Bestyrelsesguiden

Fem råd, hvis du går efter karrierevej nummer to

Utallige er historierne om folk, hvis karriere pludselig stopper brat, fordi selskabets bestyrelsen ønsker fornyelse i virksomheden. Men som tidligere topleder bør man ikke forlade sig på, at en heldig tilfældighed også kommer til én med nye spændende  tilbud, eksempelvis en anden lederstilling eller bestyrelsesposter. Man bør i stedet for grundigt forberede et karriereskifte

”The great resignation” er over os: Efter pandemiens har erhvervsfolk over hele verden skiftet job som aldrig før. Men hvordan det end er, betyder manglen på arbejdskraft, at der ikke bare er større muligheder for at skifte spor i karrieren. Der er også et behov for, at flere end ellers viser denne fleksibilitet og gør sig parat til enten at skifte branche, eller at skifte til en anden lederrolle end tidligere.

Konsulentfirmaet Korn Ferry giver fem råd til dem, der går efter en ”karrierevej nummer to”:

Overvej det grundigt og sæt et klart mål: Mange store karrierespring opstår mere eller mindre tilfældigt, fordi man får tilbudt eller bliver gjort bekendt med en konkret ny jobmulighed. Men man er bedre stillet ved at give det en solid overvejelse: Hvad er det, man søger? Hvad giver motivation og arbejdsglæde? Og hvad er det ultimative mål med karriereskiftet? Det sidste bør stå som en ”nordstjerne” for bestræbelserne, mener Korn Ferry.

Træk på brede netværk: Intuitionen vil nok umiddelbart tilsige, at man går stille med overvejelser om et stort jobskifte. Men det er kun et stykke hen ad vejen en hensigtsmæssig taktik. Ved at dele nogle af overvejelserne med kolleger, branchefæller, coaches, rekrutteringsfirmaer og andre kan man være heldig at sætte gang i kæder af begivenheder, der i sidste ende fører til det nye job. Det er også godt at tale med personer, der har erfaring med den type jobs, man sigter efter, om, hvad arbejdet indebærer.

Lav research og hæv dit kompetenceniveau: Dem, som skifter branche, vil ofte bagefter erfare, at deres viden om den nye branche forinden var beskeden. Typisk vil man mangle viden om, hvilke muligheder, der er – man kender måske de største aktører, men ikke de mindre, og man kender heller ikke alle nicherne omkring branchen. Den slags kan man søge sig frem til på nettet. Og her kan man også finde indikationer på, hvilke kvalifikationer, der er efterspurgt. Disse kvalifikationer kan man så søge udbygget, eksempelvis gennem deltagelse i kurser.

Gennemgå dit CV: Når man har godt gang i karrieren, kan det være vanskeligt at gentænke sit CV. Erfaringen er jo, som den er. Men man skal gøre indsatsen, for skifter man karrierespor, vil man også henvende sig til en ny målgruppe, der er interesseret i andre ting. Man kan eventuelt lave flere versioner af CV’et, som fremhæver forskellige kompetencer, og afprøve, hvordan de virker – hvilke spørgsmål, de giver anledning til hos modtagerne.

Gentænk dit brand: Det er ikke bare de konkrete punkter på CV’et, der skal gentænkes, men hele det, man kunne kalde det personlige brand. Det handler ikke om at lyve eller at fremstille et skønmaleri af sig selv. Men hvis man f.eks. er CFO og ønsker sig en karriere som CEO, vil bestyrelserne ikke være interesserede i, hvor dygtig man har været til at holde orden på den nuværende arbejdsgivers finanser. De vil være interesserede i, hvordan man håndterer personaleledelse og strategisk arbejde.