Bestyrelsesguiden

Guide: Kunstig Intelligens som værktøj

Kunstig intelligens

Kunstig Intelligens skal ikke betragtes som utilnærmelig atomfysik, for Artificial Intelligence (AI) er blevet så udbredt, at den sniger sig ind på enhver virksomhed og aktivitet. AI har eksisteret i meget lang tid, men det er først nu, den er slået igennem, fordi AI kan udføre menneskelignende handlinger, og fordi den kan kæde mennesket og maskinen sammen.

Derfor må AI ind i virksomheden som enhver anden teknologi eller viden, vurderer konsulenthuset Boston Consulting Group, der har udarbejdet en analyse af den virkning, som AI har på virksomheders konkurrenceevne. I det følgende gennemgår vi nogle af de vigtigste budskaber fra konsulenthuset.

Grundlaget for AI: For det første skal virksomheder gøre sig klart, at det især er den hastigt voksende datastrøm og mulighederne for at behandle data, der er kernen i AI. Det handler altså langt fra kun om at udvikle robotter. Data er blevet helt afgørende i udviklingen af selvkørende biler og i finansverdenens handelssystemer. Selvlærende algoritmer indgår i mobiltelefoner og internettjenester.

Digitale tjenester og sammenknytningen af f.eks. sensorer skaber enorme datamængder, der kan bruges for at forbedre AI’s ydeevne. Maskiner kan identificere genstande og iagttage optiske mønstre, såsom bevægelser. Derved kan de udføre opgaver, som hidtil kun mennesker har kunnet udføre. De kan f.eks. bedre end et menneske diagnosticere bestemte typer cancer, og det er grunden til, at firmaer i f.eks. sundhedssektoren, finanssektoren og i detailhandelen investerer milliardbeløb i AI-forskning.

Hvad kan AI anvendes til: For det andet skal virksomheder gøre sig klart, at der er nogle klare forskelle på dét, mennesker og maskiner kan. Maskiner er bedre til at lave en fortløbende procesbehandling, mens mennesker er bedre til at lave opgaver, hvor noget uventet forekommer. Men AI nærmer sig dét, mennesket kan. I dag er det muligt at lave en selvkørende bil, der kan bremse, hvis et barn vælter på en cykel foran bilen, men den kunstige intelligens er ikke blevet så veludviklet, at bilen standser for at hjælpe barnet.

Derfor er det vigtigt for ledelsen i en virksomhed, at man identificerer, hvad maskinerne kan, og hvilken brug virksomheden – eller kunderne – har for maskinen. Det er en evident opgave med al ny teknologi. Men det er især vigtigt i forbindelse med AI, fordi AI kan skabe en voldsom konkurrencefordel for de enkelte virksomheder. AI kan ret beset disrupte forretningsmodeller og vende op og ned på den traditionelle forretningstænkning.

Grundlaget af brug af AI: For det tredje skal virksomhederne så at sige udvikle nogle ”priviligerede zoner” ved sikre sig adgang til de datamængder, som er råmaterialet i AI. Det kan være fra virksomhedens brugere. Facebook, Uber og Google får enorme datamængder fra brugerne – lige fra bilisters kørsler til søgninger på nettet. Har en virksomhed ikke adgang til de ønskede data, må den søge partnerskaber eller købe oplysningerne.

Hvad kan man få ud ad AI: For det fjerde skal virksomheder være bevidste om, hvad disse data kan bruges til. Detailvirksomheder kan f.eks. kombinere data, der registrerer loyalitet, vejret og kundernes indkøbsmønstre, så de kan personalisere tilbud til kunderne. De kan forudsige, hvordan og hvornår individerne vil tage på en shoppingtur, og hvad der kan være appetitvækkende. Det kan skabe helt nye salgsmuligheder til meget lave omkostninger.

Ved at bruge AI kan virksomheden få konstante tilbagemeldinger, der gør det muligt at udvikle nye tilbud i en rasende fart, og dermed opnår man en konkurrencefordel. Dermed hjælper AI virksomhederne med at trives i en foranderlig verden og skabe lynhurtige tilpasninger. AI hjælper dermed også virksomheden med at erstatte fornemmelser med konkrete data, som beslutningerne kan baseres på.

Hvis prisen på butikkernes friske fødevarer skal sænkes sidst på dagen for at få udsolgt, kan det ske fuldkommen automatisk og til en eksakt pris, når det sker på basis af registrerede og bearbejdede data over dages og måneders indkøbsmønstre. Den automatiserede aktiehandel viser, at AI har bidt sig godt fast i finansverdenen.

En læreproces for at komme i gang med AI: 
For det femte skal virksomhederne erkende, at kunstig intelligens ikke bliver et opgør mellem mennesker og maskiner. Der skal mennesker til for at bygge maskinerne og systemerne. AI-eksperter er blevet den gruppe, der er mest efterspurgt på Wall Street. Mennesker skal så at sige fodre maskiner med sund fornuft, sociale egenskaber og intuition, og det bliver en lang vej at skabe maskiner, der kan klare disse menneskelige opgaver.

Ligesom vinderstrategier bygger på hurtighed, fleksibilitet og konstant videreuddannelse, må udviklingen af AI i virksomhederne gå efter det samme, men i et samspil mellem mennesker og robotter. Der er behov for en konstant læreproces.

Hugo Gaarden