FINANS

Ledelse

Formue

Life Science

Samfundsansvar

Bestyrelsesguiden

Trader

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filtrer på kategorier
Årshjul
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
CEO-profil & CEO-skift
Ejerlederens bestyrelse
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Intern-Ekstern Kommunikation
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Temaserier
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Forside Praktisk Bestyrelsesarbejde Bestyrelsens håndtering af risici Omdømmerisici: Erhvervsledere frygter ukontrollable shitstorms

Omdømmerisici: Erhvervsledere frygter ukontrollable shitstorms

Tema: Ledelsesansvar 2018: Sociale medier og den lynhurtige åbne og altomfavnende digitale kommunikation mellem mennesker er en af de nye trends, som har åbnet for nye uoverskuelige risikoscener for erhvervslivet. Til gengæld er erhvervslederne nærmest blevet immune overfor al snak om konsekvenser af geopolitiske risici, handelskrige og Trumps uforudsigelighed.

Med fremkomsten af sociale medier, som kobler stort set alle forbrugerne sammen, er der opstået en ny mulighed, som erhvervsledere også opfatter som et våben, der kan anvendes mod dem. Ifølge Økonomisk Ugebrev Ledelses survey, som kortlægger erhvervsledernes risikosyn, udgør omdømmerisici den største trussel mod dem. Hele 47 procent af de adspurgte ser det som en stor og overhængende risiko, antageligt fordi den kan være meget vanskelig at kontrollere og styre.

På spørgsmålet om vurdering af risikograden af ”reputational risks, herunder udvanding af/skade på virksomhedens brand, shitstorms på sociale medier etc” siger 40 procent, at de ser stor risiko, og yderligere syv procent ser ”meget store risici”. Overordnet lyder spørgsmålet omkring de nye trends og de nye risici sådan: ”Hvordan vurderer virksomheden og dens ledelse graden af risici og eventuelt ledelsesansvar knyttet til aktuelle nye trends, relateret til blandt andet ”Big Data”, ”Artificiel Intelligence (AI)”, ”Blockchain” og ”Social media?”

Omdømmerisici scorer altså suverænt højest, mens de øvrige nye trends ikke scorer nær så højt på en risikoskala. Faktisk bedømmes en risikoparameter som effekterne af en global handelskrig og Trumps uforudsigelighed som overraskende lav, måske fordi der er snakket om overhængende geopolitiske risici i 4-5 år, uden at der rigtig er sket noget, i hvert fald ikke på de finansielle markeder og som negativ påvirkning af virksomhedernes salg og overskud.

Konkret lyder dette spørgsmål: ”Hvordan bedømmer du aktuelle geopolitiske risici, herunder krig, terror, kidnapning, undtagelsestilstand, handelskrig, boycot, embargo, handelsbarriere, Trumps uforudsigelighed, valutauro osv.” Kun fem procent af respondenterne ser det som en meget stor risikofaktor, mens andre 14 procent ser det som en stor risikofaktor. Hele 65 procent af respondenterne ser ikke nævneværdige risici på den geopolitiske scene.

De næststørste risikofaktorer med stor eller meget stor risiko ser omkring tyve procent af respondenterne på to andre spørgsmål: nemlig ”klimaforandringer og miljørisici, herunder forurening, myndighedskrav/påbud, ”grøn rapportering” etc” og ”industrispionage og krænkelse af immaterielle rettigheder”. Lavest risiko vurderes på denne parameter: ”Kulturelle forskelle i forbindelse med new market entries, joint ventures, sourcing til udlandet, rekruttering af medarbejdere globalt etc.”

Sådan har vi gjort

Økonomisk Ugebrev har udsendt et elektronisk spørgeskema til modtagere af Økonomisk Ugebrev Ledelse og publikationens gratis nyhedsmail. Vi har modtaget 70 svar på dette survey, hvor svarene er anonyme. Af respondenterne er 37 procent bestyrelsesmedlemmer og 44 procent direktører. 11 procent er revisor, advokat eller anden rådgiver. 23 procent har sit udspring i børsnoterede selskaber, og andre 20 procent kommer fra større ikke-noterede selskaber. 24 procent af respondenterne er i virksomheder, som ikke har en bestyrelses- eller en ledelsesansvarsforsikring. Det er betydeligt færre end da Økonomisk Ugebrev gennemførte et tilsvarende survey for fire år siden, hvor 36 procent af virksomhederne ikke havde en ledelsesansvarsforsikring. Dette års survey om ledelsesansvar er udarbejdet i samarbejde med rådgivningsfirmaet Riskpoint.

Seneste artikler

McKinsey: Læren fra Coronakrisen kan anvendes i klimakrisen

Selv om der er forskelle på de to kriser, coronakrisen og klimakrisen, først og fremmest i relation til tidshorisonten, kan virksomhederne, når hverdagen melder...

Guide: Syv gode råd om bestyrelsens fokus efter krisen

Artikelserie om ledelse under og efter COVID-19 krisen: Mange bestyrelser har haft deres første oplevelser med faktiske krisesituationer, de hidtil kun har forberedt sig til på...

Derfor rekrutteres danske topchefer næsten altid eksternt

I udlandet vækker det opmærksomhed, når en virksomhed hyrer en CEO udefra, og de interne rekrutteringer udgør det store flertal – 83 procent viser...

Seneste Temaer