Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsidePraktisk BestyrelsesarbejdeIngen nemme veje til F&U-succes

Ingen nemme veje til F&U-succes

Apple er verdens mest innovative virksomhed, og hvem beundrer ikke virksomheden for dens evne til at skabe produkter, der ændrer verden – og som skaber formuer til aktionærerne? Men faktisk er det hverken iderigdom eller penge, der gør virksomheder innovative, påviser årets udgave af undersøgelsen ”The Global Innovation 1000” fra Booz & Co., som også står bag Apples fornemme rangering.

Konklusionen er, at der er ikke nemme veje til at være i front med at bringe nye produkter til markedet – i stedet er det hårdt arbejde og god organisering af forsknings- og udviklingsarbejdet, så ideerne bliver omsat til virkelighed i form af markedsklare produkter, der gør tricket. Apple er kun på en 53. plads, når det gælder udgifter til forskning og udvikling. Samme mønster ser man for andre af de virksomheder, der ligger i toppen i henseende til innovative evner. De ligger normalt ikke i toppen når det gælder udgifterne til innovation.

Nok så overraskende viser en specialanalyse, at heller ikke virksomhedernes evne til at generere ideer til nye produkter giver noget stort afkast – om overhovedet noget – når det kommer til stykket. De virksomheder, der er særligt gode på denne front, har ganske vist større vækst i både omsætning og resultat før af- og nedskrivninger (EBITDA). Men når det gælder aktiekurserne, ligger de faktisk en anelse bagefter de virksomheder, der selv angiver at være dårlige til idégenerering.

Belønning for udvikling af idéer Derimod er belønningen i form af højere aktiekurser meget klar for de virksomheder, der angiver at være gode til at udvikle på ideerne. Disse virksomheder har i øvrigt også højere vækst i omsætning og EBITDA end deres konkurrenter. Undersøgelsen giver ikke noget klart svar på, hvorfor væksten i omsætning og driftsresultat hos de bedste idémagere ikke bliver belønnet med højere aktiekurser. En del af forklaringen kan være investorernes risikoaversion oven på finanskrisen, der har betydet, at vækstudsigter ikke bliver belønnet af investorerne i samme grad som tidligere. Et andet oplagt bud – som også må være i hvert fald en del af forklaringen – er, at væksten bliver spist op af udgifter, der slår igennem som afskrivninger, så der ikke er tilsvarende vækst på den endelige bundlinje.

Undersøgelsen tyder altså på, at den allerførste del af forsknings- og udviklingsindsatsen er meget dyr, i forhold til det afkast, den giver. Hvorimod afkastet i forhold til investeringen er højere i de senere udviklingsfaser. Dette forhold bringer fokus på, om virksomhederne agerer optimalt i de første forsknings- og udviklingsfaser. Kun 43 % af respondenterne i undersøgelsen mener, at deres virksomheder er effektive til at få ideer. Booz & Co. anfører, at det også er et område, hvor mange har kastet håndklædet i ringen, i erkendelse af de høje omkostninger, og i stedet forlader sig på at købe sig til idéerne, f.eks. gennem opkøb af mindre virksomheder i deres brancher.

Men undersøgelsen indikerer, at man kan have opgivet for hurtigt. I hvert fald er virksomhederne meget konservative i deres tilgang til at generere nye ideer. F.eks. har open source-teknikken, hvor man lægger sine aspirationer åbent frem og inddrager brugere, bl.a. på sociale medier, været meget hypet i medierne og på læreanstalter. Men i praksis er det, selv blandt de største virksomheder, kun hver sjette, der bruger det i en eller anden grad. I stedet forlader man sig på traditionelle instrumenter som markedsundersøgelser, tilbagemeldinger fra kunder og sessioner med brainstorm blandt virksomhedens medarbejdere.

Men for den vigtige fase med udvikling af ideerne, når de er opstået, kan Booz & Co. altså ikke, på basis af sin undersøgelse, give bedre råd end at tilknytte gode folk, og at være tro mod virksomhedens sjæl og strategi.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind