Bestyrelsesguiden

Guide: 12 ledelsesråd om digitalisering

performancekultur

Aerial view of businessman using computer laptop

Alle taler om digitalisering, men det er et univers med mange muligheder for at fare vild – og for at miste medarbejdernes forståelse og opbakning. Digitalisering kræver altså solid ledelse. KornFerrry har sammensat tolv gode råd om digital transformation fra topchefer, der selv er på vej gennem processen.

Definer dine prioriteter: Digitalisering dækker over mange forskellige teknologier, og hver især bliver de markedsført intensivt, inklusive udførlige informationer om alt det onde, der vil ske for en virksomhed, der f.eks. ikke er forberedt på kunstig intelligens. Nogle af de nye ting vil blive store, andre ikke. Som virksomhed må man lægge fokus på, hvad kunderne ønsker og har behov for, og så derfra vælge til og fra.

Byg din sag op: I de fleste virksomheder, der har råd til at gennemføre en digitalisering, vil medarbejderne ikke føle noget akut behov for at ændre deres vilkår og hverdag. Det går jo fint, som det er. Derfor er ledelsen nødt til meget tydeligt at fortælle, hvorfor behovet er der, og hvorfor det er prioriteret højt. Det er en ledelsesopgave, som nemt bliver overset, men som er essentiel, for at projektet skal blive vellykket.

Opbyg alliancer: En anden ledelsesopgave er at få hele virksomheden med, også på afdelingsniveau. En central afdeling kan ikke gøre det alene; den må have opbakning fra ledere i de forskellige organisatoriske og geografiske afdelinger.

Led fra toppen: I mange tilfælde er det en afdeling, der tager initiativet. Det kan være it-afdelingen, men det kan også være markedsføring, der ser en udvikling i markedet. Det er også fint nok. Men man skal ikke gå fejl af, at topledelsen må tage styringen. En afdeling midt i organisationen har sjældent power til at sætte sin vilje igennem.

Vis handlekraft: Man kan tale om digitalisering i uendeligheder. Det skal man passe på med. Afhængigt af virksomhedens art kan man lade medarbejderne kaste sig ud i det, og så naturligvis acceptere, hvis de ikke har succes i første hug.

Spred talenterne: Det virker intuitivt, at man samler de bedste it-specialister i it-afdelingen. Men der skal også være dygtige folk andre steder. Det er dog ikke vigtigt, at de formelt er it-ansvarlige, hvis bare de gør jobbet.

Giv specialisterne opbakning: IT-medarbejdere bliver ofte set som mirakelmænd eller -kvinder, der kan (og bør) løse den konkrete opgave.

Men selv de dygtigste medarbejdere har behov for opbakning og informationer for at kunne udføre deres job optimalt.

Giv magt til frontlinjen: Der skal lyttes, når de medarbejdere, der står i forreste linje i henseende til kunder eller produktion, siger noget. De kan se, hvad der er behov for, og skal have mulighed for at agere på det.

Være åben over for netværk: At man skal sortere i de talrige gode råd, er ikke det samme som, at man ikke skal lytte til dem. Tværtimod skal man være åben over for input. Måske er kun et ud af ti råd brugbart – men det vil være ærgerligt at gå glip af dét.

Begynd med kunderne: Lidt i forlængelse af det første råd: Mange opfatter digitalisering som blot et stykke infrastruktur, og ergo som uvedkommende for kunderne, så længe de får deres vare eller ydelse. Men meget ofte – i nogle virksomheder altid – vil digitaliseringen være integreret i produktet. Helt simpelt vil det for kunden f.eks. gøre en forskel, positiv eller negativ, om fakturaen er digital eller på papir.

Det handler om kultur: Da den elektroniske tekstbehandling kom frem i 80’erne, var der mange chefer, der blev ved med at aflevere håndskrevne noter til sekretæren, som så skrev dem ind og printede ud. Forskellen til skrivemaskinens tid var minimal. Besparelsen kom først, da chefen selv skrev direkte ind i computeren. Men det indebar også, at et dagligt samspil mellem chef og sekretær faldt bort – et samspil som for begge parter signalerede, at de var betydningsfulde.

Det tilsvarende sker ved nutidens digitalisering, og groft sagt: Kun i det omfang, det lykkes at ændre kulturen, vil digitaliseringen få effekt. En af de chefer, KornFerry har interviewet, mener ligefrem, at det strategiske og de medfølgende investeringer er den nemme del. Den svære er at håndtere kulturforandringen.

Og i de svære stunder: Husk, hvorfor du gør det! Med en succesfuld digitalisering vil virksomheden stå stærkt i konkurrencen og måske have åbnet sig mod nye horisonter og markeder.

De interviewede chefer er Brett Pitts, digital chef i Wells Fargo, Rahul Asthana, divisionsdirektør i Kimberly-Clark, og Michelle Puleso, marketingdirektør i IBM (Ja, IBM har også brug for digitalisering). Artiklen ” Twelve Lessons from digital transformation Leaders ” kan læses efter registrering hos KornFerry.