Bestyrelsesguiden

Ledelser skal tænke på andet end profit

organisationsdiagram

742124

Den Meningsfulde Virksomhed. Knap 90 procent af alle virksomheders topchefer vurderer, at det bliver nødvendigt for deres organisationer at skifte fokus fra ”ren profit” til værdiskabelse for en bredere kreds af stakeholdere, viser survey. I en tid, hvor erhvervslivets omdømme ikke er for godt med erhvervsskandaler (OW Bunker), regnskabsfusk, hvidvasksager og skattelymisbrug, er der en stigende erkendelse blandt CEO’er og bestyrelser af, at det ikke kun handler om at skabe profit. Det er en gammel debat, men nu er det alvor.

Undersøgelsen viser grundlæggende, at en stor andel af erhvervslivets topchefer mener, at der er behov for at organisationerne skifter fokus fra ren aktionærtænkning til værdiskabelse for bredere grupper af stakeholdere, og det også er nødvendigt at arbejde mere langsigtet med virksomhedens strategi og forretningsudvikling – frem for efter kortsigtede finansielle mål. Det fremgår af en undersøgelse, som for nylig blev fremlagt ved en konference i regi af blandt andet the International Corporate Governance Network (ICGN) og the International Integrated Reporting Council (IIRC).

Behov for nyt paradigme
Kommentarerne til undersøgelsen understøtter, at der er brug for et nyt paradigme, hvor virksomheders succes vil afhænge af ”værdiskabelsen” for flere forskellige stakeholder grupper.

I det gennemførte survey er topledelserne blevet spurgt om, hvad de tror, der bliver afgørende for deres virksomheds langsigtede succes: 90 procent peger på det forhold, at de skal ”imødekomme forventninger og behov hos deres kunder.” 80 procent peger på profitabilitet og finansielt afkast for investorerne. Men ikke meget efter kommer med en svarandel på 75 procent ”inspiration og motivation af de ansatte.” Tankevækkende er det altså, at de moderne topledere ret beset skal tænke mere på deres kunder end deres aktionærer.

Et andet vigtigt budskab fra topledelserne er, at de skal til at vægte den langsigtede strategiske planlægning meget tungere. Hele 2/3 af de adspurgte topledere peger på, at de selv bør tænke mere langsigtet. Samtidig er der en klar overvægt af topledere, der mener, at investorerne helst ser, at virksomhederne tænker langsigtet. Det vil dog i høj grad afhænge af selskabets aktionærstruktur, idet typiske kortsigtede hedgefonde og spekulationsfonde næppe er enige i den vurdering.

79 procent af bestyrelsesmedlemmerne tror faktisk, at en mere langsigtet tilgang til strategi vil forbedre selskabets langsigtede værdiskabelse. Dette skal læses i sammenhæng med, at hele 93 procent mener, at det er vigtigt at kommunikere klart og tydeligt, hvordan virksomheden skaber værdi til de eksterne interessenter.

Men det gennemførte survey afslører også, at der er et gab mellem den ønskede og den faktiske eksterne kommunikation: ”Despite executives globally agreeing on the increasing value of understanding and communicating the value creation potential of their organisations, the survey clearly highlights a significant ‘knowledge and skills gap’ that needs to be addressed. Only a handful of executives feel that they currently have the management and reporting information to understand and interpret the future drivers of their business in order to make strategic decisions.”

Værdi af ekstern kommunikation
Under alle omstændigheder er der blandt bestyrelsesmedlemmerne en udbredt forståelse af, at netop den eksterne kommunikation kan anvendes til at skabe forståelse for virksomhedens muligheder for at skabe værdiskabelse på den kortsigtede, mellemsigtede og langsigtede bane. Hele 93 procent af de adspurgte bestyrelsesmedlemmer mener, at corporate reporting er altafgørende for at skabe forståelse for virksomhedens værdiskabelseshistorie.

Konklusionen lyder, at der ikke er én enkelt løsning på udfordringerne, men at ekstern rapportering rettet mod alle vigtige stakeholdere vil hjælpe med at skabe langsigtet succes. Budskabet er således, at bestyrelserne skal bistå den daglige ledelse med at adressere nogle af disse kommunikationsmæssige udfordringer, med henblik på også at fremme andre mål end profit, eksempelvis finansiel stabilitet og en bæredygtig udvikling.

”The concept of shareholder value can actually lead to dysfunctional short-termism, so there is need for a more long-term value creation initiative, especially in Wall Street.’ Purpose beyond profit is an imperative in today’s world and this will only be achieved through a better understanding and communication of the wider factors, which contribute to value creation and building successful relationships with a range of stakeholders,” hedder det.

Morten W. Langer