Bestyrelsesguiden

Recession: Selv i modvind findes der vindere

Recession: Selv i modvind findes der vindere

Recessioner er en naturlig del af økonomiens cyklus. Alligevel får usikkerheden mange virksomheder til at bremse op – men nogle formår at vende krisen til deres fordel. McKinsey guider gennem den næste recession.

En recession er den del af en økonomisk cyklus, hvor det går ned ad bakke, hvor økonomien skrumper ind, folk har færre penge mellem hænderne. Men der er stadig meget, man ikke forstår om recessioner. Nogle ting ved man dog: Generelt opstår recessioner på grund af ubalancer i markedet, og bliver udløst af enten interne eller eksterne faktorer. En gængs definition er, at en recession er to kvartaler i træk med økonomisk tilbagegang.

Der er en reel mulighed for, at en recession kan ramme i den nærmeste fremtid, selvom de økonomiske signaler stadig er blandede. I marts 2025 vurderede cheføkonomen hos J.P. Morgan, at risikoen for en recession i USA var steget til 40 pct. – en stigning fra 30 pct. i begyndelsen af året. Den overbevisning er han ikke alene om: 95 pct. af de økonomer, som Reuters spurgte i marts 2025 i Canada, Mexico og USA, mente, at risikoen for recession var steget.

Når man rammer en recession, er det udgangspunkt man kommer fra altafgørende. De fleste virksomheder falder under én af fire kategorier:

Den første gruppe af virksomheder har medvind, de klarer sig fremragende. De har stabil efterspørgsel, produkter med høje avancer, nemt ved at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere, en enkel forsyningskæde. Økonomisk står de stærkt. Sorte tal på bundlinjen, lav gæld. Det er de færreste, der ligger i denne kategori.

Den anden gruppe er mere påvirkelig af markedet. De kæmper med lange og komplekse forsyningskæder, mister markedsandele og ser deres overskud blive spist af inflation. De har dog mulighed for at aktivt at gøre noget ved deres situation. Tilpasse sig og forbedre situationen.

Den tredje gruppe er i rigtig dårlig form. De skal kæmpe for at overleve. De har høj gæld, lav likviditet og stor risiko for at blive ramt af geopolitiske kriser. Der skal ikke meget til at vælte dem.

Den fjerde gruppe består af nyere virksomheder. De har indtil videre fokuseret på vækst fremfor indtjening. De står nu i en svær situation, fordi de skal skifte fokus til profit under en recession – nok det sværeste tidspunkt at lave det skifte på.

Fælles har virksomhederne i alle fire kategorier, at de bør arbejde på at opbygge systematisk robusthed.

Alle kan drage fordel af at indføre nogle grundlæggende tiltag, som f.eks. omkostningsbesparelser, prisjusteringer, bevaring af likviditet og styrkelse af forsyningskæder. Men offensive tiltag kan også være effektive – som målrettede opkøb, udvikling af nye forretningsområder, fokus på rekruttering og fastholdelse af medarbejdere.

McKinsey sammenligner recessioner med helbredsproblemer – på et eller andet tidspunkt vil vi alle støde på noget, stort eller småt. Jo sundere man er fra starten, desto bedre er chancerne for at komme godt igennem.

Nogle virksomheder klarer sig langt bedre under økonomiske nedture. Hvad gør de anderledes?

Mange virksomheder trækker følehornene til sig, når markedet er præget af usikkerhed. Men nogle formår alligevel at stå stærkt – og endda komme styrket ud på den anden side. Hvad er det, de gør rigtigt?

For det første har de stort fokus på margener – altså deres indtjening. De virksomheder, der klarer sig bedst gennem kriser, begynder tidligt at skære i driftsomkostningerne, mens de mindre robuste venter med sparetiltag, til det er for sent.

For det andet er de stærke virksomheder også hurtigere til at skille sig af med de dele af forretningen, der ikke klarer sig godt. Derefter geninvesterer de pengene i andre dele af forretningen.

Det kan virke i strid med ens intuition at investere midt i en recession – det føles måske mere naturligt at trykke på bremsen. Men det har vist sig at være et smart træk at trykke på speederen, når alle andre holder sig tilbage.

Et andet smart træk er at holde øje med muligheder, der opstår, når konkurrenter begår fejl. At stå klar i kulissen til at opkøbe aktiver eller hyre dygtige medarbejdere.

Virksomhedsledere, der tør investere i fremtiden – samtidig med at de tager højde for den nuværende usikkerhed – har de bedste muligheder for at komme ud på den anden side stærkere.

MAL