punkter og uperfekt­heder, og erkende, at man ikke altid har svarene, men at man er villig til at lære. Dette kræver, at man som CEO er parat til at være åben, menneskelig og tro mod sig selv.

Den nye generation af CEO’er er mere varme, ægte og frygter ikke at tale fra hjertet. De viser sårbarhed og er i stand til at udvise empati, ydmyghed og selvbevidsthed, alt sammen mens de arbejder målrettet på at opnå resul­tater. Det er ikke længere tilstrækkeligt at være en “corpo­rate machine”.

MAL

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind