Bestyrelsesguiden

Bestyrelsens fokuspunkter under COVID-19 krisen

Mange selskabsbestyrelser har gennemlevet kriser i den ene eller den anden form. Men denne gang er det anderledes, fordi denne krise er dybere og måske længere end normalt. Det vil stille helt særlige krav til bestyrelsernes overvågning og deltagelse i krisehåndteringen, skriver det internationale advokatfirma Skadden i en gennemgang af, hvad de synes bestyrelsen bør gøre sig af overvejelser under den aktuelle krise.

Ifølge advokatfirmaet vil der indtil videre eksistere en ”ny normal” for de allerfleste virksomheder i erhvervslivet, som har været tænkt som urealistisk de seneste årtier. Først og fremmest lægges vægt på, at ledelsen gennemtænker alle de forhold, som kan være vigtige for virksomheden selv, dens medarbejdere og andre interessenter. Som i enhver anden krisesituation er det nødvendigt med hurtig og konkret kommunikation om, hvordan ledelsen opfatter situationen, også selvom der er stor uklarhed og usikkerhed om, hvad der sker.

Særligt for bestyrelsen er det vigtigt at intensivere overvågningen, med fokus på at hjælpe den daglige ledelse med at kigge rundt om hjørner i forhold til at identificere nye både kortsigtede og langsigtede forretningsmæssige og markedsmæssige risici. I samme boldgade bør det overvejes, om situationen giver virksomheden nye forretningsmæssige muligheder, herunder for at bidrage til at hjælpe samfundet med at håndtere krisen.

Først og fremmest ses det som vigtigt, at ledelsen har fokus på muligheder for at holde forretningen i gang. Bestyrelsen skal hele tiden teste og udfordre direktionens antagelser og forudsætninger. Med andre ord skal bestyrelsen sikre, at ledelsen tager velovervejede og fakta-baserede beslutninger, hedder det.

Forfatterne har opstillet en stribe spørgsmål, som bestyrelsen kan stille til den daglige ledelse, og som anses for at være toprelevante i den aktuelle situation. Det handler om spørgsmål, som både relaterer sig til finansielle og operationelle forhold.

Finansielle effekter: Hvad er de kortsigtede og langsigtede finansielle effekter for virksomheden, hvis den aktuelle situation fortsætter i længere tid? Hvad er de største ”unknowns”, som kan påvirke disse forecasts? Hvordan er den aktuelle vurdering af vores aktuelle kapitalressourcer og likviditet? Er balancen stærk nok til at gennemleve stormen, og hvordan er kreditmulighederne i banken og andre steder? Hvis likviditet kan blive knap, hvad er så Plan B for alligevel at klare os igennem krisen?

Medarbejdere og faciliteter: Har vi medarbejdere, som har rapporteret, at de er testet positive? Er der lukket ned for produktion og andre af selskabets faciliteter? Har vi fået rådgivning fra sundhedseksperter om, hvordan vi skal forholde os? Har vi overvejet at fyre folk, og hvilke grupper, det skal være? Har vi sikret i tilstrækkelig grad, at de ansatte har det nødvendige IT-udstyr og internetforbindelser til, at de kan passe deres arbejde og kommunikere med andre ansatte? Har vi brug for at justere ledernes variable bonus, så den er i bedre overensstemmelse med den aktuelle situation? Måler vi medarbejdernes engagement, effektivitet og tilfredshed med at arbejde hjemme?

Kunder: Hvad har konsekvenserne været for vores kontakt med kunderne? Kan vi fortsat leve op til vores kontraktmæssige forpligtelser eller almindelige leveringsvilkår? Har vi kommunikeret med kunderne om samarbejdet under krisen om hvilke ønsker de har? Hvordan sikrer vi, at kunderne fortsat ser os som leverandør? Og hvad kan vi gøre for at hjælpe dem gennem krisen?

Supply Chain: Hvor er der sket brud på virksomhedens forsyningskæde? Kan vi hjælpe leverandører med at håndtere problemer? Oplever vi knaphed på leverancer eller stigende priser? Skal vi genoverveje vores forsyningskæde for at reducere fremtidige risici?

Kommunikation: Hvordan koordineres selskabets budskaber overfor forskellige interessenter og på de sociale medier? Hvordan kommunikerer vi med de interessenter, vi helst vil i kontakt med? Følger vi best practice for kommunikation, dvs. hurtighed, præcist, hensynsfuldt og empatisk – om hvad vi ved og ikke ved? Skaber vi tillid i vores kommunikation omkring, hvad vi faktisk foretager os, og om hvilke overvejelser vi gør os? Hvilke tilbagemeldinger har vi fået på vores interne og eksterne kommunikation?

Bistand til myndigheder: Hvad kan virksomheden aktivt gøre for at afbøde krisen i en bredere samfundsmæssig sammenhæng? Kan vi bestå nogle af myndighedernes hjælpeprogrammer, eksempelvis i forhold til sundhedsvæsenet og SMV-virksomheder?

Morten W. Langer