Bestyrelsesguiden

CEO-guide: Seks prioriteter ved udvikling af en AI-strategi

CEO-guide: Seks prioriteter ved udvikling af en AI-strategi

Mange topledere river sig selv i håret: Det kræves af dem, at de forholder sig strategisk til en teknologi – generativ AI – der endnu er langt fra køreklar. Men fortvivl ej, lyder budskabet fra konsulenthuset PwC. Det er lige nu ikke vigtigt, at man har en fuldt færdig strategi, men derimod at man arbejder frem mod den. I denne fase er tvivlen ikke en fjende, men en ven, lyder det. Artiklen er en del af artikelserien om erhvervslivets anvendelse af kunstig intelligens.

Hvad er jeres AI-strategi? Dette spørgsmål, formuleret på forskellige måder, får topledere igen og igen fra små og store aktionærer, fra analytikere, fra kreditgivere og fra medier. Det er dog nok sjældent, at toplederne giver det korte svar, der strengt taget er det mest sandfærdige: At de endnu ikke har nogen strategi.

Generativ AI har stået højt på verdens dagsorden, siden ChatGPT så dagens lys i november 2022. Men, fremhæver PwC i en guide, den er endnu så ny, og så mange faktorer er ukendte, at det for de færreste giver mening at have nogen egentlig strategi.

Konsulenthuset anfører, at det er vigtigt, at virksomhederne ikke lader sig presse til at beslutte en strategi, før det giver mening. Indtil da skal de overveje de forskellige mulige elementer, og konsulenthuset angiver seks tvivlspunkter i prioriteret rækkefølge:

Modsætningen mellem at arbejde hurtigt og at afværge risici. Mange topledere føler sig klemt som en lus mellem to negle, idet de kan se, at kapitalen søger mod generativ AI og altså tror på dens perspektiver. Samtidig er det åbenlyst, at der er risici forbundet med teknologien. Denne modsætning skal man imidlertid tage til sig som noget, der skaber en sund dynamik, mener PwC. Men en sådan positiv dynamik forudsætter, at man er omhyggelig med sin politik for at anvende AI ansvarligt. Den sætter rammerne for den interne debat.

AI-strategien skal tilpasses den eksisterende digitale strategi. Virksomheder har haft digitale strategier i et halvt århundrede, og ofte er det påfaldende, så uambitiøse de er. Mange ting i verden foregår stadig ganske håndholdt. Derfor er det stadig relevant at lægge planer for digitalisering.

Men nu skal disse justeres efter, hvad funktioner baseret på generativ AI kunne tænkes at have brug for af data, ligesom det skal gentænkes hvilke typer af datasæt, der kan komme fra AI-systemerne.

Eksperimenter med skalering som bagtanke. Når man sætter it-folk til at udvikle noget nyt, vil de ofte begynde med at præsentere et pilotprojekt. Ikke et ondt ord om det, for der er mange dårlige erfaringer med at installere store, men uprøvede, it-systemer. Topledere skal imidlertid heller ikke uden videre acceptere, at man foreløbig kun kan lave et lille system og så se, hvordan det fungerer. Det lille og det store udelukker ikke nødvendigvis hinanden. Og tryktesten for pilotprojektet kan være, om det kan skaleres op, hvis det viser sig at være velfungerende.

Husk at høste produktivitetsgevinster. Mange investeringer er på overfladen en succes, men er alligevel fiaskoer i den forstand, at det aldrig lykkes at høste de tiltænkte besparelser – produktiviteten stiger ikke så meget som håbet. Det skyldes bl.a. psykologiske grunde, som at det er svært at fyre folk, selvom der strengt taget ikke er brug for dem. Generativ AI lokker med enorme produktivitetsgevinster, men for at de skal realiseres, må toplederne holde næsen i sporet og enten reinvestere de første gevinster, eller planlægge en reduktion af staben – eller eventuelt en kombination af begge.

Sæt medarbejderne i centrum. Undersøgelser viser, at mens toplederne er mere eller mindre enige om, at generativ AI vil betyde store ændringer i personalebehovet, er deres ansatte mere end usikre på, hvad der skal ske. Det sidste måske på grund af en menneskelig konservatisme, hvor man ikke tror på store forandringer, før man ser dem udfolde sig. Situationen er uholdbar, og toplederne bør i god tid kommunikere ned i organisationen, at det ikke bare handler om at spare lønkroner. Der kommer også nye muligheder og udfordringer.

Samarbejd med de sædvanlige samarbejdspartnere. De største virksomheder fylder meget i mediebilledet, men selv de allerstørste af dem er afhængige af det netværk af leverandører, storkunder og andre, der er med til at skabe hverdagen. I dette ”økosystem” af små og store virksomheder kan også mange af de pointelle gevinster ved generativ AI ligge begravet.

Sten Thorup Kristensen