Bestyrelsesguiden

Tjekliste for nye bestyrelseskandidater 2/

Startup Diversity Teamwork Brainstorming Meeting Concept.Business Team Coworker Sharing business plan on tablets Screen.People Working Planning Start Up.Group Young Man Women Looking Business Report

Der er mange spørgsmål at stille, før man siger ja til at indtræde i bestyrelsen for et selskab. Men svarene på nogle af de vigtigste spørgsmål er fortrolige, så længe man er udenforstående. Derfor kan man først få et direkte svar på dem efter at man har truffet sin beslutning eller i hvert fald, når man er meget tæt på.

Som bestyrelseskandidat eller som nyt medlem bør man stiller følgende spørgsmål:

1) Har selskabet en formuleret, overordnet strategi, inklusiv et risikoberedskab? Er der i topledelse og bestyrelse en kultur, der tilsiger, at den forholde sig løbende til strategien, så det bliver til andet og mere end en årlig orientering?

2) Hvor stort er selskabets marked, hvor stor en markedsandel har det, og er denne faldende eller stigende? Hvordan er udviklingen i totalmarkedet , og planlægger selskabet ekspansive tiltag – enten geografisk eller i form af nye produkter.

3) Gå i dybden med selskabets produkter. Mange selskaber slår beskrivelserne af deres marked, produkter og konkurrenter sammen under én hat, og slører på den måde utilsigtet information om alle tre dele. Det væsentlige er, om ledelsen har fingeren på pulsen i markedsforståelsen, kundeadfærd og produktudvikling – og er i stand til at reagere, hvis der er vigtige ændrede signaler.

4) Undersøg hvordan selskabet samler informationer om sine konkurrenter – bl.a. om det har øje for, at morgendagens konkurrenter kan være selskaber, der ikke har nogen væsentlig plads i markedet i dag, måske baseret på digitale forretningsmodeller, markant lavere produktionsomkostninger eller nye teknologiske løsninger.

5) Ligeledes, undersøg hvordan selskabet samler informationer om sine egne kunder og deres ønsker og adfærd. Hvordan genererer man viden om nye ønsker hos såvel eksisterende som potentielle kunder? Har bestyrelsen direkte adgang til kunderne, eller til information om dem?

6) De finansielle informationer er naturligvis tilgængelige i kraft af offentliggjorte regnskaber. Men vær særligt opmærksom på, om pengestrømmen er tilfredsstillende og solid, og om der er gæld og voksende bankgæld.

7) Det forventes også at være offentlig information, om selskabet er en del af retlige tvister, eller om der er risiko for en sådan. Men ud over det – undersøg hvordan selskabet arbejder med juridiske risici, herunder forsikringsmæssigt. Hvis selskabet er underlagt tung regulering, så undersøg, hvordan den rent organisatorisk håndterer dette.

8) Spørg ind til de samarbejdsrelationerne i bestyrelsen og om bestyrelsens forhold til direktionen. F.eks., er der tradition for, at bestyrelsesmedlemmer jævnligt kan mødes med personer fra selskabets øverste ledelseslag, med henblik på at opnå dybere indsigt i og forståelse af virksomheden. Føler CFO’en sig komfortabel ved at ringe til formanden for bestyrelsens revisionskomite, hvis der opstår et problem? Hvordan plejer man at ordne sagen, når bestyrelsesmedlemmer og direktører har væsentlige uenigheder – er der en frugtbar diskussion, eller forlader man sig på den formelle kommandovej?

9) Undersøg kemien i bestyrelsen. Er der ”sovende” bestyrelsesmedlemmer, der reelt ikke leverer en indsats? Er der programmer, der skal få nye bestyrelsesmedlemmer på omgangshøjde? Er der i bestyrelsen tvivl om, hvorvidt direktionen er tilstrækkeligt kompetent? Er det at fremme selskabets værdier i praksis et emne for bestyrelsen?

10) Hvilken rolle har bestyrelsen i forhold til investorerne? Er bestyrelsesmedlemmerne instrueret i, hvordan de skal forholde sig, hvis de bliver kontaktet af en investor?

11) Hvordan forholder selskabet sig til at udvikle, rekruttere og fastholde dygtige medarbejdere? Hvor centralt står HR-afdelingen i virksomheden, og har HR-chefen f.eks. direkte adgang til at topchefen?

12) De fleste virksomheder har kvalitetsprogrammer i relation til produkter og processer. Men undersøg, hvordan de rent faktisk virker og adresserer opståede bekymringer, samt hvordan de bliver rullet ud globalt, hvis virksomheden har globale aktiviteter.

13) Endelig – forhold dig kritisk til, hvorfor netop du bliver anmodet om at træde ind i bestyrelsen. Hvilke kvaliteter forudsætter man, at du har – og er det sandt, at du har dem, og er du selv enig i, at det netop er dig, der er brug for her og nu.

Download gratis White Paper om Bestyrelsesuddannelser