Bestyrelsesguiden

Talentudvikling bør gentænkes – og det starter hos bestyrelsen

Talentudvikling bør gentænkes – og det starter hos bestyrelsen

Talentudvikling bør gentænkes – og det starter hos bestyrelsen

I en verden, der ændrer sig med rasende fart, er det menneskene i virksomhederne – medarbejderne – der står i centrum for denne acceleration. De skal lære nye færdigheder, uddanne sig og opkvalificeres for at følge med. Det er bestyrelsens ansvar at sætte dette på dagsordenen. Ifølge Deloitte bør bestyrelserne prioritere dette højere og være langt mere proaktive.

Selvom virksomheder altid har været en del af samfundet, er dynamikken anderledes nu. Det er ikke længere en mulighed at lukke sig inde i sin egen boble og ignorere omverdenen. Tiden er knap, og der er presserende emner at tage stilling til: AI’s indtog, løsninger på klimakrisen, mangfoldighed, ligestilling, inklusion, og udfordringer i det økonomiske, politiske og geopolitiske landskab.

Alt dette ændrer den bane, som virksomheder spiller bold på, og det er medarbejderne, der skal lære at navigere på den nye bane.

Deloitte har gennemført en undersøgelse med næsten 500 bestyrelsesmedlemmer og topledere for at forstå, hvordan de kan opbygge en robust og modstandsdygtig arbejdsstyrke klar til fremtiden. De vigtigste pointer gennemgår vi nedenfor. Men den væsentligste læring står klart: Bestyrelser bør være langt mere proaktive.

Talentagendaen bør rykkes frem. Kun 36 pct. af de adspurgte i undersøgelsen synes, at samtalerne i bestyrelseslokalet vedrørende talent er tilstrækkelige. Dette skyldes sandsynligvis, at der er så mange forskellige emner, der kæmper om opmærksomheden ved hvert bestyrelsesmøde.

Forandring er en konstant, og der vil hele tiden opstå nye ildebrande, der skal slukkes. Det betyder, at bestyrelser skal lære at prioritere hårdt, mht. hvad de skal bruge deres tid på. De skal både håndtere de pludseligt opståede udfordringer og samtidig holde fokus på fundamentale og langsigtede emner som medarbejdere, kultur og bæredygtighed. At prioritere tiden er en af de sværeste – og vigtigste – opgaver for enhver bestyrelse.

Det er dog vigtigt at huske, at bestyrelsens opgave primært er at føre tilsyn, mens det er ledelsen, der skal drive forretningen. Et område, hvor bestyrelsen alligevel bør være mere praktisk involveret, er successionsplanlægning for topledelsen. Her bør de være langt mere proaktive og strategiske.

Da der er mangel på talent i toppen, og konkurrencen er benhård, bør bestyrelser oftere drøfte, hvordan de griber rekrutteringen til topledelsen an. Det bør være en kontinuerlig proces og et centralt punkt på dagsordenen.

Den store udfordring er mangel på talent. 78 pct. anser tilgængeligheden af færdigheder og talent – eller mangel derpå – som en stor udfordring i fremtiden. Allerede nu mangler mange virksomheder de relevante færdigheder til at nå deres milepæle. Der kommer til at blive et behov for at uddanne og opkvalificere en stor del af arbejdsstyrken.

En del af problemet skyldes et skifte i magtforholdet mellem arbejdstager og arbejdsgiver, som virksomheder har svært ved at navigere i. Medarbejdere har i dag meget mere indflydelse end tidligere. Tidligere indordnede medarbejdere sig i højere grad efter virksomhedens retningslinjer, men nu ser vi den omvendte situation udfolde sig.

For virksomheder, der ønsker at fastholde deres medarbejdere, handler det blandt andet om at skabe en følelse af tilhørsforhold og formål i det arbejde, man udfører. Når medarbejdere udvikler sig og lærer nyt, føler de sig mere forbundet til virksomheden og har derfor større tilbøjelighed til at blive.

AI og talent. AI er allerede i gang med at transformere den måde, vi arbejder på. 58 pct. af de adspurgte siger, at deres virksomheder kun lige er begyndt at udforske, hvordan integration af AI vil påvirke deres arbejdsstyrke. Kun 2 pct. siger, at de har introduceret en langvarig strategi for AI. Der bliver peget på, at AI udvikler sig meget hurtigt, og det er svært for enhver ledelse at have et klart billede af, hvordan det vil se ud bare tre år ud i fremtiden.

Den betydeligste virkning ligger i det faktum, at næsten alle skal aflære og genlære, hvordan tingene gøres. Arbejdsmetoder skal videreudvikles, og roller skal omdefineres. Dette strækker sig ud over blot virksomheder. Det handler også om undervisning og hvordan AI bør inkorporeres i uddannelse.

Man skal overveje, hvordan man bedst forbereder den kommende generation, før de indtræder på arbejdsmarkedet, bl.a. i skoler, gymnasier, universiteter og handelsskoler.

MAL