Bestyrelsesguiden

Den ”nye” CEO i krydsild fra flere sider

Erhvervslivets betydning for samfundet, og forventningerne til den rolle, topcheferne skal spille, har ændret sig dramatisk de seneste år. I forlængelse heraf har samfundets forventninger til CEO’en også ændret sig markant. Det store spørgsmål er, hvordan nutidens topchefer udvikler de nødvendige kompetencer, så de kan leve op til de nye krav. På baggrund af interviews med 150 topchefer har headhunterfirmaet Heidrick & Struggles udarbejdet en analyse ”The CEO Report” som forsøger at besvare spørgsmålet. Konsulentfirmaets udgangspunkt er, at CEO’erne som helhed ikke har formået at tilpasse sig til de nye krav, og det har de seneste år udmøntet sig i stadig kortere åremål som topchef for virksomhederne, og generelt dalende tillid til erhvervslivet i den brede offentlighed.

I undersøgelsen erkender mange af CEO’erne, at de på nogle planer ikke har udviklet sig tilstrækkeligt i forhold til omgivelsernes forventninger. De er måske nok opdateret omkring de tekniske ledelsesmæssige discipliner med henblik på at optimere forretningen. Men de kikser ofte på de forventninger, som stakeholdere og det omgivende samfund stiller. Det påpeges, at der er vanskeligt at balancere de to roller, som ikke altid er forenelige, og det rigtige ud fra den ene vinkel er ikke altid det rigtige ud fra den anden vinkel. I sidste ende handler det om at finde en balance for virksomheden, som også matcher personlige og organisationsmæssige ønsker og mål.

Ifølge Heidrick & Struggles stiller de nye udfordringer krav til CEO’en om konstant udvikling, hvor CEO’en søger at lære ud fra de daglige dilemmaer. I rapporten kaldes denne proces for ”on-the-job learning” og egenudvikling gennem ”life-cycle” of personal growth.

Af de interviewede CEO’er mener tre fjerdedele, at deres job havde ændret sig markant de seneste år, hvor især eksterne påvirkninger har vokset sig stadig stærkere, samtidig med at de interne relationer til bestyrelse, medarbejdere, aktionærer og kunder stadig skal varetages. CEO’ens vekselvirkning med omgivelserne har over en årrække udviklet sig ganske meget, ikke mindst på grund af stigende samfunds- og myndighedskrav til virksomhederne. CEO’erne skal – ud over de interne relationer – forholde til sig en stribe eksterne relationer, blandt andet erhvervspolitik, myndighedsregulering, NGO krav, samfundsansvar, mangfoldighed, naturkatastrofer, konkurrenter og ny informationsteknologi, herunder sociale netværk, som betyder, at CEO’ens ord kommer ud alle vegne meget hurtigt.

Det påpeges, at den nye transparens betyder, at alle CEO’ens beslutninger og gøremål kan googles, analyseres og rundspredes – fra flere vinkler i realtime. Det stiller krav om en anden agtpågivenhed og opmærksomhed, og det betyder, at de skal være mere parate til at interagere, influere og respondere i forhold til omverdenen. Denne øgede synlighed í forhold til omgivelserne stiller også nye krav til topchefens personlighed og ansigt udadtil. De adspurgte CEO’er vurderer, at de skal gøre sig meget mere umage med at kommunikere. Lytte, tage beslutninger og planlægge deres tid. Kravet er tillige præcise rapporter til investorer og analytikere, interviews med pressen og indfølende over for medarbejderne. Ofte giver det også anledning til at søge nye veje omkring virksomhedskulturen, organisationens værdier og team building. ”Nonetheless, CEOs are still expected to be heroic leaders who ”own the chair”, a fact of life that creates tension as companies recognize the benefits of involving more stakeholders in strategy, decision making and execution,” hedder det.

En anden del af CEO’ens nye virkelighed, oven i al det andet, er de stadig hurtigere og større ændringer i virksomhedens omverden. På den ene side er der et pres på hurtig reaktion på ændringer i omverdensforholdene, og på den anden side er det vigtigt, at det undersøges grundigt, hvad de ændrede forhold betyder for virksomheden. Mange CEO’er nævner brancheglidning med nye konkurrenter med mere effektive forretningsmodeller, teknologiske innovationer og nye markedskanaler, herunder sociale netværk, som både giver nye muligheder og nye udfordringer.

Morten W. Langer

Læs også anden del af denne artikelserie på to artikler: Den ”nye” CEO i krydsild fra flere sider 2/