Bestyrelsesguiden

Succesfirmaer bygges på det “meningsfulde”

Den engelske tænketank ”The Innovation Center” har i 2016 udgivet en trendsættende rapport om ”The Purposeful Company”, som kan komme til at sætte dagsordenen for, hvordan fremtidens virksomheder indretter sig, og hvordan de forsøger at skabe en værdi at bygge virksomheden op omkring. 

Ifølge rapporten vil økonomisk succes i fremtidens erhvervsliv blive baseret på at være ”meningsfulde”, for både ansatte, kunder, leverandører og det omgivende samfund.

”Purpose is key to corporate and economic success. Great companies are enabled by the pursuit of clearly defined visionary corporate purposes, which set out how the company will better peoples’ lives,” hedder det i rapporten, som kan læses i fuld længde her.

Enorme tab i manglende værdiskabelse
Ifølge rapporten har mange virksomheder i engelsk erhvervsliv ikke gjort sig denne sammenhæng klar, og det koster samfundet og erhvervslivet enorme tab i manglende værdiskabelse. ”Companies that operate in financial and ownership ecosystems that foster great company purposes are proven to innovate, invest, serve customers and engage employees better than those that do not,” lyder vurderingen.

Ifølge rapporten undervurderer de finansielle markeder, de investeringsressourcer, ”meningsfulde” selskaber anvender på immaterielle udviklingsaktiviteter inden for know how, R&D og udvikling af kompetencer. Netop denne skævhed ses som en vigtig begrundelse for de seneste års tendens til mange afnoteringer af børsnoterede selskaber og relativt få børsnoteringer (med undtagelse af, når ejerne gerne vil cashe ind som i eksempelvis DONG og Scandinavian Tobacco).

Revision af reguleringer og anbefalinger
Tænkningen i rapporten bør efter The Innovations Centers mening give anledning til en større revision af myndighedsregulering og anbefalinger, så der rettes op på skævheden. Justeringer bør overvejes inden for erhvervslovgivning, corporate governance, toplederløn, aktivt ejerskab, regnskabspraksis og erhvervsbeskatning.

Om de virkelig ”meningsfulde” selskaber lyder vurderingen, at de er ”the originators of wealth generation, offering solutions to human dilemmas and wants at scale, and are thus agents of human betterment.”

Videre hedder det, at ”those great firms are more important than ever in a knowledge rich economy. Investment in intangible ‘knowledge’ assets – ideas, brands, software, algorithms, patents, copyrights etc. – is now close to double that of investment in the tangible assets of machines and buildings.”

Øget tillid til erhvervslivet
Ifølge rapporten vil øget tænkning som et “meningsfuldt” selskab kunne øge tilliden til erhvervslivet: “Confidence in business has fallen in tandem with rising customer and societal expectations. An emphasis on purpose would help restore it.”

I det hele taget bør erhvervslivets økosystem gentænkes, og der foreslås fire vigtige elementer i denne proces: Tænkningen bør indarbejdes i

1) ejerskabet, 2) i governance, 3) det generelle økosystem og 4) de forretningsmodeller, virksomhederne baseres deres forretning på.

Men hvordan defineres det ”meningsfulde” så: ”The purpose of a great company is its reason for being. It defines its existence and contribution to society. It determines its goals and strategy. Underlying it is a set of values and beliefs that establish the way in which the company operates. Purpose is as fundamental to a corporation as our purposes, values and beliefs are to us as individuals.”

Meningsfuldhed kan opgøres efter fire delmål: For det første i relation til kunderne. For det andet i relation til medarbejderne. For det tredje en fælles interesse mellem virksomheden og samfundet. Og for det fjerde ønsket om at bidrage positivt til menneskeheden.

På dette link viser en tabel seks kategorier, som virksomhederne umiddelbart kan placere sig i – for at virke meningsfulde. Det påpeges at de seks kategorier ikke er udtømmende, men tjener som en illustration.

Morten W. Langer