Bestyrelsesguiden

BCG: 10 grunde til optimisme i 2023

BCG: 10 grunde til optimisme i 2023

Et af verdens førende konsulenthuse vurderer, at der er grund til optimisme, når vi her i starten af 2023 kigger ind i resten af året. De mener altså, at det nye år bliver markant mere positivt end det gamle år, når det gælder betydningen af ’gamechanging’ opfindelser. Her er de tendenser, man som toperhvervsleder skal holde øje med i 2023.

Hvis man kan kalde 2022 for et kriseår, kunne 2023 meget vel være året for udvikling og innovation. Det år, hvor vi for alvor kommer tættere på at løse nogle af planetens mest udfordrende problemer: klima, energi, sundhed, mad og humanitære kriser – som alle er blevet accelereret af Ruslands invasion af Ukraine. Ej at forglemme en kæmpe økonomisk usikkerhed. Det har inspireret erhvervsledere verden over til at styrke deres engagement til samfundet.

Det globale konsulenthus Boston Consulting Group skriver på det grundlag, at der er stor grund til optimisme i 2023. Innovationer, der har ligget og luret de seneste par år, får endelig den opmærksomhed, de fortjener. Det gælder alt fra vedvarende energi, bæredygtigt landbrug og forbrugsgoder. Ti BCG-eksperter fortæller, hvad de ser som de mest banebrydende muligheder, man skal holde øje med i 2023. Her er hvad de sagde:

1. Fremskridt indenfor batteriproduktion til elbiler:
Det er en stor udfordring at producere den mængde batterier, det kræver at holde overgangen til elbiler på sporet – og tiden er knap. Men nu ser det ud til, at alle brikkerne er ved at falde på plads, da producenter og leverandører er begyndt at omfavne den næste bølge af batteriteknologier.

2. Opblomstring af bæredygtige fødevaresystemer:
Man har anerkendt, at der er brug for en drastisk ændring i den måde, vi producerer fødevarer på, hvis der skal være mad nok til at brødføde hele kloden. Ud fra den devise ses interessante globale partnerskaber, der har til formål at transformere det globale fødevaresystem.

3. Den grønne industrielle revolution starter nu:Efter mange år med snak ser det ud til, at politiske og investor initiativer endelige sætter skub i klimatiltagene. 2023 kan blive året, hvor man kommer til at se store produktionsvirksomheder satse seriøst på at nedsætte CO2-udledningen af deres forsyningskæder.

4. Nyt banebrydende partnerskab om retfærdig energiomstilling:Flere internationale partnere er gået sammen om at yde finansiel og teknisk støtte for at hjælpe lavtlønslande med at nedsætte CO2-udledningen – samtidig med at håndtere de omkringliggende kritiske problemstillinger, som landene kæmper med.

5. Lovende løsninger på nogle af landbrugets mest komplekse udfordringer:En voksende gruppe innovatører viser, at det er muligt at fremstille produkter, der er billigere, bedre for planeten og efterspurgt af kunderne. De udvikler måder til at skabe et bæredygtigt og modstandsdygtigt fødevaresystem ved at lære af og arbejde med naturen.

6. ’Deep Design’ kan afhjælpe de store systematiske problemer: Der er betydelige fremskridt i det, der kaldes “Deep Design”, som gør det muligt at bygge AI-baserede simuleringer af sociale og økonomiske kompleksiteter. Det kommer til at give et nyt grundlag for at forstå og håndtere bl.a. klimakrisen og social ulighed.

7. En ny æra af bæredygtige fødevarer: De innovative og bæredygtige fødevarer accelerer lige nu i vækst, da de endelig rammer plet hos forbrugerne, både i form af smag, sundhed og bæredygtig produktion – som endelig når en skala, der også gør prisen konkurrencedygtig.

8. Find digitalt talent netop nu: 2022 var et særdeles hårdt år for Big Tech, der har fyret tusindvis af medarbejdere. Til gengæld efterlades traditionelle virksomheder med muligheden for at drage fordel af den ledige talentmasse. Hvis man har brug for medarbejdere, der kan gennemføre en digital transformation, er der en unik mulighed for at rekruttere netop nu.

9. Transformerende forandring med ansvarlig AI:
Den brede offentlighed er skeptisk overfor brugen af AI. Men i en kombination med menneskelig ekspertise og dømmekraft kan man lukke tillidskløften hos forbrugerne. Men det kræver gennemsigtighed om, hvornår AI anvendes, hvordan algoritmer påvirker beslutninger, etc.

10. Øget virksomhedsaktivisme og understreget ’purpose’: Kriserne de seneste år har påvirket virksomhederne til at genoverveje deres rolle i samfundet, med øget opmærksomhed på emner som klima, retfærdighed, menneskerettigheder, etc. Man ser også dristigere virksomhedsaktivisme og mere ambitiøse miljø-, social- og governance målsætninger. Den udvikling vil blive forstærket.

Morten W. Langer