Bestyrelsesguiden

Guide: Ekspertråd til den nye generation af CFO’er

Guide: Ekspertråd til den nye generation af CFO’er

Det internationale konsulenthus Heidrick & Struggles har interviewet 42 økonomidirektører og spurgt dem, hvad der kræves for at lykkes i CFO-rollen. I bund og grund alle de ting, de gerne selv ville have vidst, da de først begyndte i CFO-karrieren.

CFO’en bør i dag tilgå emner, som ikke tidligere har fået samme opmærksomhed, blandt andet bæredygtighed og samfundsansvar. Også teknologi kommer til at spille en endnu større rolle, end den allerede gør. Fordi data er bredt tilgængelige nu, er der mindre fokus på at udarbejde dem og større fokus på at anvende dem. Derudover bør man have en fleksibel tilgang til sit lederskab. Konsulenthuset Heidrick & Struggles har samlet hovedpunkterne fra deres interviews og kogt dem ned til otte punkter:

1) Relationer og kommunikation. Forventningen til CFO’ens eksterne og interne kommunikationsevner er klart større end tidligere. Både i kvalitet og kvantitet. I forhold til kvantitet bør CFO’en sætte tid af til at opbygge relationer til investorer, bestyrelsesmedlemmer, direktion, etc. Det er et område, der bør prioriteres.

Derudover skal man gøre sig klart, hvem man kommunikerer med. Vær transparent og ligefrem. De færreste har brug for den helt detaljerede tekniske forklaring. Forenkl tingene og hold det simpelt. Hvis man gerne vil forbedre sine kommunikationsevner, kan man med fordel hyre en coach. At kunne formidle er en nødvendighed som CFO.

2) CEO’ens højre hånd. Som CFO er det uhyre vigtigt, at man har et positivt forhold til sin co-pilot, CEO’en. Der bør opbygges gensidig tillid gennem ærlighed og åbenhed. Man er et team. Alligevel skal man som CFO være i stand til at udfordre CEO’en og fungere som sparringspartner. En basal måde at fremme relationen på er at have kontor tæt op ad hinanden, så man har mulighed for at tale sammen ofte og også have en uformel og personlig jargon.

3) Samarbejde med bestyrelsen. Ens rolle til bestyrelsesmøder som CFO er at bidrage til diskussioner, forklare ting, komme med forslag. Ens vigtigste dagsorden er dog at muliggøre datadrevne beslutninger. Det er ens job at formidle relevant information til bestyrelsen, så den kan have bedre diskussioner og dermed tage bedre beslutninger. Det handler meget om at forenkle. Skabe maksimal effekt på minimal tid. Ingen bestyrelse har nogensinde bedt om flere sider at læse.

4) Det handler ikke kun om tal. I dag er CFO’en både økonomiansvarlig og strategisk leder. Hvor det tidligere stort set kun handlede om tallene, er det nu i meget højere grad en kommerciel tankegang, der lægges vægt på. Man bør have en strategisk tilgang, kende den sektor man arbejder i ud og ind – generelt at have det store overblik. Man kan ikke bare sidde med næsen i tallene.

5) Kompetencegabet. Når man starter i sit første CFO-job, er chancen for, at man er fuldt påklædt til at varetage alle de nye funktioner, tæt på nul. Der vil være mangler i værktøjskassen, og det er også ok. En af de første prioriteter bør være at få udfyldt hullerne i de kompetencer, man har brug for for at være succesfuld i jobbet. Vælg et par af de mest presserende emner på agendaen og dyk ned i dem.

6) Team og talent. En af de første opgaver som ny CFO er at sørge for, at man har det rette team omkring sig. Vurder den nuværende talentpulje og sæt kursen for, hvordan den skal se ud fremover. En del af at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere afhænger af ens lederevner.

Empati, ydmyghed, autenticitet står stærkt hos en respekteret leder. Ledelsesstilen har også ændret sig meget hos denne generation. Tidligere var den mere hierarkisk, hvor den nu er fokuseret mere omkring teamwork, hvor lederen nærmere fungerer som træner for et hold.

7) Digitalisering og tech. Fordi teknologi ligger som grundsten i de fleste finansielle aktiviteter, er det et naturligt ansvarsområde for CFO’en. At se på hvordan teknologi bedst muligt kan øge effektivitet, reducere omkostninger, fremdrage skarpere og hurtigere indsigter. Man bør have en sund forståelse af systemer og processer samt et klart overblik. Nysgerrighed på nye teknologier, og at man er åben overfor anvendelse af dem, blandt andet AI, er en vigtig ingrediens for fremtidens CFO’er.

8) ESG. ESG er et andet område, der ofte ryger under CFO’ens paraply. Grunden er, at ESG-mål smelter sammen med de finansielle mål: energiforbrug, udledninger, medarbejderrelaterede KPI’er. I nogle virksomheder er rollen som ESG-ansvarlig integreret i CFO’ens rolle, i andre tilfælde videregiver CFO’en data til en bæredygtighedsansvarlig. Uanset, er ESG ikke længere kun et punkt på dagsordenen, men bør være en integreret del af forretningen.

MAL