Bestyrelsesguiden

Fremtidens leder: 2025-CEO’en er ærlig og modig

Fremtidens leder: 2025-CEO’en er ærlig og modig

Hvad kommer til at adskille fremtidens CEO fra nu­tidens CEO? Dette spørgsmål har optaget konsulent­huset Korn Ferry, som igennem de seneste par år har talt med adskillige CEO’er verden over om, hvad det vil kræve at være leder i fremtiden. Seks grundlæggende elementer går igen, på tværs af lande og industrier.

1) Led med formål. I dag er det ikke længere blot en mu­lighed, men en nødvendighed, at lede med formål. Både kunder, medarbejdere og andre interessenter forventer, at deres CEO er drevet af en dybere mening og har en klokkeklar vision, som de stræber efter at realisere.

Fremtidens CEO’er bør dermed være i stand til at for­ene virksomhedens mål med en større samfundsmæssig vision. Derved står de bedre rustet til at tiltrække og fast­holde talentfulde medarbejdere og opbygge dybere rela­tioner til kunder og interessenter.

2) Grib enhver mulighed. Kriser og udfordringer op­stå fra det ene øjeblik til det andet, og de kræver ofte om­gående handling. At være lynhurtig til at takle det ufor­udsete er afgørende, men ikke tilstrækkeligt. Det handler også om at gribe de muligheder, der kan opstå i kølvandet på disse udfordringer.

I virkeligheden bør forandringer betragtes som mu­ligheder for transformation. Det kræver, at man holder hovedet koldt og sindet åbent, selv når man står over for ukendt territorium. Man bør se den konstante turbulens som en chance for at omforme og genopfinde sig selv. Det handler om at bevare fleksibilitet, åbenhed og en positiv indstilling over for de udfordringer og muligheder, der dukker op undervejs.

3) Vær ærlig. En ærlig CEO har større succes med at engagere medarbejdere og opbygge tillid. Desværre kan direktører nogle gange virke mindre menneskelige, sær­ligt på grund af det følelsestomme corporate-sprog, der ofte bruges. For at opnå ægte engagement hos medarbej­dere er det nødvendigt at være mere autentisk og ægte i kommunikationen. Faktisk viser forskning, at en virksom­heds succes i høj grad afhænger af menneskelig ledelse. En leder, der motiverer sit team, skaber en arbejdskultur, hvor medarbejdere føler sig værdsat og inspirerede til at yde deres bedste.

For at opnå dette, skal man tale fra hjertet, tale med mennesker – ikke til, og vigtigst af alt, lytte og reagere på de bekymringer og idéer, der kommer fra ens medarbejdere.

4) Tag modige beslutninger. Som fremtidig leder er det afgørende at have modet til at træffe store og svære beslutninger. Evnen til at tage hurtige beslutninger vægtes højt, da tempoet, hvormed tingene sker i dag, er næsten overvældende. Det betyder, at ledere ikke altid vil have adgang til den sædvanlige mængde data, de er vant til at basere deres beslutninger på.

I stedet vil beslutningstagning i stigende grad skulle baseres på en vision og en forståelse af mulighederne i sigte. Dette kræver ikke kun mod, men også tillid til beslut­ningsprocessen. Det kræver, at man tror på sin evne til at analysere situationen og stoler på sin intuition.

5) Prioritér samarbejde og sammenhold. Fremti­dens ledere vil blive nødt til at stole mere på deres team end nogensinde før. I en hurtigt skiftende verden kan in­gen CEO klare sig alene. Man bør arbejde på at nedbry­de hierarkier og opbygge stærkere relationer til sit team. En nøglekomponent bliver evnen til at sammensætte det rette ledelsesteam og uddelegere så meget ansvar som muligt. Det kommer til at være afgørende for at frigive det fulde potentiale i virksomheden.

Derudover er det også vigtigt at åbne for samarbejde med andre, herunder konkurrenter, der står over for lignen­de udfordringer, virksomheder fra andre industrier og in­novative start-ups, der bringer nye perspektiver og idéer på bordet. Læring fra andre og samarbejde på tværs af græn­ser kan være en uvurderlig kilde til viden og innovation.

6) Vær dig selv. Fremtidens ledere vil i endnu højere grad blive bedømt ud fra deres autenticitet. Det indebæ­re at være ærlig omkring sine svage punkter og uperfekt­heder, og erkende, at man ikke altid har svarene, men at man er villig til at lære. Dette kræver, at man som CEO er parat til at være åben, menneskelig og tro mod sig selv.

Den nye generation af CEO’er er mere varme, ægte og frygter ikke at tale fra hjertet. De viser sårbarhed og er i stand til at udvise empati, ydmyghed og selvbevidsthed, alt sammen mens de arbejder målrettet på at opnå resul­tater. Det er ikke længere tilstrækkeligt at være en “corpo­rate machine”.

MAL