Bestyrelsesguiden

Guide: Sådan anvendes ChatGPT ansvarligt på arbejdspladsen

Guide: Sådan anvendes ChatGPT ansvarligt på arbejdspladsen

Næsten halvdelen af medarbejderne i store erhvervsvirksomheder anvender nu ChatGPT i deres daglige arbejde, viser en ny undersøgelse fra konsulenthuset Korn Ferry. Men der er stadig mange ubesvarede spørgsmål omkring overvejelserne af brugen: Hvordan kan medarbejdere få mest ud af AI-værktøjet og samtidig undgå dets faldgruber? Her er fem forslag til brug af AI-teknologien på arbejdspladsen.

Det sker sjældent, at nye muligheder på nettet får så stor og hurtig opmærksomhed, som det er sket med ChatGPT.

Den kun måneder gamle AI chatbot har i den grad fanget forretningsverdenens interesse. Ifølge Korn Ferrys undersøgelse blandt store erhvervsvirksomheder anvender 46 pct. af de ansatte allerede ChatGPT til at udføre arbejdsopgaver. Og måske endnu mere sigende påstår mere end 80 pct., at de ser ChatGPT som et “legitimt, gavnligt arbejdsredskab”, der vil blive en fast del af deres arbejdsrutine i fremtiden.

Mange har altså allerede taget ChatGPT under deres vinger og bruger det til forskellige opgaver. Mange enkle opgaver kan automatiseres, eksempelvis som at skrive og opdatere koder, svare på simple kundeforespørgsler, opsummere lange tekster og oprette skabeloner til jobbeskrivelser eller pressemeddelelser.

ChatGPT har potentiale til at hjælpe med at gøre tingene hurtigere, mere effektivt og mere kreativt, hvis man udnytter det ansvarligt. På Wall Street bruges ChatGPT allerede til at analysere tendenser og data, mens salgsteams bruger det til at finde mønstre i kundefeedback og komme med anbefalinger. Driftsteams kan bedre vurdere risici, mens tekstforfattere er hurtigere til at brygge smarte sætninger og slogans.

Der er dog også årsag til bekymringer. Medarbejdere bør være varsomme med deres brug af ChatGPT, da værktøjet kan dele de private data, det modtager via udførelse af opgaver.

Korn Ferry forudsiger, at virksomheder på sigt kommer til at integrere ChatGPT i deres egne interne platforme. Dette vil give medarbejderne mulighed for at generere organisationsspecifikke løsninger uden at frygte, at de kan fodre fortrolig information til en offentlig version af værktøjet.

Derudover er det ikke unormalt, at ChatGPT giver forkerte svar eller citerer biased forskning. ChatGPT har også relativt begrænset viden om verden efter 2021. Så alt aktuelt eller i realtid ligger ikke indenfor rækkevidde.

Umiddelbart virker det svært, måske umuligt, at kontrollere, hvordan medarbejdere anvender ChatGPT. I stedet bør man fokusere på kvalitetskontrol af værktøjets output og lægge vægt på at oplære medarbejdere i ansvarlig brug.

Her er fem forslag til brug af AI-teknologien på arbejdspladsen:

Research. Medarbejdere kan med fordel benytte Chat-GPT til at researche emner og indhente informationer. Det er dog meget vigtigt, at man husker at lave kvalitetskontrol, da information i nogle tilfælde kan være unøjagtig og forældet. Så længe, man gennemtjekker indholdet, er der ikke desto mindre meget at hente på effektivitetsfronten med ChatGPT som researchassistent.

Udkast. ChatGPT kan hjælpe med at oprette et første udkast til et referat, en pressemeddelelse eller et spørgeskema. Automatisering af det initierende arbejde, det første udkast, skitse, kladde giver mulighed for, at man kan have større fokus på at udføre den kreative, mere nuancerede del, som selve maskinen ikke er i stand til.

Man bør også være åben og ærlig over for sine ledere og klienter omkring anvendelsen af ChatGPT som en del af arbejdsgangen. Dermed kan man sammen drøfte bruget af værktøjet og opnå en fælles forståelse af, hvordan det anvendes.

Kodning. Et andet område, hvor AI-værktøjet også har vist sig at være relevant, er til hjælp med kodning. ChatGPT er en udmærket assistent til at skrive og rette computerkode. Man er dog stadig nødsaget til at kontrollere kodningen og gennemgå outputtet.

Brainstorm. ChatGPT kan være en fremragende problemløser. Stil spørgsmål vedrørende en udfordring eller et problem og få input til, hvordan det kan løses. Værktøjets formåen til at hjælpe afhænger naturligvis af den menneskelige brugers evne til at konstruere et fyldestgørende spørgsmål.

Oversættelse. Det er bevist, at ChatGPT er mere præcis end Google som sprogoversætter. Igen er det vigtigt at oversættelserne tjekkes for fejl og misforståelser.

Morten W. Langer