Trods EU’s Artificial Intelligence Act stadig kun er på forslagsstadiet, bør virksomheder ikke vente med at gennemgå deres anvendelse af kunstig intelligens, AI. De, der formår at betragte den kommende bølge af regulering som en mulighed snarere end en trussel, vil have et forspring. Ved at starte nu kan virksomheder hjælpe med at forme det reguleringsmæssige landskab i stedet for at blive overvældet af det.
Regulering af kunstig intelligens snakkes der meget om for tiden, og med rette. Forbrugere og virksomheder har fået øjnene op for de utallige muligheder AI tilbyder. Især efter sidste års lancering af ChatGPT er debatten stukket helt af.
AI er uden tvivl et magtfuldt værktøj og en kompleks størrelse med ukendte konsekvenser for individer og samfundet. Det er svært at forstå, hvordan det fungerer og omfanget af konsekvenserne for samfundet. Både virksomheder og regeringer har derfor en klar interesse i at beskytte mod AI-fejl, såsom bias i algoritmer eller forkerte resultater. Men hvordan forbereder man sig på regler, der kun lige er begyndt at tage form? Ifølge BCG bør man forberede sig på AI-regulering ved benyttelse af retningslinjerne i Responsible AI Initiative (RAI). RAI er bygget op omkring en række principper, der lægger vægt på ansvarlighed, gennemsigtighed, sikkerhed og inklusion i udviklingen samt implementeringen af algoritmer, kort sagt etik. Det er et framework for både skabere og brugere af AI, og hensigten er at bistå begge grupper med fremtidens regulering. EU’s Artificial Intelligence Act er stadig på forslagsstadiet, men organisationer bør ikke vente på, at reguleringen træder i kraft, før de begynder at implementere deres egne RAI-initiativer. RAI kan hjælpe virksomheder med at skalerer deres AI-indsats, identificere og løse problemer tidligt og derved minimere utilsigtede konsekvenser.
Markeder, regler og virksomheders behov relateret til AI varierer betydeligt, så der er ikke en standard tilgang til RAI. Men organisationer, der omfavner fem nøgleprincipper, er bedre forberedt på enhver AI-regulering, og de har et bedre udgangspunkt for at udnytte potentialet til fulde.
1) Styrk RAI-lederskab. En hovedansvarlig for RAI (typisk en Chief AI Ethics Officer) spiller en afgørende rolle i at holde initiativet på rette spor.
De bedste RAI-ledere har en bred vifte af kompetencer indenfor det juridiske, det tekniske og det forretningsmæssige. De formår at udarbejde en strategi for, hvordan AI potentialet bliver udnyttet i overensstemmelse med virksomhedens værdier, samtidig med at man overholder de kommende reguleringer.
2) Udvikl et etisk AI-framework. I kernen af RAI ligger en række principper, et etisk AI-framework, som virksomheder bør kreere og integrere i deres kultur. Dette lægger et solidt fundament for at imødekomme nye krav, uanset hvilken form de tager. Sådan et framework kan bl.a. indeholde løsninger til mindskning af bias, databeskyttelse og øget gennemsigtighed. Når virksomheder forklarer hvordan deres AI fungerer, opbygger de tillid og øger antallet af interessenter, der anvender AI.
3) Inkluder mennesker i processen. De fleste AI-reguleringer i støbeskeen kræver menneskelig involvering, som også er et kerneprincip i RAI. Man bør designe AI-systemer, der styrker, men ikke erstatter, menneskelig kapacitet.
4) Udfør RAI-gennemgange. For at opdage og løse problemer så tidligt som muligt i udviklingsfasen bør man sikre, at de centrale RAI-principper, såsom gennemsigtighed og inklusion, er indlejret i processerne, når man arbejder med algoritmer. Derudover bør man have et værktøj, der reviderer ikke kun algoritmerne, men også forretningsprocesser og resultater. Disse gennemgange bør være kontinuerlige og udføres gennem udvikling, prototype og implementering.
5) Deltag i RAI-økosystemet. RAI-økosystemet er stort og vokser hurtigt og er et naturligt sted at finde partnere, kunder og organisationer, der kan hjælpe med at udvikle og skalere AI-anvendelser. Det fremmer samarbejde og deling, og spreder ’best practise’ indenfor RAI. Gennem delte erfaringer kan økosystemet give indsigt i at begrænse risici og maksimere fordelene ved AI.
Kløften mellem ambition og reel implementering er ofte stor. Usikkerhed om omfanget af kommende regler bør ikke være en undskyldning for at udsætte integrering af RAI-praksisser. Ved at starte nu vil virksomheder have et bedre fundament for at leve op til fremtidig regulering og en mere gennemarbejdet AI-løsning med øget troværdighed.
Morten W. Langer