Bestyrelsesguiden

Coronakrisen aktualiserer fornyelser i bestyrelsen

Efter COVID-19 krisen har mange virksomheder måtte afbryde de planer og initiativer, de havde gang i. Måske kan de på et tidspunkt vende tilbage til dem, men en rum tid endnu vil der stå omstrukturering og krisehåndtering på dagsordenen, og måske gentænkning af strategien. Bestyrelsen skal kompetencemæssigt være klædt på til den nye virkelighed, og det kan udløse behov for fornyelse.

For mange virksomheder vil coronakrisen udgøre en skillevej: Hvor der måske lige nu er en tendens til at overvurdere de langsigtede adfærdsændringer, pandemien bevirker, er der til gengæld ingen tvivl om, at der i bedste fald går et par år, før støvet har lagt sig. Og at der på godt og ondt er opstået en ny normalsituation.

Den uundgåelige turbulens indebærer også, at det kan være relevant for virksomhederne at gentænke profilen i bestyrelsen og skifte ud i medlemmerne, vurderer rekrutteringsfirmaet Heidrick & Struggles.

Uanset om krisen har forbedret eller forværret økonomien i den enkelte virksomhed, er omstilling og restrukturering kommet højt op på dagsordenen. Og det kræver ofte nogle andre kompetencer end en mere stabil hverdagsdrift gør.

De seneste år har der været meget debat om diversitet og kompetencer i bestyrelser. I nogle tilfælde er der et simpelt ja/nej-svar på, om en kandidat opfylder et ønsket kriterium. I den anden ende af skalaen kan det være mere komplekst, og sådan er det også med specialistviden om restrukturering, kundeadfærd og måske mere vægt på digitale forretningsmodeller.

Der er mange former for restrukturering, og det gælder om at finde kandidater med den rigtige erfaring.

Et kendetegn for coronakrisen har været behovet for meget hurtige beslutninger. Det har mange bestyrelsesmedlemmer oplevet de seneste måneder. Men ikke alle er lige dygtige til det. Og selv om det værste forhåbentligt er overstået nu, må virksomhederne se i øjnene, at det er en evne, der også kan blive stort behov for i den kommende tid.

Man kan f.eks. forestille sig et scenarie, hvor der kommer en ny smittebølge, men med mindre omfattende lockdowns og til gengæld mindre økonomisk støtte fra statslige hjælpepakker.

Et andet scenarie, der givetvis bliver relevant for mange, er opkøb og fusioner. Det kan enten være fra køberside, hvor man bagefter vil være den fortsættende virksomhed, eller fra en svagere sælgerside, hvor man skal redde mest muligt af ejernes investering i land ved at sælge ud. Uanset om det er det ene eller det andet, er det naturligvis en fordel, hvis der er medlemmer af bestyrelsen, der har erfaringer med fusioner og opkøb.

Atter andre vil klare sig igennem som selvstændige virksomheder, men dog have brug for tålmodige kreditorer – banker, obligationsinvestorer eller leverandører – undervejs. Kreditorer vil i en krisesituation ofte tendere mod at fokusere på at få nedbragt de mest risikofyldte og besværlige udeståender og at sikre sin likviditet.

Derfor gælder det for skyldneren om at være på dukseholdet. Det handler om meget andet end at betale sine terminer til tiden. Man skal også være proaktiv og levere troværdige analyser af sin økonomiske situation, og det vil være godt at have specialistviden om de finansielle og regnskabsmæssige discipliner i bestyrelsen.

For nogle virksomheder handler det ikke bare om at sikre kapital og likviditet, men også om at lægge store dele af produktionen eller andre aktiviteter om. Eksempelvis en ændret outsourcing strategi eller lignende.

Heidrick & Struggles fremhæver en række spørgsmål, som de gennem interviews har erfaret, at bestyrelser stiller sig selv for at få overblik over situationen: Vil vi i den nærmere fremtid få behov for mere kapital og likviditet, og i givet fald i hvilken størrelsesorden? Hvilken arbejdskapital kan blive anvendt bedre for at købe tid? Kan virksomheden få hjælp fra hjælpepakker? Hvem skal lede kriseteamet, og hvilke beføjelser skal det have? Hvilke umiddelbare kompetencer har bestyrelsen brug for at hente ind? Forstår hvert enkelt medlem sine forpligtelser i situationen?

Tre yderligere spørgsmål for de virksomheder, for hvem coronakrisen betyder mere omsætning og nye muligheder: Hvilke initiativer kan implementeres for at bruge situationen optimalt? Er det relevant at omlægge lån? Er tiden inde til at foretage et opkøb?