Bestyrelsesguiden

Firmaturen som platform for inspiration og sammenhold

Firmaturen som platform for inspiration og sammenhold

Når en firmaudflugt er planlagt med omhu og kreati­vitet kan den udvikle sig fra blot at være en årlig hyg­getradition til at være en strategisk platform for inspi­ration, sammenhold og vækst. Forbes kommer med input til den bedste firmaudflugt. Her er syv idéer til at få mest muligt ud af den næste firmatur.

De fleste er blevet vant til at ar­bejde i en hybrid stilling, hvor man skifter mellem det virtuelle og det fysiske. En dag sid­der man hjemme og holder Teams-møder, næste dag er man på kontoret og vender verdenssituationen med sine kolleger ved kaffemaskinen.

Det fungerer for det meste godt, og mange sætter pris på den medfølgende fleksibilitet. Men der er noget ved fysisk nærhed, som er umuligt at erstatte. Måske er det en af grundene til, at firmature nu gør comeback.

At være sammen fysisk skaber en anden forståelse. Det opbygger tillid, når man ser hinanden i øjnene. Kre­ativiteten blomstrer, og samtaler flyder bedre. At komme væk fra den daglige rutine tilbyder en værdifuld mulighed for at opbygge engagement, tillid og motivation blandt medarbejdere – hvis det gøres rigtigt.

Der er stor forskel på en spændende velplanlagt tur – og et proppet konferencerum med en uendelig lang Pow­erPoint-præsentation. Her er syv idéer til at få mest muligt ud af den næste firmatur.

1) Fokuser på formålet. Man bør ikke gå glip af den gyldne mulighed, der er på en sådan tur for at engagere teamet i virksomhedens overordnede mål og visioner. Det handler om at træde et skridt tilbage og sørge for, at der under udflugten også skabes forbindelse til virksomhe­dens kerneværdier. Det betyder, at man under planlæg­ningen ikke kun bør fokusere på format – hvor, hvornår og hvordan turen skal tage form – men også tage højde for formålet og gå ind i virksomhedens ‘why’.

2) Afdæk forventninger. Ofte gider medarbejdere ikke sidde og lytte til lange præsentationer. De vil hellere genoplades og motiveres. Den bedste måde at sikre sig, at man ikke rammer helt ved siden af i planlægningen af en virksomhedstur, er simpelthen at spørge. En god gam­meldags forventningsafstemning. Snak med teammed­lemmer på enkeltmandshånd, hør hvad de forventer, og hvad de gerne vil have ud af turen. Det gør det nemmere at planlægge en meningsfuld tur.

3) Autentiske fortællinger. Intet fanger som en god historie. Autentiske fortællinger resonerer langt stærkere end statistik og generiske præsentationer. Et eksempel på, hvordan det kan gøres: Et ledelsesteam diskuterer, hvordan de bedst muligt kan inspirere den næste genera­tion af talenter. I stedet for at vælge den nemme løsning – en copy-paste PowerPoint-præsentation – valgte ledelsen at dele ud af deres personlige fortællinger om, hvad der havde inspireret dem selv tidligere i deres karriere.

4) Skab ægte forbindelser. Formel networking og small talk er fint, men relationer, hvor man kommer lidt mere ind på livet af hinanden, kan noget andet. For at skabe rammerne for en mere fortrolig stemning kan det være en god idé at tilføje en smule struktur til program­met. Især hvis man har at gøre med store forsamlinger, kan det være en fordel at organisere sig i mindre grupper.

5) Wow-øjeblikke. Stærke minder dannes af unikke oplevelser og overraskelser, som man ikke havde set kom­me. Hvis arrangementet skal have den ekstra wow-faktor, skal man tænke ud af boksen. Det kan være gæsteoptræ­dener, overraskelser eller en helt unik aktivitet, som alle kan deltage i. The sky is the limit. Noget, folk fortsætter med at tale om langt ud i fremtiden. Det kan være uventet eller uforglemmeligt.

6) Tid til refleksion. Det er vigtigt at inkludere pauser – åndehuller, hvor teamet bare kan være til og absorbere det hele. At være udenfor i naturen er oplagt. Naturen har en positiv indvirkning på mange ting, herunder humør og kreativitet. Man kan for eksempel planlægge vandringer i en skov, meditation på stranden eller noget helt tredje. Ofte er det disse øjeblikke, folk husker tilbage på.

7) Tillid og sammenhold. Autenticitet trives i tillid. Det er alfa og omega, når det kommer til at åbne dialoger om følsomme emner. Et eksempel: En virksomhed besluttede at sætte mere fokus på mangfoldighed, lighed og inklusi­on. De ville gå dybere ind i emnerne ved selv at dele per­sonlige historier om inklusion og eksklusion. De erkendte, at de ville berøre personlige og følsomme emner, derfor hyrede de en coach til at hjælpe dem med at guide diskus­sionen. Resultatet var, at de turde gå meget ind i det og være modige i deres samtaler.

MAL